// ۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۲۵

خرمالو را اگر فقط یک بار میل کرده باشید، قطعا با شنیدن نام آن، طعم گس و منحصربه‌فرد این میوه‌ی پاییزی در ذهنتان تداعی می‌شود. خوراکی که متخصصان تغذیه آن را بمب انرژی، سرشار از بتاکاروتن و مملو از پتاسیم و منیزیم معرفی کرده‌اند. باچفچفک همراه باشید تا با این میوه‌ی دوست‌داشتنی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی اجمالی با خرمالو

خرمالو

خرمالو درختی است با نام علمی Ebenaceae که گیاه‌شناسان آن را در گروه گیاهان گلدار دو لپه‌ای، راسته‌ی خلنگ‌سانان و تیره‌ی خرمالوئیان معرفی کرده‌اند. درخت خرمالو، از نوع برگ‌ریز و همیشه سبز است و در حدود ۵۰۰ نوع از آن، در طبیعت شناسایی شده است.

به نظر می‌رسد که خاستگاه اولیه‌ی این میوه، مناطق گرمسیری است که طبق اظهار نظر کارشناسان، گونه‌ی کمی از آن‌ها در مناطق معتدل رشد می‌کنند. جالب است بدانید که Diospyros kaki نوعی خرمالوی ژاپنی است که به میزان بسیار زیاد پرورش داده می‌شود. این میوه بسیار خوشمزه بوده و دارای برگ‌هایی عریض و محکم است.

از دیگر انواع این میوه‌ی پاییزی می‌توان از خرمالوی سیاه (بومی کشور مکزیک)، خرماندو (بومی جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا) و خرمالوی آمریکایی نام برد. علاوه بر میوه‌ی خرمالو، از بخش‌های دیگر آن مانند چوب، دانه، برگ و پوست آن استفاده‌های فراوانی در طب سنتی و صنعت کشاورزی می‌شود.

این میوه اگر رسیده نباشد، طعمی گس دارد و به محض میل کردن آن، احساس منحصربه‌فردی در دهان ایجاد می‌شود. اما نوع رسیده‌ی آن، طعمی شیرین خواهد داشت.

رنگ این میوه‌ی پاییزی، نارنجی، زرد روشن، نارنجی تیره و قرمز تیره است. علاوه بر مصرف آن به صورت خام، می‌توان آن را پخت و در تهیه‌ی انواع خوراکی‌ها و دسرهای لذیذ، به کار برد. در دیدگاه طب سنتی، طبع این میوه گرم و تر معرفی شده و مصرف آن برای افرادی با این مزاج، مناسب و مفید است.

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم از خرمالو

خرمالو

این میوه بسیار پرانرژی و مقوی است و خواص دارویی و مغذی متعددی در آن یافت شده است. کارشناسان تغذیه و سلامتی، در هر ۱۰۰ گرم از آن موادی مانند ۰/۴ گرم چربی، ۱ میلی‌گرم سدیم، ۳۱۰ میلی‌گرم پتاسیم، انواع کربوهیدرات‌ها ۳۴ گرم، پروتئین ۰/۸ گرم، فیبر ۶ گرم، قند ۲۳ گرم، آب ۷۵ گرم، ویتامین ث ۸ میلی‌گرم، منیزیم ۱۱ میلی‌گرم، آهن ۰/۱۵ میلی‌گرم و ۷۰ کیلو کالری را مشاهده کرده‌اند.

خواص دارویی و درمانی خرمالوخرمالوخرمالو و مصرف آن در تقویت لثه‌ ها

یکی از مهم‌ترین دلایل کم بودن استحکام لثه‌ها، نبود ویتامین ث به میزان لازم در بدن است. این ویتامین به میزان قابل توجهی در میوه‌ی خرمالو یافت می‌شود و یکی از بهترین‌ گزینه‌های خوراکی در تقویت کردن لثه‌ها است. به ویژه در فصول سرد سال مصرف این میوه برای بهبود قدرت لثه‌ها بسیار مناسب است. همچنین ویتامین ث موجود در این میوه‌ی خوشمزه، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و مانع از بروز برخی از مشکلات جسمی از جمله عفونت داخلی می‌شود.

