// ۱۸ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۲۶

آرتروز یا ساییدگی مفاصل یک بیماری دردناک است که سبب محدودیت حرکت در مفاصل می‌شود. در ادامه با همراه باشید.

آرتروز یک بیماری شایع در میان افراد میانسال است. ما دو نوع آرتروز داریم:

- روماتوئید

- استئوآرتریت

استئوآرتریت عمومی‌ترین نوع آرتروز است که بعد  از 40 سالگی سراغ بیمار می‌آید اما روماتوئید در هر سنی رخ می‌دهد. روماتوئید خرابی بیشتر در مفاصل و تاندون‌هایی که به استخوان و عضلات متصل هستند ایجاد می‌کند. بنابراین تغییر شکل در این نوع از آرتروز دیده می‌شود. در مورد استئوآرتریت شاهد افزایش اندازه استخوان و کاهش فضای بین آن‌ها خواهید بود که سبب اصطحکاک بین استخوان‌ها و در نتیجه درد می‌شود.

درمان این بیماری بستگی به نوع آرتروز دارد. درمان‌هایی شامل:

- فیزیوتراپی

- یخ‌ درمانی

- داروهای ضد عفونت

- جراحی

 

علل بروز آرتروز

آرتروز

علل بروز این بیماری شامل:

- جراحت مفاصل

- مشکلات سوخت و سازی مثل: نقرس

- عفونت

- عامل وراثت

نشانه‌های آرتروز

افرادی که از آرتروز رنج می‌برند نشانه‌های دردناک زیادی را تجربه می‌کنند شامل: التهاب و قرمزی در ناحیه مفاصل، سفتی و تورم مفاصل. 

موارد جدی‌تر آرتروز منجر به نشانه‌های پیچیده‌تری مثل: تب، تورم غدد، کاهش وزن، خستگی و مشکلات ریوی، قلبی و کلیوی می‌شود.

در ادامه با روش‌های برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز آشنا خواهیم شد:

وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یکی از دلایل شناخته شده بالا رفتن ابتلا به آرتروز است. فشار بیشتر روی مفاصل سبب بالا رفتن ریسک ابتلا به آرتروز است. بنابراین کاهش وزن یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش ریسک ابتلا است. با کاهش وزن شاهد کاهش استرس روی مفاصل هم خواهید بود. در ابتدا سعی کنید فیبر و مواد غذایی فراوری نشده بیشتری را به رژیم غذایی خود وارد کنید.

از شر کفش‌های پاشنه بلند خلاص شوید

آرتروز

پاهای شما برای قرارگیری روی پنجه در سراسر روز طراحی نشده است که البته طراحان مد زیاد با آن موافق نیستند. پوشیدن آن‌ها گاه و بی‌گاه مشکلی ندارد اما اگر آن‌ها را به صورت دائمی می‌پوشید دچار دردسر خواهید شد. 

حالت قرارگیری بدن مهم است

وقتی فعالیت فیزیکی صورت می‌دهید مثل: بلند کردن اشیاء نحوه قرارگیری بدن بسیار مهم است. افرادی که حالت مکانیکی بدی داشته باشند ریسک ابتلا به آرتروز را بالا می‌برند. بنابراین به جای اینکه اشیاء را با کمر خود بلند کنید از پاهای خود استفاده کنید. یک توصیه دیگر این است که کیف دستی خود را با دست‌ها حمل نکنید بلکه آن‌ها را با ساعد خود حمل کنید. 

مصرف ویتامین D خود را چک کنید

در آمریکا 60 درصد مردم دچار کمبود ویتامین D هستند این خطر برای زنان بیشتر هم هست. می‌توانید با یک آزمایش ساده متوجه کمبود ویتامین D بشوید. بنابراین در رژیم غذایی خود از مواد حاوی امگا 3 استفاده کنید و زمان کافی را زیر نور خورشید بگذرانید. 

آبرسانی را فراموش نکنید

یک دلیل دیگر برای نوشیدن آب بیشتر جلوگیری از آرتروز است. بخش بزرگی از غضروف‌های درون مفاصل از آب ساخته شده‌اند. وقتی بدن در شرایط کم آبی قرار می‌گیرد آب درون غضروف‌ها در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سعی کنید روزانه 6-8 لیوان آب مصرف کنید.

مصرف کلسیم خود را بالا نگاه دارید

آرتروز

محصولات لبنی مثل: شیر، پنیر و ماست دوست شما هستند. اگر به لاکتوز حساس هستید از مکمل‌های حاوی کلسیم و مواد غذایی مثل: بروکلی، ماهی سالمون، اسفناج، بادام زمینی، توفو و ماهی ساردین استفاده کنید. 

سیگار نکشید

محققان باور دارند مصرف سیگار یا در معرض دود سیگار بودن یکی از عواملی است که سبب بالا رفتن ریسک ابتلا به آرتروز می‌شود. محققان کلینیک مایو نمی‌‌توانند دلیل این امر را توضیح بدهند اما معتقدند که سیگار به خصوص در افرادی که عامل وراثت در آن ها وجود دارد جز افرادی هستند که بیشترین ریسک را دارند.

به پزشک مراجعه کنید

اگر نشانه‌های این بیماری را حس می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. آسیب‌های ناشی از آرتروز پیش‌رونده هستند. بنابراین هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید می‌توانید جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.