// ۰۴ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۰۱
معرفی پاتوق دانشجویان ایرانی در استرالیا و نیوزیلند

معرفی پاتوق دانشجویان ایرانی در استرالیا و نیوزیلند

بیش از ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند و شمار کمی، آسیا و اقیانوسیه را با وجود آن که ظرفیت های کمی در قیاس با دانشگاه های طراز اول آمریکا ندارند، انتخاب می کنند. اما با این وجود، ایرانی ها در اقیانوسیه نیز پاتوق هایی برای خود دست و پا کرده اند که در گفتار امروز به معرفی آن ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

اگر موضوع مهاجرت و کار در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند نبود، شاید امروز، شاهد تحصیل صدها ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشورها نبودیم. کشورهایی که با وجود محدودیت های اقلیمی، اما دارای مراکز علمی قدرتمند و با امکانات در سطح برترین دانشگاه های غربی هستند و خوشبختانه شاهد تحصیل هزاران ایرانی در این مراکز در دو دهه اخیر هستیم.

ویزای مهاجرتی به استرالیا و نیوزلند که تحت عنوان Skilled Worker و امتیازهای اعلامی به متقاضیان واجد شرایط اعطا شده است، زمینه را برای افزایش تحصیل ایرانیان در این دو کشور فراهم کرد. بعضا افرادی که با ویزای مهاجرت تخصصی به این کشورها سفر می کردند، پس از مدتی در دانشگاه های این کشورها مشغول به تحصیل شده و از طریق بورس و امکاناتی که به ان ها داده شد، ادامه تحصیل دادند. رشته های فنی مهندسی و پزشکی، در صدر رشته هایی هست که ایرانیان مقیم استرالیا در ان فعال بوده و به نظر می رسد وضعیت موفقی در آن دارند.

پاتوق دانشجویان ایرانی در استرالیا

6-w600-h600

استرالیا از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی متعددی تشکیل شده که به نظر می رسد، حضور دانشجویان ایرانی در برخی از این دانشگاه ها بیشتر است. دانشگاه هایی چون:

۱-دانشگاه UNSW

۲-دانشگاه RMIT

۳-دانشگاه موناش

۴-دانشگاه فلیندر

۵-دانشگاه فناوری سیدنی

۶-دانشگاه Griffith

۷-دانشگاه ملبورن

۸-دانشگاه نیوکاسل

۹-دانشگاه Deakin

۱۰-دانشگاه کویینزلند

دانشگاه هایی همچون سوین برن، آدلاید، استرالیای غربی، مک کواری ، ولنگوگ و جیمز کوک نیز با استقبال دانشجویان ایرانی مواجه شده است. اما به نسبت ۱۰ دانشگاه فهرست شده، با استقبال گسترده ایرانیان همراه نیست و به قولی، پاتوق ایرانیان مشتاق به تحصیل در رشته های مختلف به نظر نمی رسد.

این ۱۰ دانشگاه، به واسطه رتبه علمی و ظرفیت های کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی به خصوص ایرانیان، در وضعیت مطلوبی بوده و همواره مد نظر ایرانی ها برای تحصیل در کشور کانگورها به شمار می رود.

اگر علاقمند به تحصیل در استرالیا هستید، تلاش کنید یکی از این ۱۰ دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده و حتما از اساتید و دانشجویان ایرانی مشغول به کار در این دانشگاه ها برای رشته مورد نظر خود که قصد اپلای دارید، اطلاعات لازم را کسب کنید.

دریافت اطلاعات از هموطنان ایرانی شاغل به تحصیل سبب می شود تا درک و آگاهی شما از شرایط علمی و منابع و اقلیمی و اقامتی، پیش از اپلای و صرف هزینه و وقت زیاد، افزایش یابد و اثربخشی کار شما به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کند.

این مقوله ای است که همواره به دانشجویان علاقمند به تحصیل در خارج از کشور به خصوص استرالیا توصیه می شود. برای آگاهی از وضعیت تحصیلی و اقامت در استرالیا، علاوه بر اطلاعات سایت دانشگاه ها، سفارت استرالیا در تهران بهاین نشانی می تواند منابع خوبی برای علاقمندان باشد.

شهرهایی مانند پرث، سیدنی و ملبورن، به واسطه وضعیت اشتغال و منابعی، با شمار بیش تر ایرانیان متخصص همراه شده که به همین نسبت، در توزیع دانشجویان ایرانی در مناطق اطراف نیز تاثیر گذار بوده است.

