// ۲۴ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۴۹

کشف «مومیایی» نسبتاً سالم و دست نخورده یک دایناسور غول پیکر در کانادا

اخیرا فسیل یک دایناسور در آلبرتای کانادا کشف شده است که البته بهتر است نام «مومیایی» را بر آن بگذاریم. این مومیایی چنان سالم است که حتی استخوان های آن نیز دیده می شوند و محققان آن را به عنوان سالم ترین فسیل باقیمانده از دایناسورها می دانند که تاکنون کشف شده است. جالب این که پس از ۱۱۰ میلیون سال، استخوان های این دایناسور زیر پوست و زرهی کاملاً سالم و دست نخورده باقی مانده اند.

نکته ی جالب تر این که حتی بخشی از امحا و احشا و اعضای درون بدن این دایناسور نیز سالم است و همین موضوع بیش از پیش، باستان شناسان را متعجب می سازد. کیلب براون از محققان موزه ی رویال تایرل در آلبرتا در این باره می گوید:” ما تنها یک اسکلت نداریم، ما یک دایناسور داریم همانطور که بوده است”. زمانی که این گونه ی دایناسور که گونه ی جدیدی است و نام  «نودوسور» (nodosaur) برای آن انتخاب شده، زنده بوده است یک جانور چهارپای گیاه خوار بوده که با یک زره تیغ دار و فلس مانند زمخت محافظت شده و بیش از ۱٫۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته است و فسیل امروزی آن آن چنان سالم و دست نخورده باقی مانده که هنوز بیش از ۱٫۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

این که چگونه چنین لاشه ای در طی این همه سال چنین دست نخورده باقی مانده در هاله ای از ابهام و شبیه یک معجزه است. بر اساس اظهارات محققان به نظر می رسد که این دایناسور از طریق یک رودخانه ی طغیان کرده به دریا منتقل شده و رفته رفته غرق شده است. پس از سال ها قرار داشتن در کف اقیانوس، مواد معدنی روی سطح بدن او را پوشانده و باعث حفظ آن در طول میلیون ها سال شده اند. در واقع این مومیایی در سال ۲۰۱۱ توسط یک کارگر چاه های نفتی در هنگام کار کشف شده بود. از آن لحظه ی بزرگ تاکنون ۷٫۰۰۰ ساعت در طول ۶ سال گذشته کار شده تا بقایای این دایناسور آزمایش شده و آن را برای نمایش دادن در موزه ی رویال تایرل آماده کنند و اکنون بازدیدکنندگان این موزه می توانند نزدیک ترین چیز به یک دایناسور واقعی را از نزدیک ببینند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.