// ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۴۵

بیوگرافی تیم برتون – Tim Burton

تیم برتون

بیوکده:تیموتی والتر «تیم» برتون (به انگلیسی:Timothy Walter “Tim” Burton؛ زادهٔ ۲۵ اوت ۱۹۵۸) کارگردان، تهیه کننده، نویسنده، طراح، نقاش و شاعر آمریکایی است.

زادروز : ۲۵ اوت ۱۹۵۸ ‏- بربنک، کالیفرنیا

ملیت : آمریکایی

نام های دیگر : تیموتی والتر برتون

پیشه : کارگردان، تهیه کننده، نویسنده، طراح و نقاش

سال‌های فعالیت : ۱۹۸۲ تا کنون

شناخته شده برای : سبک منحصر به فرد در فیلمسازی

همسر(ها) : لنا جیسک (۱۹۹۲–۱۹۸۹)

لیزا ماری (۲۰۰۱–۱۹۹۲)

هلنا بونهام کارتر (۲۰۰۱ تا کنون)

فرزندان : بیلی ریموند برتون (۲۰۰۳) – نل برتون (۲۰۰۷)

والدین : بیل برتون (متوفی ۲۰۰۰) – جین برتون (متوفی ۲۰۰۲)

زندگی

تیموتی والتر برتون (Timothy Walter Burton) معروف به تیم برتون در ۲۵ اوت ۱۹۵۸ در منطقه بربانک (Burbank) کالفرنیا به دنیا آمد. او که در دوران کودکی تنها تفریحش تماشای فیلم بود، به فیلم و سینما علاقه مند شد و پس از پایان دوره دبیرستان به انجمن هنر کالیفرنیا رفت و دوره کارآموزی انیمیشن را آموخت. برتون پس از گذراندن این دوره در کمپانی “والت دیزنی” به عنوان دستیار انیماتور شروع به کار کرد.

بیشتر شهرت تیم برتون دیدگاه متفاوت، سبک ویژه در فیلمسازی و طراحی شخصیت‌هایی عجیب و متفاوت ‌است. کتاب شعر او “مرگ غم‌انگیز پسر صدفی و قصه‌های دیگر” در سال ۱۹۹۷ و همچنین کتاب طراحی‌هایش یعنی “هنر تیم برتون” در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.

تیم برتون از معدود کارگردانانی است که تقریبا در همه ژانرها فیلم ساخته است: “مریخ حمله می‌کند” و “سیاره میمون‌ها” در ژانر علمی – داستانی، “ماهی بزرگ” در ژانر فانتزی، “عروس مرده” نامزد جایزه اسکار در شاخه انیمیشن، “سوئینی تاد” در ژانر موزیکال و “چارلی و کارخانه شکلات‌سازی” در ژانر کودکان.

“جانی دپ” بازیگر مورد علاقه برتون است. فیلم “ادوارد دست قیچی” آغاز همکاری تیم برتون با جانی دپ بود که در فیلمهای دیگری چون “اد وود”، “سوئینی تاد”، “چارلی و کارخانه شکلات سازی”، “آلیس در سرزمین عجایب” و “سایه های تاریک” ادامه یافت.

کارنامه فیلمسازی برتون

تیم برتون در کمپانی “والت دیزنی” چند انیمیشن کوتاه از جمله “وینسنت” را در سال ۱۹۸۲ ساخت. او در سال ۱۹۸۵ اولین فیلم بلند خود با نام “ماجرای بزرگ پی وی” را کارگردانی کرد. قهرمان قصه “پی وی هرمن” نام داشت که در جست‌وجوی دوچرخه گمشده خود به همه جا می‌رفت. این فیلم به ‌طور کامل دربرگیرنده تفکرات برتون بود.

