// ۰۸ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۵۹

اگر به ناخن‌هایتان نگاه کنید، در قاعده‌ی هر ناخن، نواحی روشن و کم‌رنگی را مشاهده می‌کنید که به آنها ماهک گفته می‌شود. تغییر در رنگ، حالت یا اندازه‌ی ماهک ناخن، نشانه‌ی وجود بیماری در بدن یا احتمال ابتلا به بیماری است.

اگر به ناخن‌هایتان نگاه کنید، در قاعده‌ی هر ناخن، نواحی روشن و کم‌رنگی را مشاهده می‌کنید که به آنها ماهک گفته می‌شود. تغییر در رنگ، حالت یا اندازه‌ی ماهک ناخن، نشانه‌ی وجود بیماری در بدن یا احتمال ابتلا به بیماری است.

۱۳ مشکل سلامتی که از روی ماهک ناخن قابل تشخیص است

 
با تشخیص درستِ مشکلات خود از طریق این ماهک‌ها، می‌توانید اقدامات لازم را به‌موقع انجام بدهید. در ادامه، به شایع‌ترین تغییراتی که در رنگ و اندازه‌ی ماهک‌ها رخ می‌دهد، اشاره می‌کنیم و علت بروز این تغییرات را شرح می‌دهیم.

ماهک هر ناخن، با عملکرد کدام اندام‌های بدن در ارتباط است؟
  • ماهک ناخن انگشت کوچک: به‌طور‌کلی نباید روی ناخن کوچک شما ماهکی وجود داشته باشد، اگر هم هست، باید بسیار کوچک باشد. ماهک ناخن این انگشت با عملکرد کلیه‌ها، روده کوچک و قلب در ارتباط است. وجود ماهک بزرگ روی ناخن این انگشت، ممکن است از علائم فشار خون بالا باشد.
  • ماهک ناخن انگشت حلقه: انگشت حلقه با عملکرد دستگاه تناسلی و دستگاه لنفاوی مرتبط است و وجود ماهک بزرگ روی آن، نشانه‌ی مشکلات مربوط به معده است.
  • ماهک ناخن انگشت وسط: این انگشت با عملکرد مغز و سیستم قلب و عروق در ارتباط است. عدم وجود ماهک روی این ناخن، می‌تواند نشانه‌ی مشکلات عروقی و فشار خون بالا باشد.
  • ماهک ناخن انگشت سبابه: اگر دچار مشکلات مزمن حلق، گوش و بینی باشید یا در عملکرد روده و لوزالمعده‌‌تان اختلالی به‌وجود آمده باشد، ماهک ناخن این انگشت‌تان ناپدید می‌شود یا بسیار کوچک خواهد بود.
  • ماهک ناخن انگشت شست: ماهک ناخن این انگشت مربوط به عملکرد شُش‌ها و طحال است، از ماهک سایر ناخن‌ها نمود بیشتری دارد و حدودا ۲۵ درصد از سطح ناخن انگشت شست را می‌پوشاند. اندازه‌ی این ماهک در انگشتان افراد سیگاری و کسانی که فشار خون بالا دارند، بزرگ‌تر است.
ماهک ناخن انگشتان
ماهک‌ها وقتی بزرگ محسوب می‌شوند که حدود یک‌سوم (یا بیشتر) از سطح ناخن را دربربگیرند. ماهک‌های بزرگ حاکی از مشکلاتی در سیستم قلبی و عروقی، فشار خون پایین و اختلالاتی در ضربان قلب هستند. این ماهک‌ها گاهی در افرادی مانند ورزشکاران که فعالیت‌های جسمانی زیادی دارند نیز دیده می‌شود. وجود ماهک بزرگ روی ناخنِ کسانی که با فعالیت‌های جسمانی و ورزش رابطه‌ای ندارند، می‌تواند نشانه‌ای از سطح بالای استرس باشد.
اگر ماهک ناخن به‌سختی دیده می‌شود، ممکن است دلیل آن فشار خون پایین و اختلالاتی در گردش خون باشد یا شاید به سیستم ایمنی شما آسیبی رسیده است. علاوه بر اینها باید به کاهش سوخت‌وساز بدن، کمبود آهن یا کمبود ویتامین B۱۲ نیز دقت کنید.
اگر ماهک ناخن شما دارای خطوط افقی پراکنده و متقاطع باشد، امکان دارد که مشکلاتی در زمینه‌ی سطح قند خون و دیابت داشته باشید.
 ۱۳ مشکل سلامتی که از روی ماهک ناخن قابل تشخیص است
آیا عدم وجود ماهک ناخن، نگران‌کننده است؟
اگر روی ناخن انگشتان فرزندتان هیچ‌گونه ماهکی مشاهده نمی‌کنید، اصلا نگران نباشید.
 
گاهی‌اوقات این ماهک‌ها با گذر زمان ایجاد می‌شوند و گاهی نیز اصلا روی سطح ناخن دیده نمی‌شوند. در بعضی افراد هم بنا به دلایل فیزیولوژیکی، ماهکی روی ناخن‌ها دیده نمی‌شود.
اما چنانچه ماهکی که قبلا روی ناخن وجود داشته است، یک‌باره ناپدید بشود، باید به وجود مشکلاتی در زمینه‌ی اختلالات گردش خون توجه کنید. مطالعات نشان می‌دهند که در بعضی موارد نیز عدم وجود ماهک ناخن حاکی از کمبود آهن یا کمبود ویتامین B۱۲ است یا به اختلالات غده‌ی تیروئید مرتبط است.
  • ماهک خاکستری: نشانه‌ی خستگی شدید، اختلال در هضم و مشکلاتی در جذب مواد مغذی است.
  • ماهک سفید: نشانه‌ی سلامتی و طبیعی بودن اوضاع بدن است. رنگ ماهک ناخن باید نسبت به رنگ پوست، خیلی روشن‌تر باشد.
  • ماهک بنفش: نشانه‌ی گردش خون ضعیف و کمبود اکسیژن در اندام‌ها و بافت‌های بدن است. افرادی که ماهک ناخن‌شان بنفش است، اغلب دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند.
  • ماهک صورتی یا قرمز: نشانه‌ی فعالیت‌ جسمانی اندک و مشکلاتی مربوط به شُش‌هاست.
  • ماهک سیاه: بسیار نادر و نشانه‌ی مشکلاتی جدی مانند مسمومیت ناشی از فلزات سنگین است.
منبع: وب‌سایت چطور
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.