// ۲۷ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۴۷

طلای دست شما از کجا می آید؟

اگر می خواهید بدانید طلاهایی که به دستان و گوش ها و گردنتان آویزان می کنید چگونه ساخته می شوند و اگر علاقه مندید که از مراحل ساخت زیورآلات طلایی از معدن تا ویترین فروشگاه خبردار شوید مطلب زیر را بخوانید.

در همین تهران کارگاه های زیادی هستند که طلاهای موجود در ویترین طلا فروشی ها را می سازند. بنیتا به سراغ یکی از این کارگاه ها رفته که سازنده طلا با برند ساج است. سیاوش عربی مدیرعامل این کارگاه در گفت و گو با ما راجع به مراحل ساخت طلا در کارگاه ساج این گونه توضیح می دهد:
بخش های این کارگاه به دو دسته تقسیم می شوند. یک بخش هایی که مربوط به طلاهایی که با دست ساخته می شوند و بخش دیگر مربوط به تولید زیاد است که به آن ریخته گری می گویند.

قسمتی که برای طلاهای دست ساز است از چند بخش قالب ساز، جواهر ساز، اره کار و طلا ساز تشکیل می شود.در بخش ریخته گری هم موم کار، لاستیک پز، کوره ها و بخش های ریخته گری و بساب کاری و پولیش کاری داریم.

اولین کار در ساخت طلا طراحی است، پس از آنکه طراحی شد از طرح بر روی کاغذ پرینت گرفته می شود.

در مرحله بعد طلا ذوب می شود، عیار می شود که اگر شمش باشد عیارش به 750 یا همان 18 می رسد و بعد از مشخص شدن عیار نبرد می شود و اگر لازم باشد بر روی آن اره کاری می شود و نبرد کاری می شود و به دست طلاساز و جواهرساز می رسد.

در این قسمت طلاساز به طلا شکل می دهد و جوشکاری می کند و بعد به  دست بساب کار یا همان پوست کار می رسد تا طلای ساخته شده فرم دقیق به خودش بگیرد.

بعد از آن به دست لاستیک ساز می رسد که قالب های لاستیکی شان را از روی آن می سازند بعد که ساخته شد آن طلا پولیش می شود و آماده می شود و از قسمت کارگاهی بیرون می آید. 

این ها مراحل ساخت طلای تک است اما اگر بخواهد کار تولید انبوه شود. لاستیک ساز از روی لاستیک طرح قبل به صورت انبوه موم سازی می کند و بعد شاخه می کنند و شاخه ها گچ مخصوص جواهر سازی گرفته می شوند و می گذارند گچ خشک می شود .

پس از آن که گچ خشک شد،  آن را داخل موم گیرمی گذارند و موم ذوب می شود و آن را داخل کوره می گذارند و دمای کوره تا 800-850 درجه بالا می آید و گچ پخته می شود. 

زمان پخت که تمام شد طلا درآورده شده و دوباره عیار می شود، طلا آماده می شود ذوب می شود و از توی کوره سیلندر ها در می آید و داخل دستگاه مکش یا وکیوم گذاشته می شود و با دستگاه وکیوم طلا به گچ تزریق می شود و بعد گچ را داخل آب می گذارند و گچ از بین می رود و شاخه طلا باقی می ماند.

در مرحله آخر طلا را پرداخت می کنند و اگر نیاز باشد سنگ روی آن سوار می شود که این کار توسط مخراج کار انجام می شود و بعد به مرحله آب کاری می رسد و هر رنگی که لازم باشد آب کاری می شود و بعد بیرون می آید و به دست مشتری می رود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.