// ۲۶ تیر ۹۶ ، ۲۱:۱۷

چشمه هفت رنگ مُجن از توابع شهرستان شاهرود که در نوع خود کم نظیر است از نوع چشمه های گوگردی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره در ادامه به دو دره کوچکتر تقسیم می شود . در یکی از این دره های آب سفید چشمه جاری است که آشامیدنی است و در دره ی دیگر چشمه های رنگی قرار دارد این چشمه های رنگی در جداره و کف رودخانه تابلوهای نقاشی زیبایی را خلق می کند که چشمان هر بیننده ای را محسور زیبایی خود می نماید .

قبل از رسیدن به این چشمه های معدنی بوی خاصی در منطقه به مشام می رسد . از یکی از این چشمه ها که از کانسارهای گوگردی عبور می کند از فاصله ای دور بوی گوگرد حس می شود . از آنجایی که بسیاری از مواد معدنی از خود گاز و بخار هایی ساطع می کنند می توان با آزمایشات نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد .

 

در اطراف ، چشمه هایی در حال جوششند که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می شود که به آسانی قابل تشخیص است . سرانجام آب این چشمه ها با رنگ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و تقریباً آب صابون مانندی را تشکیل می دهند و با آب سفید چشمه تلاقی یافته که هر چقدر از محل دورتر می شوند رنگ آنها به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آن یافت نمی شود.

چشمه هفت رنگ مجن

آب گوگردی این چشمه ها خاصیت دارویی دارد و در قدیم اهالی منطقه جهت بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه ها جهت درمان استفاده می نمودند .

 

علی ایحال یکی از اهداف در توسعه گردشگری بخش آب درمانی است که در بیشتر کشورهای جهان دراین بخش سرمایه گذاری کلان صورت گرفته و بازدهی قابل توجه ای داشته است . و از این منظر و با توجه به اینکه این چشمه در موقعیت مناسبی بین استان های سمنان و گلستان واقع شده و در کنار یکی از مسیرهای صعود کوهنوردان به قله شاهوار می باشد می بایست جهت مشکل جاده دسترسی ، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی منطقه فرحزاد و چشمه هفت رنگ مجن نسبت به سرمایه گذاری ، تسریع تا با توسعه گردشگری آن و با واگذاری زمین و احداث استخر تفریحی ، استخر فیزیوتراپی، کانال عروقی، وان عروقی ، استنشاق درمانی انفرادی و عمومی، گِل درمانی ، دوش درمانی ، سونای خشک ، پرتودرمانی، اشعه یووی ، مطب پزشک عمومی ، پزشک تخصصی پوست و پزشک ریوی ، مجتمع آب درمانی آقایان و بانوان ، مجتمع ورزشی روباز به عنوان یکی از بهترین چشمه های آب درمانی کشور و یک جاذبه درمانی – ورزشی به جایگاه واقعی خود نائل شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.