پس به نظر می رسد، اینستاگرام فعلا بهترین منزلگاه سلفیبگیرها باشد. وسواس فیسبوک روی وضعیت روابط و به روز رسانی آن، یک جای گرم و نرم برای رابطه سازهاست و جارچی ها نیز نیاز خود را به بودن در جریان ترکیبی از اخبار مختلف با توئیت کردن و توئیت خواندن ارضا می کنند.
اکنون مطالعه ای جدید در دانشگاه بیرمنگام، رفتار آنلاین افراد را به چهار دسته متفاوت بخش بندی می کند. این دسته ها عبارتند از سلفیبگیرها، جارچی ها، تماشاچی ها و افرادی که روابط خود را بهبود می دهند.
۳. سلفیبگیرها: شک ندارم که همه ی شما سلفی بگیرها را می شناسید، هرچه باشد، اگر نخواهید بشناسید هم آنها شما را مجبور به شناختنشان میکنند و دائما خود را در معرض دید شما می گذارند. عکس ها و ویدئوها ی زیادی را به اشتراک گذاشته و با گرفتن لایک و نظر سرمست می شوند.
۴ ـ تماشاچی ها؛ این دسته همان کسانی هستند که همیشه ی خدا آنلاین هستند و به این پلتفرم ها ورود و خروج می کنند؛ اما در واقع چیزی به اشتراک نمیگذارند. در مواردی حاد می توان اسم این کار را هیزی گذاشت، ولی چه کسی دوست ندارد که پس پرده کمین کند و ببیند که دوستِ دوستش شش سال پیش سرگرم چه بوده است؟
انواع پلتفرم ها با کاربردهای متفاوت
مسلما اینستاگرام مکانی برای به اشتراک گذاشتن عکس هاست، پس تعجبی ندارد که هنگام ورود با دامنه ی عظیمی از سلفی ها روبه رو شویم.
با وجود این، مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه آلاباما نشان داد که بیشترین رفتاری که توسط کاربران در اینستاگرام مشاهده می شود را می تواند نظارت خواند؛ به عبارتی دیگر، بیشتر از یک سوم از کاربران اینستاگرام، بیشترین وقت حضور خود در این پلتفرم را سرگرم به اصطلاح جاسوسی کردن از دوستانشان و یا غریبه ها بوده اند. این گروه از افراد در دسته ی تماشاچی ها قرار می گیرند. و در مورد اسنپچت، باید بگوییم که حریم خصوصی کاربران را رعایت نمی کند و البته بار سرگرمی خود را از رقیبش الهام گرفته است.