// ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۴:۴۱

عطر و ماندگاری مساله این است؟!

عطر و ماندگاری,بهترین عطرها,ماندگار ی عطرها

 

 

چند ساعت بوش می مونه ؟ این رایج ترین سوالی است که در خصوص یک عطر پرسیده می شود . ماندگاری عطر در فرهنگ عامه به مهمترین فاکتور کیفیت تبدیل شده است . اما صحت و سقم این باور با چالشهای عمیقی روبروست .

 

 

عطاران و کارشناسان بزرگ دنیای عطر پاسخ های روشنی برای این سوال دارند که باور عمومی را نقض و نگاهی جدید را به مصرف کنندگان عطر می بخشد . از نظر کارشناس آنچه در کیفیت عطر مهم است فاکتورهایی غیر از ماندگاری است!

 

 

خلوص رایحه،ترکیب هارمونیک آکوردها یا نتهای رایحه،کنش و واکنشهای مناسب در برابر محرکهای محیطی و محاطی و عواملی ازین دست شاخصه های کیفیت عطرند.ماندگاری و پخش بودر مراتب بعدی بررسی کیفی عطر قرار می گیرند . چرایی این موضوع به دلایل متنوع وابسته است.

 

 

اول آنکه ماندگاری یک عطر با استفاده از فیکساتورها(تثبیت کننده های شیمیایی)می تواند تا هفته ها افزایش یابد اما عطاران استفاده از فیکساتورهای شیمیایی را ناثواب و نامناسب می دانند چرا که ممکن است حساسیت زا و یا مضر باشند . شاید شنیده باشید که پوست کسی در اثر استفاده مداوم از یک عطر لک برداشته و یا دچار التهاب شده باشد.

 

دلیل این امر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب در ترکیب عطر است.سردردهای میگرنی و رنجشهای سیستم بویایی نیز می تواند حاصل استشمام عطری باشد که حاوی مواد شیمیایی نامناسبند.عطری که شما استفاده کرده اید نباید تمام حواس مخاطب شما را در تمام مدت حضور به خود جلب کند بلکه باید حاوی پیامی ظریف از هویت و شخصیت شما باشد.راححتر بگویم نباید عطرتان شامه اطافیانتان را اشباع کند.

 

 
دومین مساله پخش بوست.مصرف کنندگان عطر دوست دارند رایحه عطرشان تا چند متر آنطرفتر شنیده شود و اگر عطری این خصوصیت را داشت پس عطر خوبی است. این تصور هم ناصحیح است.عطرهایی که حاوی این خصوصیت اند عموما از حلالهای با سرعت تبخیر زیاد در دمای کم بهره می برند و رایحه عطر بدون هیچ کنش و واکنش شیمیایی بر روی پوست فورا تبخیر شده و بدون هیچ پالایشی به مشام اطرافیانتان می رسد.

 

اغلب این عطرها حتی آزار دهنده هم هستند چه برسد به خوشایندی.اما فرهنگ ایرانی یعنی احترام و سکوت در برابر هر نامطلوب.بنابراین بعید به نظر می رسد یک ایرانی در برابر هجمه ناموزون عطر دوستی شکایت کند.اگر هم بپرسید آیا بوی عطرتان خوب است جواب روشن است . بله،چه عطر خوبی اسمش چیه و از کجا خریدی؟

 

 

حقیقت آزاردهندگی پشت واژه های تعارف ایرانی پنهان مانده و شما هیچ وقت متوجه نخواهید شد که عطرتان برای طیف وسیعی از مخاطبان آزاردهنده است.عطر خوب جذب پوست شما شده و با بهره گیری از دمای بدن و ترکیبات شیمیایی سطح پوست شما آرام آرام تبخیر شده و نتهای ابتدایی و میانی و پایانی را در زمانهای مناسب منتشر خواهد کرد.

 

عطرخوب موجب سردرد و آزار مخاطب نخواهد شد.پخش بوی زیاد یعنی استفاده از حلالهای با سرعت تبخیر زیاد و رایحه پالایش نشده.هیچ کس نباید متوجه رایحه عطر شما شود مگر این که در فاصله یک قدمی شما باشد.اگر دوست دارید عطرتان پخش بوی بیشتری داشته باشد از لوسیون،ژل دوش،افتر شیو و سایر محصولات آن عطر استفاده کنید.