آغاز شهرت برتون با فیلم “بیتل جوس”
برتون دومین فیلم بلند خود با نام “بیتل جوس” را در سال ۱۹۸۸ ساخت. این فیلم یک کمدی جذاب با جلوه‌های ویژه ماهرانه درباره زن و شوهر مرده‌ای بود که قصد داشتند مستأجرین خانه ‌شان را بیرون بیندازند و برای این کار از روحی عجیب و غریب به ‌نام “بیتل جوس” کمک می‌گرفتند…

“بتمن” ساخته تیم برتون سرآغازی برای سایر فیلمهای بتمن
برتون در سال ۱۹۸۹ سراغ یک داستان کمیک معروف درباره قهرمانی نقاب ‌دار به ‌نام “بتمن” رفت. ساخت این فیلم سرآغازی برای ساخت فیلمهای دیگر بتمن شد؛ فیلمهایی چون “بتمن آغاز میکند”، “شوالیه تاریکی” و “شوالیه تاریکی برمی خیزد” که کریستوفر نولان آنها را ساخت. فیلم “بتمن” فیلمی بود که بسیار مورد استقبال منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. این استقبال کمپانی “برادران وارنر” را ترغیب کرد تا سفارش ساخت قسمت دوم را نیز به برتون بدهند.

“ادوارد دست قیچی” آغاز همکاری با “جانی دپ”
فیلم بعدی برتون “ادوارد دست قیچی” بود که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد، فیلمی تلخ که از همه ویژگی‌های فیلم‌های برتون برخوردار بود. این فیلم ماجرایی افسانه‌ای درباره پسری به‌ نام “ادوارد” است که به‌ جای دو دست، دو قیچی دارد. پسری که در شب کریسمس آرزویی جز اینکه به یک انسان معمولی تبدیل شود، ندارد…
این فیلم آغاز آشنایی تیم برتون با جانی دپ بود، آشنایی که بعد از این فیلم ادامه یافت و جانی دپ در چند پروژه دیگر نیز با برتون همکاری کرد. در سال ۱۹۹۲ بود که برتون دنباله‌ فیلم “بتمن” را که به کمپانی برادران وارنر وعده داده بود ساخت. این فیلم “بتمن بازمی‌گردد” نام داشت.
دو سال بعد از آن برتون فیلم “اد وود” را کارگردانی کرد. این فیلم درباره زندگی و فیلم‌های کارگردانی به ‌نام “ادوارد دی ‌وود جونیور” بود. برتون خود این فیلم را یکی از بهترین و کامل‌ترین فیلم‌هایش می‌داند. این فیلم نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن بود.

فیلمهای کمدی – تخیلی
برتون در سال ۱۹۹۶ به سراغ یک پروژه بزرگ درباره حمله موجودات مریخی به کره زمین رفت که “مریخ حمله می‌کند” نام داشت. این فیلم چندان مورد استقبال منتقدین قرار نگرفت.
اسلیپی هالو” فیلمی درباره قاتل زنجیره ای خون خوار در انگلستان قرن نوزدهم بود که برتون در سال ۱۹۹۹ ساخت.
برتون فیلم “سیاره میمون‌ها” را در سال ۲۰۰۱ ساخت که با گریم‌های فوق‌العاده‌ای که هنرپیشه‌های معروف را به شکل موجوداتی میمون‌نما در سیاره‌ای دیگر درآورده بود بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. داستان فیلم در شهر سان فرانسیسکو اتفاق می افتد، دکتری در حال آزمایش دارویی برای درمان آلزایمر روی میمون‌ها است اما همین آزمایشات منجر به ظهور نسل جهش یافته‌ای از میمون‌ها و یک فاجعه برای نژاد بشر می‌شود. میمون‌های بسیار هوشمند به رهبری سزار بر زمین غلبه پیدا می کنند…

“ماهی بزرگ” درامی خیال پردازانه
“ماهی بزرگ” فیلم دیگری از تیم برتون است که در سال ۲۰۰۱ ساخته شد و داستان پسری به نام “ویل بلوم” است که سال‌ها با پدر خود، “ادوارد بلوم” قطع رابطه کرده‌ و در این میان خبردار می‌شود که پدرش از یک بیماری ناعلاج رنج می‌برد. ویل به زادگاه خود آلاباما بازمی‌گردد و پس از ارتباط با کسانی که زمانی به پدرش نزدیک بوده‌اند با زوایای جدیدی از زندگی پدر خود آشنا می‌شود…

