// ۲۷ مهر ۰۱ ، ۰۰:۴۴

روش های مهم و کلیدی برای محافظت چوب در برابر رطوبت

روش های مهم و کلیدی برای محافظت چوب در برابر رطوبت

در بسیاری از فضاهای داخلی و خارجی ساختمان از چوب و مصنوعات چوبی استفاده  می شود.  شکل طبیعی چوب به  نوعی است که  تحت تاثیر شرایط جوی، نور و رطوبت تغییرات زیادی پیدا می کند. رطوبت مهمترین عامل تاثیرگذار بر روی چوب است و به همین دلیل محافظت چوب در برابر رطوبت دغدغه بسیاری از افرادی است که با چوب در ارتباط هستند. عدم آگاهی از شرایط مناسب نگهداری از چوب می تواند ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

قبل از استفاده از چوب برای فضاهای داخلی و خارجی پروژه های خود باید به نکات مهمی توجه داشته باشید.

-       چوب مناسب با فضای داخلی یا خارجی را انتخاب کنید.

-       منطقه اب و هوایی که قرار است چوب در آن استفاده شود در نظر بگیرید.

-       از چسب های مناسب با چوب مورد نظرتان استفاده کنید.

-        استفاده از روغن گیاهی چوب راهکار مناسبی برای محافظت چوب در برابر رطوبت است.

-       از بتونه و رنگ مناسب برای محافظت استفاده نمایید.

-       جایگاه و مکان استفاده چوب و سازه های چوبی را در نظر داشته باشید.

-       از پوشش های مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

 

 چگونه از چوب در برابر رطوبت محافظت کنیم؟

چگونه از چوب در برابر رطوبت محافظت کنیم؟

 نگهداری از چوب و سازه های چوبی در فضاهایی که از چوب به عنوان یکی از بخش های دکوراسیون و طراحی خود استفاده می کنند اهمیت فراوانی دارد. رطوبت در بسیاری از مناطق آب و هوایی کشور ما جزو لاینفک زندگی مردم است. به همین دلیل محافظت چوب در برابر رطوبت در آب و هوای مرطوب بیش از مناطق دیگر اهمیت پیدا می کند. برای حفاظت از چوب در برابر رطوبت باید این ترکیبات را مقاوم سازی نماییم. برای مقاوم سازی چوب روش های متفاوتی در سالهای اخیر ارائه شده است.

استفاده چسب چوب مناسب

چسب چوب ترکیبی است که می تواند چوب را در مقابل تغییرات دمایی، اشعه و رطوبت محافظت کنند.

استفاده از رنگ

با استفاده از یک لایه رنگی ما ایجاد یک عایق یا مانع برای نفوذ هوا می کنیم. این مانع یک ضد زنگ به وجود می آورد که  باعث خشک شدن چوب و ایجاد یک لایه برای محافظت چوب در برابر رطوبت می شود.

محلول های ضد آب

پلی اورتان از ترکیباتی است که  برای ایجاد رنگ های ضد آب و رطوبت  استفاده می شود. با استفاده از این ترکیب و مالیدن آن روی سطح چوب یک حفاظ ضد رطوبت ایجاد می شود.

استفاده  از تثبت کننده ها

زمانی که  چوب پرداخت می شود با استفاده از یک ماده قلیایی یک لایه محافظ روی چوب به وجود می آورند. این ترکیبات بسیار مناسب فضاهایی هستند که چوب در ارتباط مستقیم با آب و رطوبت است، مثل فضای استخرها و اسکله ها.

 

استفاده از روغن گیاهی چوب

 

استفاده از روغن گیاهی چوب

یک راهکار کاربردی دیگر برای محافظت چوب در برابر رطوبت استفاده از روغن های گیاهی است. روغن بزرک و روغن کتان و روغن کنجد از متداول ترین روغن های گیاهی مورد استفاده برای پوشش چوب می باشند. این روغن ها پس از فرآوری بر روی چوب استفاده می شود. استفاده از روغن های گیاهی در مقایسه با نمونه های  شیمیایی به دلیل مزایای گسترده آنها، در سالهای اخیر بیشتر بوده است.

-       نقش و طرح چوب توسط روغن های گیاهی از بین نمی رود.

-       زیبایی چوب و اصالت آن حفظ می شود.

-       به طور کامل جذب بافت چوب می شود و مانند یک محافظ قوی عمل می کند.

-       دارای رنگ بندی متنوعی هستند.

-       به ترمیم رنگ چوب کمک می کنند.

-       از  بروز پوسته روی چوب جلوگیری می کنند و حالت چوب را طبیعی نگه می دارند.

-       محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد.

از روغن های گیاهی محافظت چوب در برابر رطوبت در پوشش نهایی بسیاری از سازه های چوبی استفاده می شود. ظروف چوبی، پارکت ها و کفپوش ها، نمای ساختمان بخش هایی هستند که در آنها می توانیم از روغن های گیاهی به عنوان یک لایه محافظت کننده استفاده کنیم.

 

انواع روغن هایی که برای محافظت چوب در برابر رطوبت استفاده می شود

روغن ها و ترکیبات زیادی برای محافظت و مقاوم سازی چوب در برابر بزرگترین عامل تاثیرگذار یعنی رطوبت استفاده می شود. تنوع این ترکیبات بسیار گسترده است.

روغن گیاهی برزک

 یکی  از انواع  پرکاربرد روغن مورد استفاده  برای چوب هستند که از دانه های بذرکتان گرفته می شود و با نفوذ به عمق چوب لایه محافظ و محکمی را ایجاد می کنند.

رمرس

رنگ رمرس یکی از برندهای معتبر روغن ظروف چوبی میباشد که یک محافظ قوی چوب در برابر رطوبت و آسیب های احتمالی میباشد.

روغن تانگ

یک روغن چوب چینی که باعث ایجاد پوشش ضد آب روی چوب می شود. مقاومت این روغن در برابر روطبت و کپک بسیار بالا است و گزینه مناسبی برای جلادادن کف پوش، کابینت ، اسباب بازی و مبلمان است.

 

 

نتیجه گیری

چوب از ترکیبات طبیعی زیبایی است که در دکوراسیون داخلی و خارجی و تولید فضاهای خاص استفاده می شود. شکل طبیعی آن باعث می شود تا در مقابل عوامل محیطی و جوی تغییرات زیادی داشته باشد. بیشترین عامل تاثیرگذار رطوبت است. برای محافظت از چوب در برابر رطوبت می توانیم از روغن های گیاهی زیادی متناسب با فضاهای کاربرد چوب استفاده کنیم.شرکت آواچوب یکی از بهترین ارائه دهندگان روغن های گیاهی و همینطور رنگ چوب میباشد.شما میتوانید با قیمتی مناسب و به صرفه با کیفیت ترین خرید را از این مرکز داشته باشید.شرکت آواچوب علاوه بر فروش رنگ چوب در ارائه انواع فرآورده های چوبی همچون ترمووود ،چوب روسی،تخته بنایی،لمبه و ...فعالیت دارد.شما میتوانید با مراجعه به سایت چوب فروشان و همینطور تماس با کارشناسان فروش ما با شماره 34639-021 سفارش خود را ثبت کنید.همینطور از مشاوره رایگان مجموعه آواچوب نیز بهره مند شوید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.