// ۱۹ مهر ۹۸ ، ۱۰:۱۸

تنظیمات مهمی که باید در ویندوز 10 غیرفعال شوند

در صورتی که از تنظیمات اکسپرس برای نصب کردن ویندوز 10 استفاده می کنید، به خاطر حفظ کردن حریم خصوصی و افزایش یافتن سرعت و راحتی کار با ویندوز، تنظیماتی هست که باید آنها را پیکربندی کنید. زمانی که ویندوز 10 را نصب می کنید، دو روش خیلی سریع Use Express Settings و سفارشی Customize Settings برای ادامه دادن به عملیات و انجام تنظیمات سیستم عامل برای کاربران در دسترس قرار میگیرد. گزینه Use Express Settings به شکل یک دکمه بزرگ و برجسته در صفحه مورد نظر وجود داشته ولی گزینه دیگر یعنی گزینه Customize Settings به شکل یک لینک کوچک در قسمت پایینی سمت چپ صفحه قابل رویت می باشد. احتمالا هدف شرکت مایکروسافت از ایجاد این گزینه ها ترغیب کاربران به استفاده از گزینه فوق سریع می باشد. اگر شما هم میخواهید از این گزینه برای حفظ حریم خصوصی و افزایش سرعت و راحتی کار با ویندوز، باید تنظیماتی را انجام دهید. در ادامه همراه با زوم تک بمانید تا با تنظیمات مهمی که باید در ویندوز 10 غیرفعال شوند آشنا شوید.

به اشتراک‌ گذاری فایل بروزرسانی

از ویژگی های جدید ویندوز 10 که میتوان به آن اشاره کرد، سیستم بهبود یافته تحویل بروز رسانی می باشد که بر طبق آن قابلیت دانلود بروز رسانی ها را از دیگر رایانه هایی که سیستم عامل 10 از طریق اینترنت برای کاربران ارائه میدهد. با وجود این قابلیت، دیگر احتیاجی نیست که بروزرسانی ها را به صورت مستقیم از سرورهای مایکروسافت دریافت کنید. بله همانطور که متوجه شدید، با بوجود آمدن این ویژگی کامپیوتر شما مثل یک مرکز به اشتراک گذاری بروزرسانی ها برای دیگر کاربران ویندوز 10 عمل خواهد کرد. این قابلیت به صورت پیش فرض فعال بوده و شما میتوانید با طی کردن مسیر زیر آن را غیرفعال کنید.

Settings → Update & security → Windows Update → Advanced options → Choose how updates are delivered

به اشتراک‌ گذاری فایل بروزرسانی

مرکز فعالیت یا همان Action Center در ویندوز 10، مرکزی برای تمام اعلانیه های کاربر مثل اعلانیه های مربوط به نرم افزارها، یادآورها، نرم افزارهای نصب شده و … می باشد. اما پر شدن مرکز اعلانیه به خاطر تعداد بسیار بالای آن ها به خصوص اعلانیه های غیر ضروری مثل راهنمایی های خود ویندوز و یا سوالات باخورد به آن ها اضافه می شوند و این موضوع کاملا آزار دهنده است. شما میتوانید با وارد شدن به مسیر زیر اعلانیه های انفرادی مربوط به هر نرم افزار و … که باعث ایجاد مزاحمت می شود را خاموش کنید :

Settings → System → Notifications & actions

اعلانیه‌ های مزاحم

شرکت مایکروسافت به شدت اصرار دارد که کاربران را به سمت استفاده از نرم افزارهای جدید فروشگاه ویندوز هدایت کنید. به همین صورت که شما نرم افزارهایی را در منوی شروع خواهید دید که هرگز آن ها را دانلود نکرده اید. در واقع نرم افزارهای پیشنهادی به شکل اساسی تبلیغات محسوب می شوند. برای جلوگیری از دیدن این تبلیغات و غیر فعال کردن آن مسیر زیر را دنبال کنید.

Settings → Personalization → Start

تبلیغات منوی شروع

تبلیغات هدفمند از طریق نرم‌افزارهای شخص سوم

شرکت مایکروسافت کاملا آشکار عادات مرور در سیستم عامل و تنظیمات مورد پسند کاربران را حفظ می کند. کاربران حتی یک آیدی تبلیغ منحصربفرد که با حساب کاربری مایکروسافت شما گره خورده نیز خواهید داشت. شرکت های مختلف از طریق این آیدی تبلیغات هدفمندی را به کاربران نشان میدهند. همیهنطور مایکروسافت آیدی تبلیغ شما را با نرم افزارهای شخص سوم فروشگاه نرم افزاری خود اشتراک گذاری می کند مگر اینکه اشتراک گذاری این اطلاعات را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن این ویژگی آیدی تبلیغاتی شما هم ریست خواهد شد. برای غیر فعال کردن آن باید وارد مسیر زیر شوید :

Settings → Privacy → General → Let my apps use my advertising ID for experiences across apps

تبلیغات هدفمند از طریق نرم‌افزارهای شخص سوم

شناسایی شخصیت کاربر

اگر با دستیاران هوشمند تلفن های همراه آشنایی دارید، حتما کورتانا را میشناسید. کورتانا دستیار شخصی شما در ویندوز 10 خواهد بود. این دستیار هوشمند با جمع کردن اطلاعاتی از شما، شخصی تر از قبل می شود. درواقع کورتانا یک وسیله برای جمع آوری اطلاعاتی مثل الگوهای دست خط، گفتار، تاریخچه تایپ هایی که داشته اید و … می باشد. با جمع کردن این موارد شناخت بیشتری نسبت به شما پیدا می کند. برای متوقف کردن کسب اطلاعات بیشتر کورتانا از خود و حذف کردن اطلاعات بدست آمده وارد مسیر زیر شود و بعد از انتخاب گزینه Stop getting to know me روی گزینه Turn off کلیک کنید.