“چارلی و کارخانه شکلات سازی” فیلمی در ژانر کودک
“چارلی و کارخانه شکلات سازی” که در سال ۲۰۰۵ به پرده سینما آمد، فیلمی فانتزی برگرفته از تخیلات و دنیای ذهنی برتون بود. “ویلی ونکا” که جانی دپ نقش آن را بازی می‌کرد، کودکی است که حسرت خوردن شکلات و شیرینی موجب شده او بزرگ‌ترین کارخانه شکلات سازی را بسازد و خوشمزه ‌ترین شکلات‌ها را تولید کند، در حالیکه همواره سایه پدری که دندانپزشک بوده و خوردن شکلات را برای او ممنوع می‌کرده را در زندگی‌اش احساس می‌کند…

“عروس مرده” بازگشت برتون به انیمیشن سازی
در پروژه بعدی برتون بار دیگر به حرفه اصلی‌اش انیمیشن سازی رو آورد و اثری را بر گرفته از موضوعی که همیشه به آن علاقه نشان می داد یعنی تقابل و آمیختگی دنیای زندگان و مردگان، به‌ تصویر کشید. این انیمیشن “عروس مرده” نام داشت. این فیلم در سال ۲۰۰۵ نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بود.

“سوئینی تاد” فیلمی موزیکال ترسناک
تیم برتون در سال ۲۰۰۷ فیلم “سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت” را کارگردانی کرد. این فیلم اقتباسی از داستان استفان سندهایم و هیو ویلر، داستان مردی است که پس از آزادی از زندان، در پی انتقام از بازی روزگار، به شغل آرایشگری روی آورده و در قالب این شغل مشتریان خود را به کام مرگ می‌کشد…

“آلیس در سرزمین عجایب” مملو از نمادهای کابالایی
تیم برتون که در سال ۲۰۱۰ و در شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن ریاست هیات داوران را برعهده داشت، با انیمیشن سه‌ بعدی “آلیس در سرزمین عجایب” در افتتاحیه جشنواره کن حضور یافت. این فیلم داستان دختری است که به سرزمینی مرموز و عجیب قدم میگذارد، جایی که تمام شخصیت های دیگر هم در آن معمولی نیستند…
در این انیمیشن مفاهیم جنگ آرماگدونی به شکلی زیرکانه نشان داده شده است و مملو از نمادهای کابالایی است.

دیگر آثار برتون
تیم برتون در سال ۲۰۱۲ فیلم کمدی – ترسناک “سایه‌های تاریک” را با نقش آفرینی بازیگر مورد علاقه‌اش جانی دپ و با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخت که در نهایت در گیشه به مجموع فروش بالغ بر ۲۳۸ میلیون دلار رسید و با فاصله کمی انیمیشن سه بعدی و سیاه و سفید “فرانکن وینی” را به سینماها آورد.
اثر دیگر برتون “چشمان بزرگ” نام دارد که روایتگر زندگی “مارگارت و والتر کین”، زن و شوهر نقاشی است که در دهه ۶۰ با به تصویر کشیدن چهره زنان و کودکان با “چشمانی درشت” به شهرتی جهانی دست یافتند…

