// ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۲۰:۵۶

یکی از نشانه های سلامت عمومی بدن، موها می باشند که اگر بدن با کمبود مواد مغذی رو به رو باشد، موها دچار ریزش یا شکنندگی می شوند. در این مقاله به نقش ویتامین B۶ و روی در سلامت موها پرداخته ایم. پیشنهاد ما این است که این بخش را از دست ندهید. مکمل های ویتامین ممکن است با رفع کمبودهای تغذیه ای به سلامت مو کمک کند. ریزش مو ممکن است برای بیشتر افراد ناراحت کننده باشد. معمولا افراد به مو توجه بیشتری دارند، به طوریکه ریزش یا نازک شدن مو ممکن است باعث خجالت و حتی عدم جذابیت آنها شود. خوشبختانه به برخی از علل ریزش مو می توان رسیدگی کرد. برای نمونه، براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، کمبود موادمغذی می تواند موجب ریزش مو شود. دو ماده مغذی کلیدی و مهم برای سلامت موها، ویتامین B۶ و روی است.
 
تاثیر روی و ویتامین B۶ در سلامت مو 

سلامت مو
موی معمولی و سالم چرخه ریزش و رویش طبیعی دارد. براساس دانشگاه کلمبیا، این چرخه با ریزش روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تار مو همراه بوده، اما ریزش بیشتر از این میزان ناشی از عدم سلامت مو است. هرچند علل بسیاری برای ریزش مو وجود دارد، اما براساس متخصصان دانشگاه هاوایی در ایالت مانوا، تغذیه به شدت بر سلامت مو تاثیر گذار است. بنابراین در صورت کمبودهای تغذیه ای ممکن است ریزش موی شدیدی را تجربه کنید.

نقش ویتامین B۶ و ماده معدنی روی در سلامت مو
ویتامین B۶


ویتامین های B معروف به ویتامین های B کمپلکس با موهایی سالم و مستحکم در ارتباط است. بدن قادر به ذخیره یا ساخت این ویتامین ها در بدن نیست، بنابراین ویتامین های B به ویژه ویتامین B۶ باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود.

ویتامین B۶ در کمک به افزایش سطوح هموگلوبین و میزان اکسیژن موجود در خون نقش دارد. دریافت میزان کافی از ویتامین B۶ به فولیکول های مو در دریافت اکسیژن کافی و سلامت آنها برای رشد سالم و کاهش ریزش مو کمک می کند.

کمبود ویتامین B۶ می تواند عامل مشکلات پوستی از جمله درماتیت باشد که ممکن است منجر به ریزش مو شود. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ویتامین B۶ از طریق مرغ، بوقلمون، ماهی تن، سالمون، میگو، شیر و پنیر قابل دریافت است. همچنین از منابع گیاهی این ویتامین می توان به غلات کامل، عدس ها، سبزیجات برگ سبز به ویژه اسفناج، برنج قهوه ای، دانه آفتابگردان، حبوبات، آرد سفید و هویج اشاره کرد. ویتامین B۶ همچنین در مولتی ویتامین ها و مکمل های ویتامین B وجود دارد. همچنین مصرف میزان فراوانی از موادغذایی مانند نخود، حموس، موز، نخودسبز، مارچوبه، سبوس، پسته و سیرخام توصیه می شود.

ماده معدنی روی
براساس دانشگاه کلمبیا، روی یکی دیگر از موادمغذی برای کمک به حفظ سلامت مو است. روی یک ماده معدنی مورد نیاز برای سلامت سیستم ایمنی، رشد و نمو، حس چشایی و بویایی است. براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، کمبود روی می تواند در گیاهخواران، بانوان باردار و نوزادان روی دهد. از ویژگی های کمبود روی می توان به عدم توانایی در درمان و رشد اشاره کرد که مو و ناخن ها را نیز شامل می شود. طبق توضیحات مدلاین پلاس، کمبود روی منجر به ریزش مو خواهد شد. مکمل های روی به رفع این کمبود کمک می کنند، اما باید مقدار کمی از این ماده معدنی مصرف شود، زیرا می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

براساس دانشکده علوم بهداشت دانشگاه هانتینگتون در کانادا، کمبود روی ممکن است موجب ریزش مو شود. میزان توصیه شده این ماده معدنی ۱۵ میلی گرم در روز است. همچنین کمبود روی باعث تسهیل تقسیم سلولی در فولیکول مو می شود. فولیکول مو مسیری لوله مانند در ناحیه درم است که ریشه مو در آنجا رشد می‌کند.

همانند ویتامین B۶، روی نیز در موادغذایی حیوانی از جمله گوشت، مرغ، پنیر و غذاهای دریایی وجود دارد. همچنین گیاهخواران می توانند از غلات کامل، حبوبات، دانه آفتابگردان و دانه کدو تنبل استفاده کنند.

ملاحظات
در صورت ریزش موی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا عوامل دیگری مانند اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید و عدم تعادل هورمونی با ریزش مو در ارتباط است. همچنین قبل از استفاده از مکمل های ویتامینی یا مینرالی برای کاهش ریزش مو با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین براساس مطالعه منتشر شده در مجله درماتولوژی تجربی و بالینی در ایالات متحده، دریافت میزان بسیار زیاد مکمل های غذایی حتی ممکن است منجر به از دست دادن موهای بیشتری شود، به طوریکه توصیه می شود از مکمل ها فقط در صورت تشخیص کمبود ویتامین استفاده کنید. از طرفی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با میزان کالری و پروتئین کافی برای سلامت عمومی و سلامت موها ضروری است.

منبع: نسخه
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.