// ۱۰ مرداد ۰۱ ، ۰۱:۲۰

درمان معده درد با گیاهان دارویی

درمان معده درد با گیاهان دارویی

 

همه افراد گهگاه پس از خوردن یا نوشیدن دچار ناراحتی معده و سوء هاضمه یا سوء هاضمه می شوند. این عارضه معمولا جای نگرانی ندارد و علائم را اغلب می توان با استفاده از داروهای خانگی درمان کرد.

علائم شایع ناراحتی معده و سوء هاضمه عبارتند از:

  • سوزش سر دل یا رفلاکس اسید
  • حالت تهوع
  • نفخ
  • گاز
  • آروغ زدن، گاهی اوقات مایع یا غذای تلخ یا بد مزه را بالا می آورد
  • بوی بد یا ترش نفس
  • سکسکه یا سرفه

این مقاله با اشاره به محبوب‌ترین درمان‌های گیاهی برای ناراحتی معده و سوء هاضمه می‌پردازد. لذا شما می توانید با خرید عصاره گیاهی از عوارض داروهای شیمیایی در امان بمانید.

علائم درد معده

 درد معده دردی است که فرد در هر نقطه ای بین قفسه سینه و کشاله ران، آن را تجربه می کند. این درد می تواند شدت متفاوتی داشته باشد و نواحی مختلف شکم را تحت تاثیر قرار دهد، مانند:

  • آپاندیس
  • کبد
  • کیسه صفرا
  • معده
  • پانکراس
  • روده

درد معده می تواند از نظر شدت متفاوت باشد و دلایل مختلفی داشته باشد.

1-     عصاره زنجبیل

زنجبیل (Zingiber officinale) گیاهی بومی آسیا است. ادویه زنجبیل از ریشه گیاه می آید. به عنوان طعم دهنده غذا و دارو استفاده می شود. عصاره زنجبیل حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است حالت تهوع و تورم را کاهش دهد. به نظر می رسد این مواد شیمیایی در معده و روده کار می کنند، اما ممکن است به مغز و سیستم عصبی برای کنترل حالت تهوع نیز کمک کنند.

درمان معده درد با گیاهان دارویی

کارکرد زنجبیل

شواهد نشان می دهد، زنجبیل یک درمان عامیانه رایج برای ناراحتی معده و حالت تهوع است. به نظر می رسد زنجبیل به هضم غذا و جریان بزاق کمک می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف زنجبیل می تواند حالت تهوع و استفراغ را در برخی از زنان باردار کاهش دهد. اما در عین حال این گروه از افراد حساس، باید مراقب میزان مصرف زنجبیل باشند، بنا بر قول برخی از متخصصان مصرف این ادویه گیاهی در دوزهای بالا، ممکن است خطر سقط جنین را در زنان باردار افزایش دهد.

مردم معمولاً از زنجبیل برای کنترل بسیاری از انواع تهوع و استفراغ استفاده می کنند. ریشه این گیاه همچنین برای دردهای قاعدگی، آرتروز، دیابت، سردردهای میگرنی و سایر شرایط استفاده می شود.  اما شواهد خوبی برای حمایت از مصرف زنجبیل برای مبارزه با COVID-19 وجود ندارد.

مزایا و معایب زنجبیل

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع در زنان باردار کمک کند. با این حال، دوزهای بیشتر زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند گاز، سوزش سر دل، سوء هاضمه، و ناراحتی شکمی ایجاد کند.

زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی مهم که اثر ضد نفخ دارد؛ فشار بر اسفنکتر تحتانی مری و گرفتگی روده را کاهش می دهد و از سوء هاضمه، نفخ شکم و نفخ جلوگیری می کند، (چایکومین و لیلاکوسولونگ، 2010).

یک مطالعه آزمایشگاهی و بالینی اثرات عصاره زنجبیل را به میزان (مصرف 100 میلی گرم، مربوط به 2 گرم ریزوم در بازه زمانی دو بار در روز) بر تحرک دستگاه گوارش بررسی کرد و افزایش قابل توجهی در تحرک دستگاه گوارش در گروه مداخله را نشان داد. نتایج این پژوهش نشان داد که زنجبیل موجب تسریع در تخلیه معده می شود و انقباضات آنترال را در افراد سالم تحریک می کند.