آثار

-انیمیشن “وینسنت” محصول سال ۱۹۸۲، نویسنده و کارگردان
-”ماجراجویی بزرگ پی وی” محصول سال ۱۹۸۵، کارگردان
-”بیتل جوس” محصول سال ۱۹۸۸، کارگردان
-”بتمن” محصول سال ۱۹۸۹، کارگردان
-”ادوارد دست قیچی” محصول سال ۱۹۹۰، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده
-”بازگشت بتمن” محصول سال ۱۹۹۲، کارگردان و تهیه کننده
-انیمیشن “کابوس قبل از کریسمس” محصول سال ۱۹۹۳، نویسنده و تهیه کننده
-”پسر ملوان” محصول سال ۱۹۹۴، تهیه کننده
-”اد وود” محصول سال ۱۹۹۴، کارگردان و تهیه کننده
-”مریخ حمله می کند” محصول سال ۱۹۹۶، کارگردان و نویسنده
-”اسلیپی هالو” محصول سال ۱۹۹۹، کارگردان
-”سیاره میمونها” محصول سال ۲۰۰۱، کارگردان
-”ماهی بزرگ” محصول سال ۲۰۰۳، کارگردان
-”چارلی و کارخانه شکلات سازی” محصول سال ۲۰۰۵، کارگردان
-انیمیشن “عروس مرده” محصول سال ۲۰۰۵، کارگردان و تهیه کننده
-”سوئینی تاد” محصول سال ۲۰۰۷، کارگردان
- انیمیشن “۹″ محصول سال ۲۰۰۹، تهیه کننده
-انیمیشن “آلیس در سرزمین عجایب” محصول سال ۲۰۱۰، کارگردان
-”سایه های سیاه” محصول سال ۲۰۱۲، کارگردان
-”آبراهام لینکلن: شکارچی خون آشام” محصول سال ۲۰۱۲، تهیه کننده
-انیمیشن “فرانکن وینی” محصول سال ۲۰۱۲، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده
-”چشمان بزرگ” محصول سال ۲۰۱۴، کارگردان و تهیه کننده

ترویج فرقه کابالا در انیمیشن “۹″

سینمای جهان در شرایطی به هزاره سوم میلادی قدم گذاشت که فیلمهای زیادی با مضمون پایان جهان یا آخرالزمان ساخته شد. در اغلب این فیلمها یک منجی (که در این گونه فیلم ها بعضا با عنوان The One خطاب می شود) به مقابله با آن خطر یا فاجعه برخاسته و دنیا را از شرش نجات می بخشید.
فیلمهایی چون “نابودگر ۲: روز داوری” ساخته جیمز کامرون که نسل سوم کامپیوترها علیه بشر وارد نبرد شدند و یک منجی به نام جان کانرز، در واقع همان انتخاب شده (The One) بود که بایستی در نبرد آخرین، دنیا را نجات دهد…
یا فیلم “مریخ حمله می کند” ساخته تیم برتون در سال ۱۹۹۶ که در آن فیلم نیز رییس جمهوری آمریکا گروگان مهاجمین مریخی شد و در عین حال به عنوان منجی با آنها وارد نبرد گردید.
تولید اینگونه فیلمها با نزدیک شدن به پایان قرن ۲۰ روند افزونتری گرفت و مستقیما به ماجرایی تحت عنوان پایان روزها پرداخت. این فیلمها با ورود به قرن ۲۱ و هزاره سوم میلادی، بخش عظیمی از تولیدات غرب و به خصوص هالیوود را به خود اختصاص داد. فیلمهایی در ژانرها و سبک های مختلف: ملودرام، هراس، حادثه ای، پلیسی و حتی انیمیشن به تصویری از آخرالزمان پرداختند.
این سیر شگفت انگیز تولید آثار آخرالزمانی به حدی بود که “سعید مستغاثی” منتقد سینمایی در بررسی سینمای هالیوود تعبیر “سینمای غرب آرایش آخرالزمانی گرفته است” را بکار برد. این تفکر در ساخت انیمیشن ها نیز به کار گرفته شد تا جایی که خود تیم برتون تهیه کننده انیمیشن “۹″ در مصاحبه ای به مناسبت نمایش عمومی آن گفت که این فیلم از صدهزار فیلم آخرالزمانی که در هالیوود ساخته شده، بهتراست. در این انیمیشن به تفکرات آخرالزمانی از نوع کابالایی به طور صریح پرداخته شده است.