Settings → Privacy → Speech, inking, & typing

شناسایی شخصیت کاربر

اجرای نرم ‌افزارها در پس‌ زمینه

در ویندوز 10 حتی اگر برای باز کردن و اجرای نرم افزار ویژه، اقدامی هم نکرده باشید، بازهم یکسری از نرم افزارها به صورت پیش فرض در پس زمینه سیستم عامل اجرا خواهند شد. نرم افزارهایی که در حال اجرا هستند به دریافت اطلاعات، دریافت و نصب بروزرسانی ها، ارسال اعلانیه و … مشغول هستند همینطور پهنای باند و شارژ باتری دستگاه شما را نیز استفاده می کنند. در صورتی که از دستگاه های ویندوز استفاده می کنید و از ویژگی metered connection ویندوز نیز استفاده می کنید، میتوانید از مسیر زیر آن را غیر فعال کنید :

Settings → Privacy → Background apps

اجرای نرم ‌افزارها در پس‌ زمینه

صفحه‌ قفل

در ادامه تنظیمات مهمی که باید در ویندوز 10 غیرفعال شوند، میتوان به صفحه قفل اشاره کرد. ویندوز 10 یک سیستم عاملی فوق العاده بوده که برای تمام دستگاه های قابل حمل و غیر حمل طراحی شده است. به همین خاطر است که دارای صفحه قفل و صفحه ورود می باشد. بودن هر دو عنصر برای کاربرانی که میخواند سریع تر وارد دستگاه شوند آزاد دهنده خواهد بود. به همین خاطر شما میتوانید بعد از غیرفعال کردن قفل، به صورت مستقیم وارد صفحه ورود شوید. برای انجام اینکار باید وارد رجیستری ویندوز شوید. برای شروع ابزار Run را  باز کرده و در آن عبارت regedit را تایپ کرده و اینتر بزنید. بعد از باز شدن ویرایشگری رجیستری مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

بعد از آن پوشه ویندوز را در حالت انتخاب قرار داده و در فضای خالی سمت راست، کلیک راست کنید و مسیر New → Key را برای بوجود آوردن کلید جدید طی کنید. سپس کلیدی که تحت عنوان New Key # ایجاد شده را به اسم “Personalization” نام‌ گذاری کنید. در پنل سمت راست یک کلیک راست کرده و وراد مسیر New → DWORD (32-bit) Value شوید. خواهید دید که ارزش جدید با عنوان New Value #1 ایجاد خواهد شد که باید NoLockScreen نام بگیرد. روی ارزش جدید دابل کلیک کرده و عددی که در جعبه Value data می باشد را از صفر به یک تبدیل کنید. در آخر با فشار دادن دکمه OK، رایانه را برای تماشای تغییرات ایجاد شده، خاموش و روشن کنید.

صفحه‌ قفل

همگام‌ سازی

ویندوز 10 بر پایه همگام سازی طراحی شده است. تمام موارد مثل تنظیمات سیستمی، تم ها، تاریخچه جستجو، رمزهای عبور و … با همه دستگاه هایی که به حساب کاربری شما به طور پیش فرض همگام سازی می شوند. اما تمام کاربران نمیخواهند تاریخچه جستجویشان در گوشی هوشمند با رایانه همگام سازی شود. روش غیر فعال کردن همگام سازی در ویندوز 10 وارد شدن به مسیر Settings → Accounts → Sync your settings است. شما در این صفحه میتوانید روی دکمه Sync settings کلیک کرده و مانع از همگام سازی شوید. همینطور از همین صفحه میتوانید تنظیمات خاصی برای خود انتخاب کنید.

همگام‌ سازی

رابط بصری جذاب

کاربران ویندوز 10 این سیستم عامل را به خاطر رابط کاربری جذابی که دارد دوست دارند. اما اگر میخواهید سرعت مروردر رابط کاربری افزایش یابد و همینطور جلوه های بصری ساده تر شوند، باید با جذابیت های ویندوز 10 خداحافظی کنید. اگر همچنان خواستان چنین چیزی هستید پس روی منوی شروع کلیک راست کرده و وارد مسیر System → Advanced system settings شوید و در آن میتوانید خیلی از جلوه های بصری سیستم عامل را غیرفعال کنید. برای انجام اینکار در برگه Advanced وارد قسمت Performance شده و روی گزینه Settings کلیک کنید. در آخر تیک جلوه های بصری مورد نظر را غیرفعال کنید.

رابط بصری جذاب

ویندوز 10 به صورت اتوماتیک بروزرسانی های منتشر شده برای سیستم عامل را نصب و دانلود می کند. مایکروسافت نیز به خاطر حفظ امنیت سیستم عامل راهی رسمی برای انجام اینکار رو نکرده است. ولی اگر به دلایلی نصب دستی بروز رسانی ها و یا دلایل دیگر قصد جلوگیری از نصب بروزرسانی را دارید میتوانید آن را متوقف کنید.

بروزرسانی خودکار

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.