 

 
نکته سوم ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر در میان مصرف کنندگان عطر است.اکنون استفاده کنندگان عطر در کشورهای صاحب صنعت عطرسازی از عطر نه به عنوان کالایی لوکس بلکه محصولی استراتژیک در تعاملات روزمره استفاده می کنند.بنابراین دیگر یک عطر پاسخی مناسب برای نیازهای روزانه آنها نیست.فرض کنید صبح که از خواب بیدار شدید قصد رفتن به محل کار خود را دارید .باید عطری بزنید که مناسب محل کار شما باشد.

 

بعد از ظهر قرار دوستانه ای دارید.عطری مناسب این قرار را استفاده می کنید و شب به میهمانی شلوغی دعوت شده اید.پس عطری مناسب این فضا بر روی پوست خود اسپری می کنید.دوران یک عطر یک روز به سرآمده.حال فرض کنید عطری که صبح زده اید دو روز ماندگاری داشته باشد در این صورت برای قرار میهمانی شب چه خواهید کرد؟مطمئن باشید اگر عطری با فیکساتور شیمیایی و اصطلاحا Long Lasting استفاده کرده باشید با دوش گرفتن هم مشکل حل نخواهد شد و اگر عطری روی عطر قبلی بزنید معلوم نیست چه رایحه ای به مشام مخاطبانتان خواهد رسید.بهتر است ماندگاری بیش از ۶ ساعت را فراموش کنید.

 

 
موضوع چهارم سیاستی است که شرکت های تولید کننده عطر چند سالی است در پیش گرفته اند . تغییر فرمولاسیون عطرها. برای همین است که گاهی شکایتهایی می شنویم که عطری قدیمی با دوام یک روز در خرید جدید دوامی فقثط چند ساعته دارد و سریعا استنباط می کنیم عطر غیر ارژینال و یا اصطلاحا فیک خریده ایم.

 

درست است که محصولات فیک بازار را پر کرده اند اما لزوما عدم ماندگاری عطر مثل سابق دلیلی بر فیک بودن آن نیست.شرکت های سازنده در راستای ارتقاء سطح فروش خود با تغییر فرمولاسیون عطرها شما را وادار به استفاده چندباره از عطر در طول روز کرده اند.بخشی ازین موضوع هم در راستای ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر اتفاق افتاده است.پس عجولانه قضاوت نکنید.

 

 
مساله پنجم مربوط به قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی امریکاست.اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی امریکا(FDA) در راستای حمایت از منابع طبیعی در خطر انقراض استفاده از اسانس و سایر ملزومات یک عطر از منابع طبیعی را محدود و یا ممنوع کرده اند و سازندگان عطر چاره ای جز حذف آن اسانس،روغن و یا صمغ از ترکیب عطور خود ندارند.مثلا استفاده از عنبرسائل،مشک ویا چربی نوعی سمور در ترکیب عطر با منشاء گیاهی و حیوانی مدتهاست ممنوع است و در صورت استفاده شرکت سازنده امکان فروش آن را نداشته و با جریمه های سنگینی روبه رو خواهد شد.لطفا به دنبال عطری با منشاء مشک آهوی ختن نباشید چون نخواهید یافت!

 

 
و در نهایت تغییر شرایط محیطی،آب و هوا،میزان بارندگی،تغییر نوع کود . مولفه هایی نظیر آن هم می تواند عاملی در تغییر رایحه عطر باشد.برای نمونه عطری با رایحه پرتقال سیسیلی می تواند در اثر خشکسالی رایحه ای متفاوت با شرایط پرآبی داشته باشد.

 

ممکن است تولید ۲۰۱۱ این عطر که ایتالیا پرباران بوده با تولید همان عطر در سال ۲۰۱۳ و بارش بسیار کم تفاوتهای اساسی داشته باشد.امتحانش خالی از لطف نیست گلدان گل آپارتمان خود را یک هفته با آب بسیار کم آبیاری کنید قطعا متوجه تغییر رایحه آن خواهید شد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.