// ۰۲ آبان ۰۱ ، ۰۰:۱۶

قهوه فوری چگونه تولید می‌شود

قهوه فوری چگونه تولید می‌شود

قهوه فوری یا قهوه آماده، نوعی قهوه سبز رست شده است که آن را از آسیاب کردن دانه‌های قهوه تهیه و در بازار عرضه می‌کنند. اگر یکی از علاقه‌مندان به خرید قهوه فوری هستید حتما متوجه شدید که این پودر را در بسته‌بندی‌های مختلفی با برندهای متفاوت در اختیار خریداران قرار می‌دهند. قیمت هر کدام از این قهوه‌ها با توجه به فرآیند تهیه و بسته‌بندی آن‌ها متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قهوه‌های فوری می‌توانید دستور مصرف آن را مطالعه کنید تا بهترین قهوه فوری خود را تهیه کنید.

 

تاریخچه تولید قهوه فوری

روش تهیه قهوه فوری برای اولین بار در سال 1890 توسط دیوید استرنج در نیوزلند ثبت شد. در این روش برای تهیه قهوه فوری از روش خشک کردن پاششی استفاده شده است. قهوه‌هایی که به روش خشک کردن پاششی تهیه شده‌اند، با نام تجاری «قهوه استرنج» به فروش رفتند. در آن زمان این قهوه‌ها به دلیل عطر و طعم خاصشان از فروش خوبی برخوردار بودند. به طوری که مردم زیادی اقدام به خرید قهوه فوری استرنج کردند. در سال 1901 نیز یک دانشمند ژاپنی به نام ساتوری کاتو در شیکاگو به هنگام کار کردن اختراع مشابهی را ثبت کرد. در سال 1910 نیز فردی به نام جورج لوئیس در واشنگتن نوعی قهوه فوری تولید کرد که از آن برای تشویق مردم جهت خرید قهوه فوری استفاده کرد؛ اما انقلاب اصلی تولید و خرید قهوه فوری زمانی ایجاد شد که شرکتی به نام نسکافه در سال 1938 قهوه فوری نسکافه را وارد بازار کرد.

بعد از آن تاکنون قهوه فوری به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان شناخته می‌شود که برای تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد از آن استفاده می‌کنند. با گذشت زمان ابزارهای مختلف صنعتی وارد بازار تولید قهوه فوری شدند تا محصولی با کیفیت وارد بازار کنند. تنوع محصولات قهوه فوری در سام کیش بسیار زیاد است که شما مسلما با خرید قهوه فوری می‌توانید به آن پی ببرید.

 

شیوه تولید قهوه فوری

مرحله اول:

در مرحله اول آب تصفیه شده را از طریق پنج تا هشت ستون پر از دانه‌های آسیاب شده قهوه عبور می‌دهند. در این روش آب از چندین سلول گرم (۱۴۰-۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) عبور می‌کند و بعد از آن از دو یا چند سلول سرد دیگر با دمای 100 درجه سانتی‌گراد از ترکیبات طعم دار عبور داده می‌شود. حالا عصاره قهوه را از یک مبدل حرارتی رد می‌کنند. در اینجا دمای عصاره تا 5 درجه خنک‌تر می‌شود. در پایان نیز عصاره قهوه استخراج شده شامل 20 الی 30 درصد حاوی مواد جامد خواهد بود.

 

مرحله دوم:

در این مرحله، قهوه دم کرده را برای افزایش غلظت آن تصفیه می‌کنند تا یک عصاره با 40 درصد مواد جامد تهیه شود. این مرحله از تولید قهوه فوری را به چند روش مختلف انجام می‌دهند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مایع را در یک سانتریفیوژ قرار می‌دهند تا آب از عصاره قهوه جدا شود؛ زیرا آب سبک‌تر است.
  • آب را قبل از خنک کردن عصاره داغ به روش تبخیر از آن خارج می‌کنند.
  • برای تهیه قهوه فوری، عصاره به دست آمده را منجمد می‌کنند تا در آن به صورت مکانیکی کریستال‌های یخ را از کنسانتره قهوه جدا کنند.

 

مرحله سوم:

در طی مراحل قبلی تولید قهوه فوری، عناصر آروماتیک فرار از بین رفته‌اند. به همین دلیل لازم است که آن‌ها را دوباره باز گردانند تا یک محصول معطر و خوش‌بو به بازار عرضه کنند.