با خرمالو، به جنگ سرطان و بیماری‌ های قلبی عروقی بروید

خرمالو

در میوه‌ی خرمالو، مقادیر بسیار زیادی کاروتن وجود دارد. این ماده‌ی ارزشمند، پیش‌ساز ویتامین آ و لیکوپن در بدن است. آنتی‌اکسیدان‌هایی بسیار قوی و مفید که مهم‌ترین خاصیت آن‌ها مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر بدن است. این دو آنتی‌اکسیدان، با خنثی کردن این مواد مضر، بدن را در برابر بیماری‌های خطرناکی از جمله انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، بیمه می‌کند.

چشم‌هایی قوی و پوستی درخشان با مصرف خرمالو

خرمالو

حضور بتاکاروتن باعث رنگ نارنجی میوه‌ها و سبزی‌های مختلف می‌شود. بنابراین میل کردن این مواد در تقویت شبکیه‌ی چشم و سلامتی این عضو مهم، بسیار مفید است. همچنین بتاکاروتن باعث افزایش جریان خون در سلول‌های پوست شده و درخششی مطلوب را برای پوست بدن، به ارمغان می‌آورد.

با مصرف خرمالو فشار خون و کلسترول را کنترل کنید

خرمالو

در خرمالو به میزان قابل توجهی از دو ماده‌ی پتاسیم و منیزیم وجود دارد که این مواد مفید، در کنترل فشار خون و کلسترول بدن، نقش پررنگی را ایفا می‌کند. همچنین مصرف این میوه به دلیل سدیم پایین، برای افرادی که مبتلا به فشار خون یا چربی خون بالا هستند، مناسب است.

مبتلایان به سنگ کلیه، مصرف خرمالو را فراموش نکنند

خرمالو

از دیگر ویژگی‌های درمانی خرمالو، آب فراوان آن است. همچنین این میوه ادرارآور است و این مسئله مانع از تجمع آب‌های اضافی بدن در کلیه می‌شود. با میل کردن خرمالو می‌توان از بروز عارضه‌ی دردناک سنگ کلیه جلوگیری کرده یا در دفع سنگ‌های تولید شده، گام بزرگی برداشت.

خرمالو و تاثیر آن در جلوگیری و درمان یبوست

خرمالو

متاسفانه از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که دامن‌گیر جوامع انسانی در عصر جدید شده است. خرمالو منبع مناسبی از تجمع فیبرهای خوراکی و مفید است و به میزان چشم‌گیری دارای فیبر پکتین است. این مواد از تاثیرگذارترین عوامل دفع آسان و بدون درد مواد اضافی بدن است. بنابراین با میل کردن خرمالو می‌توان به راحتی از عارضه‌ی یبوست پیش‌گیری کرده یا هنگام بروز این مشکل ناخوشایند، به رفع آن کمک کرد.

مصرف خرمالو در کودکان

خرمالو

خرمالو از جمله میوه‌هایی است که به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین آ، ویتامین ب۱، ب۲ و ب۳ و همچنین ویتامین ث یکی از بهترین گزینه‌هایی است که مادران می‌توانند آن را برای رشد بهتر فرزندانشان انتخاب کنند. در واقع مواد معدنی دیگری مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، پتاسیم و گوگرد که در این میوه‌ی دوست‌داشتنی یافت می‌شود، بر ارزش غذایی آن افزوده و خوراکی پر قدرت و پر انرژی برای کودکان به شمار می‌رود.

دیگر خواص خرمالو

خرمالو

۱. مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، بیماران کبدی و کلیوی توصیه شده است.

۲. با میل کردن خرمالو از بروز التهابات بدن جلوگیری می‌شود.

۳. خرمالو در بند آوردن خون‌ریزی، به ویژه خون‌ریزی‌های پس از عمل جراحی، مناسب است.

۴. استفاده از خرمالو در بهبود بیماری‌هایی مانند تیفوس و تیفوئید، موثر است.

۵. در طب سنتی و مدرن، از برگ درخت خرمالو به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی از فلاوونوئیدها، به عنوان دارویی مفید در درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

منبع :کجارو
 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.