// ۱۷ آبان ۹۸ ، ۰۸:۳۶

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی : تمایل دارید با اطرافیانتان صحبت کنید اما در باز کردن سر صحبت با آن‌ها مشکل دارید؟ چگونگی آغاز برقراری ارتباط کلامی با دیگران از جمله مهارت‌های ارتباطی است که هر شخصی نیاز دارد آن را یاد بگیرد. در این صورت می‌توانید ارتباطات و شخصیت خود را بهبود ببخشید. خیلی از افراد به ویژه آن‌هایی که کمی منزوی و خجالتی هستند نمی‌دانند چگونه سر صحبت را با دیگران باز کنند. در ادامه نکات مهمی را در این زمینه ذکر کرده‌ایم که کمک بسیار زیادی به شما می‌کنند.

همچنینین بخوانید:

شعر طنز ماه مبارک رمضانشعر طنز ماه مبارک رمضان

تصاویر جذاب و دیدنی روز4

باز کردن سر صحبت | اهمیت برقراری ارتباط مؤثر

یکی از مهارت‌های ارتباطی توانایی در باز کردن سر صحبت می‌باشد که به معنای آغاز ارتباط کلامی است، در بسیاری از شرایط این توانایی از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که بتوانند به راحتی با دیگران صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند، نسبت به کسانی که این توانایی را ندارند موفق‌تر هستند.

این موضوع به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که زمانی که افراد با یکدیگر صحبت می‌کنند تنها کلمات مبادله نمی‌شود بلکه فکر، عقیده، اندیشه و ... بین افراد رد و بدل می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر بتوانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید، در زمینه‌های شغلی، اجتماعی، تحصیلی و مهارت‌های ارتباطی پیشرفت چشمگیری خواهید داشت. این کار باعث می‌شود بتوانید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید و از تجارب آن‌ها استفاده‌ی کافی ببرید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله مهارت های ارتباطی را مشاهده کنید.

 

باز کردن سر صحبت 

راهکارهایی وجود دارد که باعث می‌شود بتوانید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و به خوبی سر صحبت را باز کنید. شاید در ابتدا این موضوع کمی نگران کننده باشد اما زمانی که از این ترفندها استفاده کنید به تدریج در این امر پیشرفت می‌کنید و سپس می‌توانید به راحتی سر صحبت را باز کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. رعایت نکات زیر تنها در صورتی می‌توانند تأثیرگذار و موفقیت آمیز باشند که از مشاوره روانشناسی راهنمایی بگیرید.

1. توجه به خصوصیات ظاهری افراد

برای اینکه بتوانید با فردی صحبت کنید در ابتدا بهتر است به ویژگی‌های ظاهری فرد توجه کنید و دقت کنید که چه نوع لباسی پوشیده ‌یا چه وسایلی همراه خود دارد. سپس می‌توانید لبخند بزنید و در رابطه با لباس یا وسیله‌ای که همراهش است سوال بپرسید، مثلا می‌توانید بگویید مدل لباستان زیباست از کجا تهیه‌اش کردید؟

بهتر است در ابتدا از وی تعریف کنید و سپس سوال خود را بپرسید تا بتوانید یک گفتگوی موفقیت آمیز داشته‌باشید. همچنین توجه به زبان بدن افراد نیز تاثیر زیادی در گفتگوی موفقیت آمیز دارد. می‌توانید در ابتدا از چیزهای کوچک مثل سلام و احوال پرسی شروع کنید و به تدریج از طریق پرسیدن سوال و مسائل دیگر، سر صحبت را باز کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه زبان بدن پیشنهاد می‌کنیم به مقاله ارتباطات غیر کلامی مراجعه کنید.

2. باز کردن سر صحبت : مثبت فکر کنید

انتظار نداشته باشید که همیشه بتوانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید، زمانی که نتوانستید با کسی سر صحبت را باز کنید نگران نشوید و به این موضوع فکر کنید که به چه دلیلی نتوانستید یک گفتگوی موفقیت آمیز داشته باشید و اگر متوجه ایراد کارتان شدید سعی کنید آن را رفع کنید. بنابراین منفی بافی نکنید و به جای آن روی نکات مثبت تمرکز کنید.