“۹″ از آشکارترین تولیدات آموزش کابالیستی

انیمیشن “۹″ به تهیه کنندگی تیم برتون یکی از آشکارترین تولیدات ویژه کودکان در زمینه آموزش مبانی عرفان های کاذب مدرن به ویژه کابالیستی است.
انیمیشن “۹″ محصول سال ۲۰۰۹، داستان مرد دانشمندی است که به عنوان آخرین فرد باقیمانده از نوع انسان پس از جنگی ویرانگر موفق می شود با به‌کارگیری شیوه های کیمیاگری کابالیستی، روح خود را در کالبد ۹ عروسک پارچه ای بی جان وارد کند و به این شکل به حیات استمرار بخشد.
در عرفان کابالا هستی به ۱۰ مرتبه تقسیم می شود که روح اصلی و بالای آن در ۹ مرتبه پایین ‌تر تجلی می یابد. ۹ مرتبه تجلی روح هستی در عرفان کابالا در همه منابع این فرقه متناظر با ۹ عضو بدن انسان معرفی می شوند.
این درست همان چیزی است که در انیمیشن “۹″ نیز دیده می شود. عروسک ۳ و ۴ با دستکش ساخته شده اند که نمادی از دو دست چپ و راست هستند. در عرفان کابالا نیز عنصر ۳ و ۴ درخت حیات، دست چپ و دست راست نامیده می شوند. عروسک ۷ و ۸ که نیرومند و جنگ‌جویان گروه هستند نیز درست همانند عنصر ۷ و ۸ درخت حیات در کابالا جایگاه پای چپ و پای راست را دارند. عدد ۹ نیز که به طرز جالبی لباسی از یک زیپ شلوار دارد، درست معادل عنصر ۹ درخت کابالا که نماد غریزه جنسی است. حلول روح دانشمند در ۹ مرتبه تجلی همان چیزی است که در فرقه کابالا حلول روح اولیه هستی در ۹ عنصر درخت حیات توصیف می شود.
در این انیمیشن، قهرمانان داستان پاسخ پرسش ها و مشکلات خود را در کتاب دست نوشته های “پاراسلسوس” می یابند. “پاراسلسوس” که کتاب وی به وضوح در این انیمیشن به تصویر کشیده می شود، یک کیمیاگر، پزشک و کابالیست مشهور سده های میانه بود.

“آلیس در سرزمین عجایب” سرشار از نمادهای کابالایی

انیمیشن “آلیس در سرزمین عجایب” در سال ۲۰۱۰ و در بحبوحه ساخت فیلمهایی با مضمون اخرالزمانی، به شکل زیرکانه ای به جنگ آرماگدونی پرداخته است. این انیمیشن  سرشار از نمادهای کابالایی است: اتاقی با صفحه شطرنجی که آلیس از گودالی به درون آن می افتد که صفحه شطرنجی مهمترین نماد ماسونها و جادوگران و نماد ترکیب دنیای اجنه و انسانهاست، خرگوشی که با لباس آبی رنگ آلیس را راهنمایی میکند نماد تیزهوشی و رنگ آبی نمایانگر یکی از رازهای ماسونی است؛ اجنه و شیاطین به هنگام ظهور آبی رنگ هستند، دروازه ورودی به سرزمین عجایب که کاملا برگرفته از لژهای ماسونی است که نماد دو ستون و درب ورودی که تشکیل دروازه ستارگان را میدهد و بر روی یک ستون خورشید و دیگری ماه نماد دنیای اجنه و انسانها هست و …
در این انیمیشن ارتش ملکه قرمز نیز مانند خود ملکه، قرمز است همان طور که ارتش ملکه سفید (ملکه خوبیها) به رنگ سفید؛ یعنی پروژه انگاره بد به رنگ قرمز رقم خورده است که در دکترین فرانسیس فوکویاما رنگ قرمز، رنگ شهادت در پرنده شیعه است و عموم شیعیان در جنگ ها سربند “یا حسین” یا  “لبیک یا حسین” بر سر خود می بندند که به رنگ قرمز است و در آن طرف معادله ملکه سفید یا نور قرار دارد که عموما در فیلم ها طرف خوب رنگش سفید است. از طرف دیگر، معماری قصر ملکه قرمز تا حد زیادی شبیه به مساجد مسلمان هاست.
گربه آبی رنگی که به کمک آلیس می آید که مانند جنیان در یک لحظه ناپدید و در لحظه ای دیگر پدیدار میشود، گربه ای آرام و متین که نقش مهمی را در آینده ایفا خواهد کرد. این موجودات آبی رنگ نماد اجنه هستند که در آخر الزمان به کمک سپاه ابلیس می آیند، تحلیلی که درباره نشان دادن بسیار زیاد موجودات خوب آبی در فیلم ها می شود این است که آنان در حال آماده کردن تدریجی ذهن ها برای پروژه علنی کردن دین واحد شیطانی جهانی است.
آلیس برای از بین بردن اژدها (جابرووکی) مأمور می شود و نبرد بر روی یک صفحه شطرنج آغاز می شود و محل آن شباهتی با تخت جمشید دارد. شاید منظور این باشد که جنگ آخرالزمان (در فیلم از آن به عنوان روز باشکوه یاد میشود) در ایران انجام خواهد شد و هدف اصلی آنان نابودی آخرین جبهه مقابل خودشان است.
همواره ایرانیان و تمدن ایران خاری در چشم غرب بوده و همیشه به مبارزه با ایران پرداختند و حالا هم که دیگر جبهه مخالف صهیون ها هست از هر زمانی بیشتر به چشم آنها می آید و با کمک از داستانهای قدیمی و باستانی خود مثل حمله اسکندر به ایران و نابودی تخت جمشید باز هم می خواهند این جبهه را نابود کنند.

