لادا از زیرمجموعههای گروه آوتوواز روسیه اخیراً با همکاری با گروه رنو-نیسان و استفاده از یکی از طراحان مشهور دنیا که سابقاً سر طراح ولوو و مرسدس بنز بوده است یعنی «استیو ماتین» پیشرفتهای درخور توجهی داشته و قصد دارد با ایجاد یک خانهتکانی کلی در محصولاتش، فروش خود را افزایش داده و همانند گذشته سهم عمدهای از بازار خودروی روسیه را به خود اختصاص دهد.
به گزارش پدال، لادا با بهکارگیری تیم قدرتمندی از طراحان و مهندسان بهسرعت در حال نوسازی کلی محصولاتش است. سدان وستا و کراساوور Xray از اولین محصولات جدید لادا هستند که توسط همکاری با گروه رنو-نیسان ساختهشده و طراحی آنها طبق زبان طراحی جدید لادا شکلگرفته است. زبان طراحیای که در آن حرف X بهنوعی تبدیل به نماد هویت جدید لادا شده است.
بدین ترتیب گویا اقدامات و حرکات جدید لادا جواب داده است چراکه طی مدت کوتاهی که از معرفی دو مدل جدید وستا و اکسری گذشته است، فروش لادا افزایش چشمگیری پیدا نموده است. بااینحال لادا بازهم دست از تلاش برنداشته و در نمایشگاه خودروی مسکوی امسال با دستی پر و با ارائهٔ محصولات جدید زیادی حاضرشده است. یکی از چشمگیرترین محصولات جدید لادا در نمایشگاه مسکو، کانسپت جدیدی بنام Xcode است که پس از یک سری اخبار و اطلاعیه و تیزرهای جذاب سرانجام رونمایی شد.
کانسپت Xcode کراساووری زیبا و با طراحی جذاب است که همچنان بر زبان طراحی جدید لادا و حرف X تأکید دارد. لادا در رابطه با این خودروی جدید میگوید:
«Xcode نشانگر توسعهٔ رنج محصولات ما و مفهوم سبک طراحی X است. این کانسپت DNA طراحی جدید ما را نشان میدهد که هماکنون با موفقیت در مدلهای تولیدی وستا و اکسری مورداستفاده قرارگرفته است. همچنین این کانسپت تعدادی از راه حالهای بالقوهٔ صنعت خودروسازی و چشمانداز آیندهٔ ما همچون استفاده از توربو شارژر و سیستم چهارچرخ محرک را ارائه میکند و اجازه میدهد که در پلتفرم لادا در آینده از سیستمهای کنترل خودرو توسط گوشیهای هوشمند استفاده کنیم».
متأسفانه هنوز اطلاعاتی از قوای محرکه و مشخصات فنی این کانسپت ارائه نشده است اما این خودرو توسط طراح ارشد لادا یعنی استیو ماتین طراحیشده و ویژگیهای عضلانیتری نسبت به دیگر محصولات این شرکت ارائه میکند. بر روی سقف Xcode ستونهای طولی سفیدرنگی وجود دارد که به صورتی آئرودینامیک به اسپویلر عقب میرسند. استیو ماتین دراینباره میگوید:
«این ساختار سقف علاوه بر اینکه ویژگی منحصربهفردی را برای خودرو ایجاد میکند، موجب میشود که جریان هوا بهراحتی از روی سقف عبور کرده و به اسپویلر عقب برسد که این امر باعث بهبود کارایی آئرودینامیکی خودرو میگردد».
کانسپت Xcode مجهز به رینگهای بزرگی بوده و فاصلهٔ زیادی از سطح زمین دارد درحالیکه این کانسپت مجهز به تجهیزاتی چون ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم پارک خودکار (هم بهصورت پارک موازی و هم عمودی) و کروز کنترل فعال با امکان حفظ فاصله با خودروی جلویی شده است. بااینحال لادا از هرگونه احتمال تولید این کانسپت سخنی به میان نیاورده است اما بااینوجود احتمال تولید این خودرو در سال ۲۰۱۸ وجود دارد که البته نسخهٔ تولیدی کمی با نمونهٔ کانسپت متفاوت خواهد بود.
اما کانسپت Xcode تنها محصول جدید لادا در نمایشگاه مسکوی امسال نیست چراکه این شرکت غیر از Xcode پنج کانسپت دیگر را نیز در نمایشگاه مسکو ۲۰۱۶ به نمایش درآورده است. کانسپت اول نسخهٔ استیشن و کراس از سدان وستا است که مجهز به سیستم چهارچرخ محرک شده و ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد.
خودروی بعدی نسخهٔ کراس سدان وستا است که آنهم مانند نسخهٔ استیشن کراس ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و به رینگهای بزرگتری مجهز شده است.
اکسری کراس کانسپت بعدی لادا است که مجهز به کیت آفرود، رینگهای بزرگتر و ارتفاع بیشتری از سطح زمین شده است.
از نسخههای کراس که بگذریم به نسخههای اسپرت میرسیم. وستا اسپرت کانسپت یکی از این مدلها است که با استفاده از رینگهای اسپرت و جذاب و کیت و تجهیزات اسپرت ظاهری زیباتر، جذابتر و اسپرتتر پیداکرده است.
و درنهایت اکسری اسپرت نیز از دیگر کانسپتهای لادا در نمایشگاه مسکو امسال است که آنهم مانند وستا اسپرت مجهز به رینگها، تجهیزات و کیت اسپرت شده است. در اکسری اسپرت تعلیق نیز تغییر کرده و متناسب با خودرویی اسپرت تنظیمشده است درحالیکه قدرت آن نیز از ۱۲۲ اسب بخار استاندارد به ۱۵۰ اسب بخار افزایشیافته است.
در روز رونمایی این خودروها در نمایشگاه مسکو رئیس آوتوواز اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد طی ۹ سال آینده ۸ محصول جدید به همراه ۸ محصول بروز شده معرفی کند که این محصولات جدید در فواصل دو تا سه ساله معرفی میشوند.