عطرها را می‌توان طی چند مرحله از فرآیند تولید قهوه فوری به آن‌ها اضافه کرد. به عنوان مثال می‌توان گازهای آزاد شده در طول فرآیندهای بو دادن یا آسیاب کردن را جمع‌آوری کرد. سپس برای آزاد کردن گازهای معطر اضافی قهوه آسیاب شده و بو داده را گرم ‌کنند؛ زیرا عبور بخار یا حلال‌های مناسب در بستر قهوه آسیاب شده یا بو داده شده اجزای معطر را جدا می‌کند تا آن‌ها را جذب کنند.

با اعمال فشار حداقل ۲۰۰۰ پوند در مربع (۱۴۰۰۰ کیلو پاسکال) به تفاله‌های قهوه مصرف شده می‌توان روغن‌های معطر آن‌ها را خارج نمود. معمولا برای حفظ عطر و طعم قهوه فوری اکسیژن را از عصاره آن حذف می‌کنند که برای این کار از تقطیر کردن گازهای دیگر مانند دی‌اکسید کربن یا نیتروژن بهره می‌برند. این روش قبل از ورود عصاره به مرحله دهیدراته انجام می‌شود.

 

مرحله چهارم:

در اینجا باید عصاره قهوه مایع را به پودرهای خشک شده تبدیل کرد که در حال حاضر دو روش برای تبدیل کردن عصاره قهوه مایع به پودر خشک وجود دارد. این روش‌ها اسپری کردن و انجماد هستند. روش خشک کردن با اسپری در دمای بالاتر انجام می‌گیرد که هزینه کمتری نسبت به روش دوم دارد؛ اما طعم قهوه فوری در آن عوض می‌شود.

 

مرحله پنجم:

عطرهای فرار قهوه که در مراحل قبلی فرار کرده‌اند را روی ذرات قهوه اسپری می‌کنند. البته این کار را می‌توان در مراحل بسته‌بندی نیز انجام داد.

 

 مرحله ششم:

بعد تولید قهوه فوری آخرین مرحله آن مربوط به بسته‌بندی قهوه است. در این مرحله از دستگاه‌های مختلفی برای بسته‌بندی قهوه فوری استفاده می‌کنند؛ زیرا ذرات قهوه فوری به شدت رطوبت را جذب می‌کنند. به همین دلیل لازم است در کمترین زمان آن‌ها را بسته‌بندی کنید. باید دقت کنید که در بسته‌بندی قهوه فوری باید رطوبت محیط پایین باشد و از بسته‌بندی‌های ضد رطوبت استفاده کنید. داخل بسته‌بندی‌ها را با خلا پر کنید؛ زیرا اکسیژن موجود در هوا موجب از دست رفتن عطر و طعم قهوه فوری می‌شود. در حال حاضر از دستگاه‌های زیادی برای بسته‌بندی قهوه فوری استفاده می‌کنند، دستگاه ساشه پودری از جمله آن‌ها است.

 

بهترین دانه‌های قهوه برای تهیه قهوه فوری

در حال حاضر 50 نوع دانه قهوه شناخته شده در جهان وجود دارد که از میان آن‌ها دو نوع قهوه بر صنعت تولید و خرید قهوه فوری جهان تسلط کامل دارند. یکی از آن‌ها دانه عربیکا است که در آمریکای لاتین، هند و اندونزی کشت می‌شود. طعم آن بسیار ملایم است؛ اما فرآیند برداشت آن‌ها گران است؛ زیرا دانه‌های قهوه عربیکا را بعد از رسیدن کامل آن‌ها می‌چینند.

نوع دیگر آن قهوه روبوستا است که عمدتا در آفریقا، هند و اندونزی رشد می‌کند. طعم این دانه‌های قهوه شدیدتر است؛ اما برداشت آن‌ها ارزان‌تر می‌باشد؛ زیرا شما می‌توانید آن را در زمان‌های مختلف رسیدنشان برداشت کنید. هم‌چنین این قهوه در برابر بیماری‌ها و حشرات مقاوم است. به همین دلیل قهوه روبوستا به طور گسترده در تولید قهوه‌های فوری استفاده می‌شود. حال در صورت تمایل شما به راحتی می‌توانید اقدام به خرید قهوه فوری روبوستا کنید.

 

علت بو دادن دانه‌های قهوه برای تولید قهوه فوری

بو دادن دانه‌های قهوه باعث از بین رفتن رطوبت دانه‌ها می‌شود. معمولا بو دادن دانه‌های قهوه را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد انجام می‌دهند. بو دادن قهوه فوری مانند روش خانگی دم کردن دانه‌های قهوه است. در این روش ممکن است رطوبت بیشتری باقی بماند (حدود 7 تا 10 درصد). بعد از آن نیز دانه‌های قهوه را به شکل درشت آسیاب می‌کنند تا جریان روان آب در سیستم تولید نوشیدنی قهوه بیشتر شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.