انیمیشن های شیطانی برای کودکان

انیمیشن از نگاه سرمایه داران هالیوود، اولین و مهمترین ابزار جذب مخاطب خردسال جامعه جهانی به سمت تفکرات لیبرالیستی و مادی گرایانه و شیطان مدارانه است.
با بررسی تولیدات سینمای هالیوود به خصوص در دو ژانر علمی – تخیلی و ترسناک به ترویج و عادی سازی شیطان در دید مخاطب می رسیم که در ابتدا در فیلمهای هالیوودی و سپس با پیشرفت تکنولوژی در سال ۲۰۰۰ به بعد، در ظاهری کودکانه و معصومانه خود را جلوه گر ساخت؛ تا جایی که انیمیشن‌ها و فیلم‌های طنز و کودکانه فراوانی ساخته ‌شد که شیطان و موجودات شیطانی را در نگاه معصوم کودکان، عادی جلوه داده تا نظام آفرینش را در باورهایشان معکوس جلوه کند، خدا را از عالم آفرینش حذف کرده و در این نظام تخیلی، شیطان و موجودات شیطانی را جایگزین خدا کنند.
از جمله این انیمیشن ها می توان به انیمیشن های “نورمن غیر طبیعی”، “فرانکن وینی”، “هتل ترانزیلوانیا” و “قیام نگهبانان” اشاره کرد که در این میان انیمیشن “فرانکن وینی” ساخته “تیم برتون” است، انیمیشنی که در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن شد.

انیمیشن “فرانکن وینی”
در انیمیشن “فرانکن وینی” پسرک داستان، ویکتور، فقط یک دوست دارد: سگش “اسپارکی”. یک روز وقتی اسپارکی به دنبال توپی به خیابان می‌رود تصادف کرده و کشته می‌شود.
پس از مرگ اسپارکی روزی معلم علوم ویکتور در کلاس در مورد قدرت رعد و برق برای زنده کردنِ مردگان صحبت می‌کند بنابراین ویکتور، اسپارکی را از زیر خاک بیرون کشیده، اجزاء او را به هم وصل کرده و وسیله‌ای را می‌سازد که می‌تواند قدرت رعد و برق را به یک بدن بی‌روح وارد کند. اسپارکی در شمایلی زامبی ‌گونه دوباره زنده می‌شود؛ وقتی همکلاسی‌های ویکتور از این موفقیت مطلع می‌شوند، سعی می‌کنند همین کار را با حیوانات مرده خودشان (موش، خرچنگ و لاک پشت) انجام دهند. به این شکل هر یک از این موجودات به موجودات ترسناک و خطرناکی تبدیل می‌شوند که شهر را با مخاطره مواجه می‌کنند…
کسانی که با سینمای برتون آشنا باشند می‌توانند به سادگی رد و پای شیطان و موجودات شیطانی را در تک تک آثار این کارگردان دنبال کنند؛ کارگردانی که پیش از این هم در انیمیشن‌های ترسناک “کابوس قبل از کریسمس” و “عروس مرده” که مثل “فرانکن وینی” به سبک استاپ‌ موشن ساخته شده بودند گرایشات شیطانی خود را ابراز کرده بود.

