// ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۲۰:۵۹

غسلهاى واجب هفت غسل هستند. یکى از آنها ((غسل حیض)) است.

غسل حیض:1- حیض خونى است که غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود, و زن را در موقع دیدن خون حیض حائض مى گویند.

2- خون حیض (1) در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و رنگ آن (2) سرخ مایل به سیاهى یا سرخ تیره است و با فشار و کمى سوزش بیرون مىآید.

3- مدت حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نمى شود, و اگر مختصرى هم از سه روز کمتر باشد حیض نیست .(3)

4- باید (4) سه روز اول حیض پست سر هم باشد, پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند حیض نیست.

احکام

توجه

هنگامى که خون حیض بیرون مىآید, دختر و یا زن در حالت ((رِگل)) یا ((عادت ماهانه)) و یا ((پِریود)) به سر مى برد. پس از آنکه دختران از عادت ماهانه و خون حیض پاک شدند, باید براى کارهایى مانند نماز که نیاز به طهارت و پاکیزگى داند غسل کنند و وضو هم بگیرند.

نمازهاى یومیه اى (5) که زن در حال حیض نخوانده قض ندارد, ولى روزه هاى واجب را باید قضا نماید.

چیزهایى که بر حائض حرام است

چند چیز بر حائض حرام است. برخى از آن ها عبارتند از:

اول: رساندن جایى از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و اسامى مبارکه پیامبران و امامان (6)علیهم السلام که بنابر احتیاط واجب(7) حکم اسم خدا را دارد. (8)

دوم: رفتن در مسجد الحرام (در مکه) و مسجد پیغمبر صلى الله على و اله (در مدینه) (9) اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.(10)

سوم: توقف (11) در مساجد دیگر, ولى اگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود, یا براى برداشتن چیزى برود (12) مانعى ندارد. و احتیاط واجب آن است که در حرم امامان هم توقف نکند.(13)

چهارم: (14) گذاشتن چیزى در مسجد.(15)

پنجم: خواندن (16) سوره اى که سجده واجب دارد و آن چهار سوره است:

اول: سوره سى و دوم قرآن (,, (=الف, لام, میم, تنزیل یا همان سوره سجده)).

دوم: سوره چهل و یکى (حم سجده (=حائ, میم, سجده یا همان سوره فصلت)).

سوم: سوره پنجاه و سوم (و النجم (یا همان سوره نجم)). و اگر یک حرف (17) از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.

ششم: عبادتهایى که مانند نماز باید ب وضو یا غسل یا تیمم به جا آورده شود, (18) ولى به جا آوردن عبادتهایى که وضو و غسل و تیمم براى آن ها لازم نیست, مانند نماز میت مانعى ندارد 


براى دانستن موارد دیگر به رساله ی توضیح المسائل مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

1- زنجانى: خون حیض در بیشتر اوقات, زیاد و گرم و تازه و رنگ آن سیاه یا سرخ تیره است و با فشار و سوزش بیرون مىآید.

2- بهجت: رنگ آن سرح مایل به سیاه یا سرخ است.تبریزى: رنگ آن سیاه یا سرخ است. مکارم: رنگ آن تیره یا سرخ است.

3- زنجانى: و مراد از روز در اینجا مدت 24 ساعت است, نه روز در مقابل شب .

4- زنجانى: در این مسائله توضیح مفصلى دارند که مقلدان ایشان به مسائله 447 رساله شان مراجعه کنند.

5- نمازهاى یومیه, نمازهاى شبانه روزى که در پنج نوبت صبح, ظهر, عصر, مغرب, عش خوانده مى شود.

6- بهجت: و اسم حضرت زهرا 3 به طورى که در وضو گفته شد

7- تبریزى: قید (احتیاط واجب) را ندارد, بلکه تمام مسائله به صورت فتواست.

8- زنجانى: رساندن جایى از بدن خود به خط قرآن و بنا بر احتیاط به اسم خدا و صفات خاصهئ او (مانند رحمان) به هر لغت که باشد, مگر پولى که بر آن, نام خدا نوشته شده باشد که دست زدن به آن اشکال ندارد, و احتیاط مستحب آن است که به اسم پیغمبران و امامان و حضرت زهر علیه السلام نیز نرساند.

9- زنجانى: و حرم امامان علیهم السلام... و مراد از حرم امامان محوطه اى است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها یا صحنه ها.

10- بهجت: و همچنین داخل شدن به آنجا براى برداشتن چیزى بنا بر احوَط .

11- زنجانى: داخل شدن در مساجد دیگر مگر از یک در داخل و از در دیگر خارج شود.

12- تبریزى: عبارت (براى برداشتن چیزى برود) را ندارد .

13- بهجت: بلکه (در حرم امامان) عبور نیز ننماید و همچنین در رواقها(ى حرم).

14- مکارم: داخل شدن در مسحد براى گذاشتن چیزى در آن.

15- تبریزى: یا داخل شدن در آن براى برداشتن چیزى.

16- تبریزى: خواندن هر یک از آیات سجده واجب .مکارم: خواندن یکى از آیات سجده, ولى خواندن غیر آیه سجده از سورهئ سجده مانعى ندارد. زنجانى: خواندن هر یک از آیات سجدهئ واجب و آن در چهار سوره است:

اول: سوره 32, آیه ;15

دوم: سوره 41, آیه 37 ;

سوم: سوره 53, آیه آخر ;

چهارم: سوره 96, آیه آخر. بلکه بنا بر احتیاط خواند آیات دیگر یا قسمتى از یک آیه سوره سحده نیز جایز نیست.

17- بهجت: اگر یک کلمه از این چهار سوره را هم بخواند حرام است.

18- زنجانى: و در مدتى که حائض مى باشد یا محکوم به حائض بودن مى باشد, اگر عبادتى - ولَو رَجائَ - به جا آورد معصیت کرده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.