3. سوالات باز بپرسید

برای اینکه بتوانید گفتگوی خوبی داشته باشید توصیه می‌شود از طرف مقابلتان سوالات باز بپرسید تا جواب‌های طولانی بگیرید. اگر سوالاتی بپرسید که جواب آن‌ها کوتاه باشد گفتگوی شما زودتر تمام می‌شود و دیگر موضوعی به ذهنتان نمی‌آید تا در مورد آن با طرف مقابلتان صحبت کنید.

به جای سوالاتی مثل (چطوری؟، امروز چطور بود؟، اسمت چیه؟ و ...) بهتر است بگویید، (امروز چه کارهایی کردی؟، معنی اسمت چیه؟، آخر این هفته می‌خواهید چه کار کنید؟) و سوالات دیگر در این زمینه می‌تواند باعث شروع گفتگوی خوبی با طرف مقابلتان باشد.

4. باز کردن سر صحبت : آگاهی خود را بالا ببرید

یکی از رازهای موفقیت در هر گفتگویی آگاهی در زمینه‌های مختلف است. اگر در هر زمینه‌ای اطلاعات داشته باشید حتی اگر کم باشد می‌توانید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها صحبت کنید، زیرا در این صورت موضوعات مشترک بین شما زیاد می‌شود و راحت‌تر می‌توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اما اگر در زمینه‌های مختلف آگاهی نداشته باشید احتمال موفقیت شما در باز کردن سر صحبت با دیگران کمتر می‌شود.

5. سوالات متعدد و متنوع بپرسید

با پرسیدن سوالات متنوع و متعدد می‌توانید به بحث‌های کوتاه خاتمه دهید و وارد بحث‌های جذاب‌تر، طولانی‌تر و واقعی‌تر شوید. زیرا اگر سوالات متعدد بپرسید فرصت بیشتری پیدا می‌کنید تا بتوانید گفتگوی موفقیت آمیزی داشته باشید.

در این مرحله باید صبور باشید و فورا در اولین سوالات وارد بحث‌های طولانی‌تر نشوید زیرا می‌توانید با کمی صبر، زمانی که به سوالات مورد علاقه‌تان رسیدید آن‌ها را بسط دهید و گفتگوی بیشتری در آن زمینه داشته باشید.

6. باز کردن سر صحبت : خوش خلق باشید

بیشتر افراد تمایلی ندارند تا با کسانی که بداخلاق هستند ارتباط داشته باشند و سعی می‌کنند از آن‌ها فاصله بگیرند. اما اگر مهربان باشید می توانید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و سر صحبت را باز کنید. بنابراین لبخند زدن را فراموش نکنید و زمانی که قصد صحبت با شخصی را دارید با علاوه بر لبخند زدن با وی ارتباط چشمی برقرار کنید تا راحت‌تر بتوانید گفتگویی را شروع کنید.

7. خودتان را برای سوالات طرف مقابلتان آماده کنید

اگر قصد دارید گفتگویی با فردی داشته باشید لازم است از قبل خودتان را برای سوالات احتمالی آماده کنید و زمان که از شما سوالی شد سعی کنید از جواب‌ها کوتاه خودداری کنید و جواب‌های طولانی‌تر و جذاب‌تری بدهید.

با این کار می‌توانید گفتگوی بهتری با طرف مقابلتان داشته باشید. این نکته را در نظر داشته‌باشید که سعی نکنید رشته‌ی صحبت با طرف مقابلتان را در دست بگیرید و در ابتدا اجازه دهید شخص مقابلتان صحبت خود را به اتمام برساند سپس شما صحبت کنید.

 

باز کردن سر صحبت | تمرین و تجربه

اگر در ابتدا گفتگوی خوبی نداشتید و راضی نبودید، نگران نباشید و هرگز عقب نشینی نکنید زیرا معمولا بیشتر افراد در ابتدا گفتگوی رضایت بخشی با دیگران ندارند و در باز کردن سر صحبت با دیگران شکست خوردند.

اما به تدریج با تمرین این مهارت را بدست آوردند و هم اکنون می‌توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. بنابراین برای بالا بردن مهارت‌های اجتماعی نیاز به تمرین و کسب تجربه وجود دارد و این امر با گذشت زمان و صبوری کردن اتفاق می‌افتد. رعایت نکات ذکر شده تنها در صورتی می‌توانند تأثیرگذار و موفقیت آمیز باشند که از مشاوره روانشناسی راهنمایی بگیرید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر زندگی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.