// ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۹:۳۲

واضح، تراش خورده، مستقیم و تیز است و در قیاس با نسل گذشته که ملایم، مملو از خطوط مواج و زوایای نرم بود یک پیشرفت آشکار است، با انبوهی از کروم و چرم و چوب به جنگ رقبا آمده و به هر قیمتی می خواهد نگاه شما را به خود جلب کنند. اشتباه نکنید، درباره مرسدس بنز یا لکسس حرف نمی زنم، صحبت از یک سدان بزرگ و لوکس کره‌ای است که اگر شانس بیاوریم به زودی راهی خیابان های ایران می شود. این خودرو کیا کادنزا مدل 2017 است که نسبت به نسل قبل با تحولی چشمگیر روانه بازار شده است. در این گزارش می خواهیم نگاهی جزئی تر به این سدان بزرگ و زیبا که از آخرین دستاوردهای صنعت خودرو سود می برند، انداخته و از خلال مقایسه با نسل پیشین و همچنین رقبای اصلی اش، نقاط مثبت و منفی نسل جدید کادنزا را بررسی کنیم.

بزرگ و لوکس به روایت کیا
به گزارش فرادید، نسل نوین این سدان بزرگ و لوکس ابتدای امسال در آمریکای شمالی معرفی شده و کیا در ماه‌های گذشته پیوسته با رشد فروش این مدل روبرو بوده است. کیا کادنزا در دومین نسل خود سدانی کاملا مهیج است، اما نه مهیج و اسپرت شبیه به ب.ام.و، که یک خودروی مهیج و لوکس به روایت کره‌ای‌های سختکوش. کادنزا که چهار سال پیش به عنوان یک سدان لوکس و اندازه کامل جایگزین کیا اوپیروس شد، از طرحی اسپرت و مجلل، ظاهری شکیل و متفاوت و مفهومی نزدیک به مدل موفق کیا اوپتیما سود می برد و از بهترین دستاوردهای تکنولوژیروز جهان از جمله هدآپ دیسپلی، نسخه به‌روز شده مانیتور دید محیطی، شارژر بی‌سیم گوشی، جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی«یو وی او»کیا با اندروید اتو و اپل کارپلی آن هم به‌صورت استاندارد سود می برد.

دماغه ببر یا فلسفه طراحی کیا در پوزه محصولاتش، در کادنزا به حد تکامل رسیده و از سدان لوکس و اسپرت کادنزا یک محصول عالی رتبه ساخته که بیش از آنکه یادآور یک خودروی شرقی باشد، شما را به یاد برندهای اروپایی می اندازد. جلوپنجره «پوزه ببر» در نسل جدید به شکلی زیبا، حالتی شش‌ضلعی دارد و به‌صورت مقعر به کاپوت پیوند می‌خورد، علاوه بر این چراغ های ال ای دی و زد (z) مانندی برای تجهیز سامانه روشنایی در روز بکار رفته که زیبایی دو چندانی به کادنزا بخشیده است. نکته مهم دیگر اما استفاده گسترده از تزئینات کروم است که در قسمت های مختلف این خودرو به وفور استفاده شده و باعث هرچه اغراق آمیز تر شدن کیا کادنزای داستان ما شده است.

بزرگ و لوکس به روایت کیا 
کیا کادنزا 2017 در زمینه طراحی خارجی، در مقایسه با آخرین فیس لیفت کادنزا یا مدل 2016، نمره بالایی دریافت می کند و در مجموع یک پیشرفت بزرگ برای خودروسازی است که تا دو دهه قبل توان چندانی برای ورود به این بخش از بازار نداشت. کیا در نسل دوم کادنزا یک بدعت جدید نیز باب نموده و کادنزا را با دو گونه جلوپنجره تولید می کند. مدل‌های سطح پایین کادنزا از جلوپنجره معروف «پروانه الماس» کیا سود خواهند برد، درحالی‌که دیگر مدل کادنزا که در سطح بالاتری از نظر قیمت قرار دارد دارای جلوپنجره «اینتاجلیو»با پره‌های عمودی خواهند بود که کادنزا را اسپرت تر و تهاجمی تر می نماید.

اورث هدریک معاون برنامه‌ریزی تولید کیا موتورز در آمریکا در این باره می‌گوید:«کادنزای جدید با ظاهر قابل توجه و ویژگی‌های ممتاز خود هیجان تازه‌ای را به رگ‌های این بخش از بازار تزریق نموده است. کابین کادنزا از هر لحاظ ارتقا یافته اما زیر پوست خودرو دقیقاً جایی است که این خودرو می‌درخشد و در آن شاهد شاسی مستحکم‌تر و سبک‌تر، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و دینامیک رانندگی بهبود یافته هستیم.»

در این راستا هر چقدر جنسیس تمایل دارد تا جی 80 را سدانی لوکس و تجملی قلمداد کند اما کیا روی ای متفاوت در نظر گرفته و در ظاهر قصد دارد کادنزا یک سدان اسپرت لوکس شبیه به ب.ام.و سری پنج باشد. چیزی که در مدل قبل کمتر نشانی از آن بود و کادنزای 2015 را خودرویی بی رنگ و مزه نشان می داد که چندان شوقی به رقابت ندارد. بنا به گفته کیا این خودرو در آخرین به روزرسانی از هندلینگ بهتر، آسایشی بیشتر و کیفیتی بالاتر برخوردار است. فضای داخلی کادنزای جدید مصداق بارز این گفته است که کیا می خواهد بزرگ شود.

