// ۱۸ آبان ۹۸ ، ۲۰:۵۶

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از مندل : نتایج یک پژوهش تازه بر روی مغز کودکان ۳ تا ۵ ساله نشان می‌دهد آن دسته از کودکانی که بیشتر از یک ساعت در روز به صفحه نمایش تلویزیون، کامپیوتر، تبلت یا موبایل نگاه کرده‌اند از رشد مغزی کمتری برخوردار بوده‌اند.نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Pediatrics به چاپ رسیده است که به صورت تخصصی بر سلامت و بیماری کودکان متمرکز است و توسط انجمن پزشکی آمریکا منتشر می‌شود.
پژوهشگران در این آزمایش با استفاده از نوعی ویژه از اسکن مغزی موسوم به ام آر آی پی برده‌اند ماده سفید مغز کودکانی که بیشتر به صفحات نمایش نگاه کرده‌اند، کمتر رشد کرده است. ماده سفید مغز ناحیه‌ای است که در رشد زبان، یادگیری و مهارت‌های رفتاری نقشی کلیدی دارد.

John Hutton سرپرست تیم تحقیق این مطالعه می‌گوید: این تحقیق پرسش هایی را ایجاد می‌کند از جمله اینکه آیا حداقل برخی جنبه های استفاده از رسانه‌ها آیا می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد مثلا روی تحریک برخی نواحی مغز در طی تکامل آن نقشی دارد.از آنجایی که ما هنوز نتوانسته ایم مشخص کنیم که آیا استفاده از ابزار دیجیتال تغییرات ساختاری روی مغز کودک ایجاد می کند یا خیر تاثیراتی بر تکامل دستگاه عصبی آنها در طولانی مدت می‌گذارد.این مطالعات زمینه ساز تحقیقات بعدی برای روشن سازی بیشتر این موضوع و نتیجتاً محدودیت گذاری بر استفاده کودکان از این ابزار خواهد شد.

همچنینین بخوانید:

آشنایی با کاربردهای مفید و جالب نمک

​​​​​کدام مواد غذایی تاریخ انقضا ندارند؟

برخی از محدودیت های تعیین شده پیشنهادی عبارتند از:

برای کودکان کمتر از ۱۸ ماه ، از استفاده از صفحه نمایش به غیر از گفتگوی ویدیویی خودداری کنید.

والدین کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه که می خواهند برای کودک خود برنامه ای را معرفی کنند، باید برنامه با کیفیتی را انتخاب کنند آن را با فرزندان خود تماشا کنند و به آنها در درک آنچه می بینند کمک کنند.

برای کودکان ۲ تا ۵ ساله ، استفاده از صفحه نمایش را به ۱ ساعت در روز آن هم برنامه های با کیفیت بالا محدود کنید. 

والدین باید دیدن برنامه ها را با کودکان هماهنگ کنند تا به آنها در درک آنچه می بینند کمک کنند و آن را در زندگب خود به کار گیرند. زمان های بدون رسانه را در کنار هم ، مانند زمان شام یا رانندگی و همچنین مکان های بدون رسانه در خانه ، مانند اتاق خواب ، تعیین کنید.

مطالعه دکتر هاتون شامل ۴۷ کودک سالم(شامل ۲۷ دختر و ۲۰ پسر بود) بین ۳ تا ۵ ساله همراه با والدینشان بود. کودکان تست های استاندارد شناختی که کل ماده سفید در مغز را تخمین می‌زند را انجام دادند.

محققان از یک آزمون با ۱۵ آیتم استفاده کردند که screenQ نام داشت و این آیتم ها شامل پیشنهادات داده شده توسط موسسه AAP که در بالا اشاره شد بود.سپس نمرات screenQ به طور آماری با نمرات تست های شناختی گرفته شده از کودکان مقایسه شد و آیتم ها سن،جنس و درآمد نیز دخالت داده شد.

  • نمرات ScreenQ بالاتر به طور قابل توجهی با زبان بیان، توانایی نامگذاری اشیاء (سرعت پردازش) و مهارت سواد آموزی پایین تری در ارتباط بود. 
  • نمرات بالاتر ScreenQ با یکپارچگی پایین ماده سفید مغز همراه بود ، که بر سازماندهی و میلیناسیون دستگاه های دارای عملکرد اجرایی زبان و سایر مهارت های سوادآموزی تأثیر می گذارد فرآیند تشکیل غلاف میلین در اطراف عصب برای عبور سریع پیام های عصبی.

استفاده از صفحه های نمایشگر وسایل دیجیتال در حال افزایش و گسترش است.این یافته ها فهم تاثیرات صفحات نمایش بر روی مغز را به خصوص در طول مراحل تکامل مغز که در دوران اولیه کودکی اتفاق میفتد را مشخص تر می‌کند از این‌رو بهتر است خانواده‌ها محدودیت هایی را برای استفاده کودکان از این ابزار برای حفظ سلامتی فرزندانشان تعیین کنند.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : مندل

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.