 

2-     شیرین بیان

محصولاتی که حاوی ریشه شیرین بیان هستند ممکن است به تسکین علائم گوارشی کمک کنند. با این حال، کارشناسان در مورد نقش عصاره شیرین بیان در این محصولات نامطمئن هستند. فردی که ناراحتی معده دارد، می تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد.

مزایا و معایب عصاره شیرین بیان

با این حال، شیرین بیان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم. این ممکن است به ویژه برای کسانی که فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا قلبی دارند خطرناک باشد.

3-     عصاره بابونه

بابونه خوشبو از خانواده Asteraceae است. این خانواده گیاهی همچنین شامل گل های بابونه، آفتابگردان و گل داوودی می باشد. از گل بابونه برای تهیه چای و عصاره استفاده می شود. یک فنجان چای بابونه  نه تنها می تواند به عنوان یک ضد التهاب به کاهش درد معده کمک کند بلکه فوایدی مشابه مصرف آسپرین یا ایبوپروفن داشته باشد.

درمان معده درد با گیاهان دارویی

 خواص ضد التهابی عصاره بابونه به شل شدن عضلات معده کمک می کند، که می تواند درد ناشی از گرفتگی و اسپاسم را کاهش دهد و به درمان مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، اسهال و قولنج کمک کند.

4-     نعنا

نعناع اغلب به عنوان یک راه حل مفید برای حالت تهوع و ناراحتی معده ذکر می شود زیرا منتول موجود در برگ های آن یک مسکن طبیعی است.

شیوه مصرف:

  • دم کردن یک فنجان چای نعناع فلفلی یا نعناع
  • بوییدن عصاره نعناع
  • مکیدن آب نبات نعنایی
  • جویدن خود برگها

این باید درد شکم را از بین ببرد و احساس تهوع را کاهش دهد.

درمان معده درد با گیاهان دارویی

5-     میخک

میخک یکی از گیاهان موثر برای کاهش درد معده است. میخک ترشحات معده را زیاد می‌کند و منجر به کاهش گاز آن می‌شود. همچنین در افرادی که اسهال و استفراغ دارند استفاده از میخک بیماری را رفع می‌کند. ترکیب میخک پودر شده با یک قاشق غذاخوری عسل و مصرف آن قبل از خواب، درمان قطعی معده درد است.

 بدیهی است دمنوش میخک نیز یکی دیگر از شیوه‌های مصرف این گیاه دارویی است. می‌توانید چند عدد میخک را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن به مدت 10-15 دقیقه درپوش بگذارید.

6-     زیره

زیره (Cuminum cyminum) گیاهی بومی مدیترانه و جنوب آسیا است. از دانه های آن در طب سنتی و همچنین به عنوان ادویه در غذا استفاده می شود. عصاره زیره ممکن است اثرات کاهش دهنده کلسترول و ضد باکتریایی داشته باشد. اما مشخص نیست که آیا این اثرات در بدن تأثیر می گذارد یا خیر. مردم از زیره سبز برای میزان کلسترول یا چربی خون غیرطبیعی ، چاقی، اسهال و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند.

فواید مصرف زیره

  • دانه زیره معده درد و شکم درد را درمان می کند.
  • تولید گاز در بدن را کاهش می دهد.
  • اسیدیته یک مشکل رایج در دوران بارداری است. دانه های زیره هضم را برای خانم های باردار بهبود می بخشد زیرا آنزیم هایی را تحریک می کند که به هضم غذا کمک می کنند. یک لیوان آب زیره می تواند به تناسب اندام کودک و مادر کمک کند.
  • مصرف آب زیره در معده خالی نیز به بهبود یبوست کمک می کند. دانه های زیره را به صورت پودر ریز خرد کرده و با عسل و آب گرم میل کنید تا نتیجه فوری حاصل شود.
  • دانه زیره به کاهش نفخ معده نیز کمک می کند. فقط 1 قاشق زیره آسیاب شده، پودر زنجبیل و نمک را با یک لیوان آب بجوشانید، صاف کنید و بلافاصله آب آن را بنوشید.
  • دانه های زیره برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند نیز مفید است. اضافه وزن نیز باعث اسیدیته می شود، مصرف منظم دانه های زیره باعث بهبود متابولیسم و کاهش وزن سریع می شوند.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.