بزرگ و لوکس به روایت کیا 
کابین کادنزا 2017 در قیاس با مدل قبلی بسیار بهتر و زیباتر است و با توجه به عکس های منتشر شده از آن، به نظر با کیفیت تر از قبل است. داشبورد کادنزای جدید با شیبی ملایم به‌طرف پانل درها متمایل شده و کابین را ازنظر بصری بزرگ‌تر نشان می‌دهد. پانل درها از مواد نرم با کیفت بالاتر سود برده و چرم نرم را هم می‌توان در جای‌جای کابین کادنزا مشاهده کرد. البته این کابین شباهت هایی به محصولات بی ام و نیز دارد که در جای خود دارای اشکال است و نشان می دهد کیا هنوز هم در طراحی گوشه چشمی به بزرگان دارد.قلب تپنده‌ و آهنین این خودرو یک پیشرانه بنزینی 6 سیلندر 3/3 لیتری اصلاح شده‌ است که قدرتی معادل 290 اسب بخار و گشتاور 343 نیوتون متری را به راننده تحویل می دهد.

بنا به آنچه برخی سایت های وطنی آورده اند مدیران کیا هنوز اطلاعاتی در خصوص پیشرانه‌های کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر برای این خودرو ارایه نکرده‌اند اما برنامه هایی در این زمینه دارند. با اینحال با تجهیز این سدان زیبا به پیشرانه‌های کوچک‌تر، راه برای ورود آن به بازار‌ ایران نیز باز خواهد شد. این پیشرانه های کوچک قطعا مصرف سوخت مناسبی برای کادنزای جدید به ارمغان می آورند خصوصا اینکه نسل جدید کادنزا از یک جعبه دنده کاملا جدید سود می برد. البته کیا با مجهز کردن این مدل به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قول داده تا تجربه رانندگی درگیر کننده تری را شاهد باشیم. در عین حال به دلیل احتمال باز شدن مجرای واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به کشور، احتمالا ورود کادنزا با توجه به فروش نسبتا خوب نسل قبل آن چندان دور از واقعیت نیست با این حال افزایش تعرفه ورود این قبیل خودروها باعث رشد قیمت این محصول شده و توان رقابت با محصولات هم‌رده را از آن می‌گیرد.

بزرگ و لوکس به روایت کیا

کیا در تولید سدان لوکس و اندازه کامل خود تنها به طراحی ظاهری توجه نکرده و سعی بسیاری نموده تا استانداردهای این حوزه را رعایت نماید و از هر لحاظ نسبت به نسل قبل خود را ارتقا دهد. برای مثال کادنزای جدید بر پایه شاسی سبک‌تر جدیدی ساخته شده که بیش از 35 درصد نسبت به مدل کنونی مستحکم‌تر است. این مورد نه‌تنها هندلینگ خودروی جدید را بهبود بخشیده بلکه کمک کرده تا ۵ ستاره ایمنی را در بخش تصادفات کسب کند.شاسی جدید کادنزا با جذب‌کننده‌های تطبیق‌پذیر شوک‌های جاده که کیا آن‌ها را «متوقف‌کننده‌های ریباند هیدرولیک» می‌نامد غنی سازی شده و باعث شده تا این سیستم سواری نرم‌تری را در سطوح ناهموار یه سرنشینان ارائه می‌کند.

همچنین رینگ‌های 18 اینچی به‌صورت استاندارد در خودرو وجود دارند و می‌توان با پرداخت مبلغی بیشتر رینگ‌های 19 اینچی با لاستیک‌های 245/40 میشلین را نیز سفارش داد.چیزی که موجب می شود تا شانس کیا کادنزا در بازار ایران افزایش یابد فاصله قیمتی است که در بازارهای جهانی با رقبای خود در این رده قیمتی دارد. باوجودی که هنوز قیمت کادنزا 2017 تعیین نشده اما حتی با فرض افزایش قیمت نسبت به مدل قبلی خود هنوز هم از رقبای مستقیمش یعنی ب‌ام‌و سری 5 با قیمت پایهٔ 50.200 دلار، مرسدس بنز«ای»کلاس با 52.150دلار، آئودی ای6با 46.200 دلار و لکسوس جی‌اس با قیمت 45.615 ارزان‌تر است که این به معنی داشتن یک برگ برنده بزرگ در بازاری رو به توسعه است. 

مدل 2016 کادنزا بسته به سطح تجهیزات در یک رده قیمتی 35 تا 42 هزار دلار قرار داشت و در کل باعث می شد فاکتور قیمت به مزیتی مناسب برای کیا تبدیل شود. در نسل جدید این سیاست ادامه داشته و کیا بهای کادنزای 2017 را در آمریکا از حدود 34 هزار دلار شروع کرده است. البته در رده های بالاتر این قیمت به بیش از 55 هزار دلار نیز می‌رسد که با این تفاسیر و با توجه به وضعیت بازار ایران باید انتظار داشت این مدل در رنج قیمتی 300تا 350 میلیون تومان قرار گیرد که با وجود دارا بودن تجهیزات فراوان و قیمت بهتر، برای فروش رقابت سختی با انبوهی از رقیبان آلمانی، ژاپنی و احتمالا انگلیسی خواهد داشت. البته موتور شش سیلندر، 290 اسبی و 3.3 لیتری کادنزا می‌تواند برگ برنده این کره‌ای اسپورت لوکس در مقایسه با همتایان اروپایی خود نظیر اوپل اینسیگنیا باشد.
 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.