نمایشگاه آثار برتون در موزه هنری لس آنجلس

به گزارش نشریه سینمایی “پیپل” در ماه می سال ۲۰۱۱، نمایشگاهی از آثار هنری تیم برتون که از زمان دانشجویی‌اش تا به آن زمان کشیده شده بود، در موزه هنری لس‌آنجلس افتتاح شد؛ در این نمایشگاه نقاشی‌های برتون از زمان دانشجویی‌اش در دانشکده هنر و زمانیکه انیماتوری جوان در کمپانی والت دیزنی بود، همچنین نقاشی‌های مربوط به فیلم‌هایش در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی و عکس‌ها، عروسک‌ها، مجسمه‌ها و همچنین لباس‌ شخصیت‌های مشهور فیلم‌های برتون که همگی کار دست خود او بودند، در معرض نمایش علاقه‌ مندان قرار گرفت.

نمایشگاه ها

تیم برتون در موزهٔ هنر مدرن (MOMA)

برتون از ۲۲ نوامبر ۲۰۰۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۰ نمایشگاهی از آثارش را در موزهٔ هنر مدرن در نیویورک با بیش از ۷۰۰ طراحی، نقاشی، عکس، طرح داستان، تصاویر متحرک، عروسک، ماکت، لباس و پوسترهای سینمایی برگزار کرد.

تیم برتون در مرکز استرالیایی تصاویر متحرک (ACMI)

نمایشگاه برتون بعد از موزهٔ هنر مدرن، مستقیم به نمایشگاه «مرکز استرالیایی تصاویر متحرک» در ملبورن رفت. او در این نمایشگاه که از ۲۴ ژوئیه تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۰ برگزار شد، آثار دیگری هم مربوط به فیلم آلیس در سرزمین عجایب که مارس همان سال اکران شد را به آثارش اضافه کرده بود.

تیم برتون در نمایشگاه جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF)

جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم تورنتو در آنتاریو، کانادا از ۲۶ نوامبر ۲۰۱۰ تا ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ برگزار شد. در این نمایشگاه علاوه بر آثاری که از فیلم‌های برتون وجود داشت خودش هم چند بار در آن حضور پیدا کرد.

تیم برتون در نمایشگاه موزهٔ هنر لس آنجلس (LACMA)

کتاب «هنر تیم برتون» در نمایشگاه موزهٔ هنر لس آنجلس (لاکما) از ۲۹ مه تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۱ در غرفهٔ رزنیک به نمایش درآمد. همچنین لاکما ۶ فیلم از وینسنت پرایس که بازیگر محبوب برتون بود را به مناسبت صدمین تولد پرایس در طول هفتهٔ آخر نمایشگاه نشان داد.

تیم برتون در نمایشگاه سینماتک فرانسه

نمایشگاه آثار برتون در نمایشگاه سینماتک فرانسه از ۷ مارس تا ۵ اوت ۲۰۱۲ در پاریس برگزار شد.

تیم برتون در موزهٔ هنر سئول (SeMA)

آثار برتون در موزهٔ هنر سئول از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲ تا ۱۴ آوریل ۲۰۱۳ در سئول، کرهٔ جنوبی به نمایش گذاشته شده‌است. در این نمایشگاه ۸۶۲ اثر از آثار برتون مثل نقاشی، طراحی، فیلم کوتاه و دیگر آثار مربوط به او مثل مجسمه، موسیقی و لباس‌هایی که در فیلم‌های بلند او استفاده شده‌است به نمایش گذاشته شده‌است.

نمایشگاه تیم برتون دراستون‌بل‌هاوس پراگ

آثار برتون شامل صدها نقاشی، طراحی، عکس و مجسمه از تاریخ ۲۸ مارس تا ۳ اوت ۲۰۱۴ در نمایشگاهی به نام تیم برتون و دنیایش در استون‌بل‌هاوس پراگ به نمایش گذاشته می‌شود.

عکس تیم برتون

تیم برتون

بیوگرافی تیم برتون – Tim Burton

تیم برتون

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.