// ۱۱ خرداد ۰۰ ، ۲۳:۵۳

در حین بارداری بدن دچار تغییرات فیزیکی متعددی میشود که پوست هم نسبت به این تغییرات حساس است. پروسه ظهور مشکلات پوستی در بارداری به شکل تدریجی بوده و اکثر این مشکلات پس از بارداری به همان نحو درمان می شوند.

عموما خانم ها در حین بارداری تغییراتی را در ظاهر پوست خود تجربه میکنند، از جمله آنها می توان به تیرگی های روی سینه ، کشاله ران و زیر بغل، ملاسما، ترک پوستی، جوش و سیاهرگ های واریسی اشاره کرد. بسیاری از این تغییرات نرمال محسوب شده و دلیل آنها تغییرات هورمونی می باشد.

مشکلات پوستی در بارداری و درمان آنها

در این مقاله برخی از مشکلات پوستی در دوران بارداری را بررسی می کنیم و درمان هایی برای آنها پیشنهاد می دهیم.

چند نکته کوتاه در مورد شرایط پوست در حین بارداری

  • به دلیل افزایش میزان ملانین ممکن است نقاط یا بخش های تیره ای روی پوستتان ایجاد شوند.
  • ممکن است در سه ماهه آخر بارداری ترک های پوستی ظاهر شوند.
  • حتی افرادی که پوستشان کاملا صاف است ممکن است در حین بارداری جوش بزنند اما نباید از برخی انواع داروهای ضدجوش استفاده کرد.
  • احتمالا سیاهرگ های واریسی هم ظاهر شوند ، اما اغلب آنها بعد از زایمان از بین میروند.

تیرگی های پوستی از رایجترین مشکلات پوست در بارداری

تیرگی های پوستی عبارت است از لک ها یا سیاهی های روی پوست که معمولا در اثر تغییرات هورمونی دوران باداری و افزایش ملانین طبیعی پوست به وجود می آید. معمولا این مشکل پس از تولد نوزاد حل میشود اما ممکن است تا چند سال بعد از بارداری هم وجود داشته باشند جهت تسریع در بهبودی لک ها و تیرگی ها پیشنهاد می شود از یک کرم سفید کننده ناحیه تناسلی با کیفیت استفاده کنید تا لک ها و تیرگی های پوستی شما سریعتر بهبود یابد.

یک مثال از لک در دوران بارداری ملاسما است که به عنوان «ماسک بارداری» شناخته میشود. مشخصه این حالت بخش های قهوه ای رنگ بر روی صورت، گونه ها، بینی ، پیشانی ، زیر بغل و ناحیه تناسلی است.

ترک پوستی یکی از مشکلات پوستی متداول در بارداری

ترک پوستی یکی از مشکلات پوستی متداول در بارداری 

خانم های باردار با ترک پوستی کاملا آشنا هستند. ترک های پوستی ابتدا بنفش مایل به قرمز به نظر میرسند اما محو میشوند و به رنگ نقره ای یا سفید تبدیل میشوند.

اغلب ترک های پوستی که در دوران بارداری ظاهر می شوند محو می شوند اما هیچ وقت کاملا از بین نمیروند. در مورد روش هایی برای درمان یا پیشگیری از ترک های پوستی شایعه های قدیمی زیادی وجود دارند. اما استفاده از کرم های ضد ترک بارداری در حین بارداری منطقی تر به نظر می رسند. به گفته متخصصین پوست بهترین کرم برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری بیوبالانس نام دارد ، مادرانی که در حین بارداری از این کرم استفاده کرده اند تا 70 درصد ترک پوست کمتری نسبت به سایرین داشته اند.

جوش  زدن پوست در دوران بارداری

ممکن است که در حین بارداری جوش بزنید یا جوش ها تشدید یابند. روش های زیادی برای درمان جوش وجود دارند که شامل گزینه هایی که نیاز به تجویز و بدون نیاز به تجویز میشوند هستند که قبل از استفاده باید در مورد آنها با دکتر خود مشورت کنید.

به یاد داشتن روتین های عمومی بهداشتی مهم است، مانند اینکه دو بار در روز صورت خود را با آب ولرم و شوینده ای ملایم بشوئید، موهایتان با صورتتان تماس نداشته باشد، هر روز موهای خود را شامپو بزنید، جوش های خود را نکنید و از لوازم آرایشی فاقد چربی استفاده کنید.

تمام داروها و محصولات بهداشتی و آرایشی در حین بارداری ایمن نیستند و برخی از محصولات خطرناک شامل:

  1. درمان هورمونی، که دلیل آن ریسک بالای مشکلات مادرزادی است.
  2. ایزوترتینوئین که نوعی ویتامین A است که نام دیگر آن رتینول است میتواند منجر به ریسک ابتلا به بیماری های مادرزادی شدید، عقب افتادگی ذهنی، بیماری های کشنده قلبی و مغزی و دیگر مشکلات فیزیکی شود. در حین بارداری از داروهایی که حاوی رتینول هستند استفاده نکنید. تتراسیکلین خواکی، که نوعی آنتی بیوتیک است اگر پس از ماه چهارم بارداری مصرف شود ریسک تغییر رنگ دندان ها در نوزاد را افزایش میدهد. همچنین این دارو ممکن است بر رشد استخوان جنین اثرات سو داشته باشد.
  3. رتینوئید موضعی که نوعی ویتامین A است که هم در محصولاتی که به تجویز پزشک نیاز دارند و هم در محصولاتی که به تجویز پزشک نیاز ندارند یافت میشوند.

تغییرات واژن اصلیترین تغییر در بارداری

تغییرات واژن اصلیترین تغییر در بارداری

در حین بارداری به دلیل افزایش جریان خون و تغییرات هورمونی واژن شما ممکن است دچار تغییراتی شود.اولین تغییرات واژنی شامل بوی بیشتر، افزایش احتمال ابتلا به عفونت مجرای ادراری و عفونت قارچی، ترشح بیشتر و حساسیت بیشتر هستند. 

ممکن است واژن شما گشادتر شود اما نگران نشوید.

اگرچه معمولا دهانه واژن و واژن شما پس از کشیدگی و زایمان طبیعی به سایز قبلی خود برمیگردد اما دکتر راس میگوید که اگر  نوزاد شما بزرگ باشد، یا سر نوزاد بزرگ باشد یا چندین زایمان طبیعی انجام داده باشید احتمال بازگشت واژن شما به حالت قبلی اش کمتر از ۱۰۰ درصد میشود. نتیجه اش این میشود که ممکن است واژن شما کمی گشادتر از قبل شود. شاید زیاد متوجه این مسئله نشوید، بعضی اوقات تامپون ها این مسئله را فاش میکنند.

دکتر راس میگوید: «برخی خانم ها پس از زایمان متوجه می شوند که تامپون ها مانند قبل از زایمان ، داخل واژن نمیمانند» این مسئله به این معنی نیست که وقتی تامپون را قرار دادید سریعا از واژن شما خارج شود، بلکه در حالیکه قبلا در جایش باقی میمانده الان به آرامی خارج میشود. دکتر راس میگوید که در این موارد نرمش های کگل هم کمک کننده هستند اما برای درمان سریعتر می توان از ژل تنگ کننده واژن استفاده کرد. بهترین مارک تنگ کننده واژن ویاکسی نام دارد که از ترکیبات گیاهی تهیه شده و استفاده کنندگان آن از اثرگذاری این ژل بسیار راضی هستند.

امیدوارم با مطالعه این مطلب اطلاعات کاملی درباره مشکلات پوست در بارداری کسب کرده باشید و با روش های درمانی آنها آشنا شده باشید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.