5-w600-h600

در نهایت اگر علاقمند به تحصیل در این کشور هستید، مطالب ارائه شده در FAQ را مطالعه کنید. موضوعات خوبی اشاره شده است. برخی از دانشگاه ها که پاتوق ایرانی ها در آن بیش تر هست مانند UOW، بخش فارسی زبان نیز در سایت خود راه اندازی کرده اند که جالب توجه است.

پاتوق دانشجویان ایرانی در نیوزلند

نیوزلند، مستعمره انگلیس و کشوری کوچک در نزدیکی استرالیا در جنوب شرقی اقیانوس پاسفیک، اگر چه ۴ میلیون نفر جمعیت دارد و اقلیم وسیعی نیست، اما در چند دهه اخیر، با سرمایه گذاری های صورت گرفته، به یک کشور پیشرفته بدل شده است. کشوری که در تلاش است با جذب نخبگان و متخصصان کشورهای مختلف دنیا، زمینه رونق اقتصادی و صنعتی خود را فراهم کند.

در مسیر رونق دادن، نخبگان و دانشجویان ایرانی نیز سهیم بوده اند. در ۲۰ سال اخیر، شمار دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در دانشگاه های نیوزلند، افزایش یافته است. تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه هایی با کیفیت و با هزینه تحصیل به نسبت ارزان در مقایسه با دانشگاه های آمریکای شمالی، زمینه را برای ترغیب دانشجویان ایرانی فراهم کرد.

پاتوق دانشجویان ایرانی در این کشور را می توان در دانشگاه هایی همچون موارد زیر دانست:

۱-دانشگاه Auckland

۲-دانشگاه Otago

۳-دانشگاه Massey

۴-دانشگاه Wellington

۵-دانشگاه Canterbury

۶-دانشگاه Waikato

این دانشگاه ها معمولا در فهرست ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه آکلند و مسی، به واسطه تنوع رشته های تحصیلی و هم چنین ارائه رشته های فنی و مهندسی در مقاطع ارشد، دکترا و پسا دکترا، زمینه جذب شمار بیش تری از علاقمندان ایرانی مشتاق به تحصیل در این کشور را فراهم کرده است. هزینه تحصیل در رشته های دکترا برای دانشجویان خارجی نیوزلند، همانند دانشجویان نیوزلندی محاسبه می شود که معمولا سالانه ۱۰ هزار دلار را شامل می شود. به همین خاطر، عجیب نیست که دانشجویان دکترای ایرانی در دانشگاه های این کشور زیاد تر از مقطع کارشناسی است.

7-w600-h600

برای کسب اطلاعات درباره دانشگاه های نیوزلند و مسائل مربوط به اقامت و تحصیل در این کشور کوچک زیبای اقیانوسیه، سفارت نیوزلند در ایران و سفارت ایران در این کشور    می تواند منابع خوبی برای علاقمندان باشد.

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، هر جا که شمار بیش تری دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل باشد، به معنی مکانی مناسب برای شما جهت ادامه تحصیل و تحقیق نیست. همواره تلاش کنید مقصدهای تحصیلی را بر اساس قابلیت های علمی و مشورت های صورت گرفته، انتخاب کنید. به دلیل حضور شمار زیادی از ایرانیان مهاجر و دانشجو در شهرهای مختلف استرالیا و نیوزلند، کسب اطلاعات درباره وضعیت زندگی و اقامت و تحصیل، کار آسانی هست و از این فرصت در صورتی که مشتاق تحصیل در این کشور ها هستید استفاده کنید.

بهترین راه تعامل با جامعه علمی ایرانی در این کشورها، دسترسی به انجمن ها و گروه های ایرانیان در شبکه های اجتماعی است که زمینه را برای آشنایی شما با قشرهای مختلف فراهم می کند و سبب دریافت اطلاعات به روز می شود. ایرانیان مقیم استرالیا، تعداد بیش تری را به نسبت دانشجویان ایرانی نیوزلند تشکیل می دهند که بالطبع، پاتوق ان ها وسیع تر از ایرانیان نیوزلند هست.

دوره های ارشد و دکترا در استرالیا به خصوص نیوزلند، با استقبال بیش تر دانشجویان ایران در اقیانوسیه مواجه شده که به نظر می رسد پاتوق این قشر از دانشجویان ایرانی، داغ تر از بقیه باشد. استفاده از انجمن های اینترنتی مربوط به پاتوق دانشجویان ایرانی در اقیانوسیه نیز برای کسب اطلاعات درباره دانشگاه ها و وضعیت تحصیل در این کشور، به مشتاقان تحصیل در اقیانوسیه پیشنهاد می شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.