// ۱۴ شهریور ۰۱ ، ۰۰:۱۰

بررسی تفاوت های کپسول آتش نشانی خودرو و منزل

بررسی تفاوت های کپسول آتش نشانی خودرو و منزل

کپسول های آتش نشانی می توانند نتیجه یک حادثه را به کلی عوض کنند. این کپسول ها در موارد بسیاری از جمله خانه و خودرو کاربرد دارند. علاوه بر کیفیت و کارایی قیمت کپسول آتش نشانی نیز مهم میباشد بهتر است برای خرید کپسول آتش نشانی از افراد مختصص کمک بگیرید در ادامه تفاوت کپسول آتش نشانی خودرو و منزل را بررسی میکنیم.

انواع کپسول آتش نشانی  

برای مقابله با انواع آتش سوزی نمی توان از یک مدل کپسول آتش نشانی استفاده کرد. از آنجایی که هر نوع کپسول آتش نشانی بر روی مواد مشتعل مختلفی تاثیر دارد،  آن می تواند بسیار حیاتی و سخت باشد.  خاموش کننده های آتش نشانی قابل حمل موثر هستند و جان انسان ها را نجات می دهند. توجه داشته باشید جدا از خرید کپسول آتش نشانی، شارژ کپسول آتش نشانی نیز امری هم است که نباید فراموش کنید.

 در اولین گام باید به بررسی مواد نیازمند به محافظت در منطقه بپردازید. انواع آتش سوزی به نسبت مواد مشتعل به 6 بخش تقسیم می شوند.

  • کلاس A 

آتش سوزی ناشی از مواد جامد مبتنی بر کربن قابل احتراق، مانند کاغذ، چوب یا منسوجات 

  • کلاس آتش B 

آتش ناشی از مایعات قابل اشتعال مانند پارافین، بنزین، گازوئیل یا روغن، به استثنای روغن پخت و پز 

  • کلاس C 

ناشی از گازهای قابل اشتعال مانند بوتان، پروپان یا متان 

  • کلاس آتش سوزی D  

آتش ناشی از سوزاندن فلزات مانند آلومینیوم، لیتیوم یا منیزیم 

  • کلاس E 

آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی حرفه ای.  این کلاس نماد جرقه الکتریکی است.

  • کلاس F 

آتش سوزی ناشی از چربی ها و روغن های پخت و پز 

کپسول های آتش نشانی قابل حمل باید با استاندارد BS EN3 مطابقت داشته باشند. این نشان مشخص می کند که بدنه کپسول های آتش نشانی باید قرمز رنگ باشد. یک نوار رنگی کوچک نشان دهنده نوع کپسول آتش نشانی است. انواع این نوارها عبارتند از: 

  • قرمز برای آب  
  • سفید و قرمز برای مه آب  
  • رنگ کرم برای فوم  
  • آبی برای پودر خشک 
  • خاموش کننده های کد زرد برای مواد شیمیایی مرطوب  
  • سبز برای عامل تمیز
  • سیاه برای خاموش کردن CO2 

کپسول های آتش نشانی  CO2

کپسول های آتش نشانی  CO2 

این خاموش کننده ها با برچسب سیاه نشان داده شده و صرفا حاوی گاز دی اکسید کربن تحت فشار هستند. بنابراین هیچ موادی باقی نمی گذارد. خاموش کننده های دی اکسید کربن در آتش سوزی های الکتریکی مانند تجهیزات کامپیوتری بزرگ استفاده می شوند. همچنین از این مدل برای خاموش کردن آتش سوزی مایعات سوزان بهره می گیرند. عملکرد کربن به صورت خفه کردن آتش می باشد. توصیه می کنیم از این خاموش کننده در دفاتر کاربردی و سیستم ها استفاده نشود. زیرا باعث آسیب رسیدن به وسایل الکتریکی و اتصال کوتاه می شود. البته این خاموش کننده ها برای فضاهایی که با روغن دچار آتش سوزی شده اند، مناسب نمی باشند. این مدل معمولا بسیار گران قیمت بوده و برای اتاق، سرور و کارخانه ها ایده آل می باشد. 

کپسول آتش نشانی پودر و گاز  

برای استفاده و خرید کپسول آتش نشانی پودر و گاز در ابتدا به بررسی تناسب عامل خاموش کننده با کلاس آتش بپردازید. در مرحله دوم شما باید فشار موثر را از طریق گِیج فشار نظارت کنید. سپس عدم دستکاری احتمالی روی شلنگ نازل و مهر و موم را مورد معاینه قرار دهید. در نهایت کپسول آتش نشانی را چند بار تکان دهید. بدین شکل در صورت وجود هر گونه نشانه ای از فشردگی گرد و غبار، از بین می رود. از کپسول های آتش نشانی پودری برای خاموش کردن کلاس A استفاده می شود. همچنین این کپسول ها را می توان در تابلو های برق تا ولتاژ ۱۰۰۰ ولت به کار برد.

از کپسول های آتش نشانی پودری می توان در خاموش کردن بسیاری از طغیان ها استفاده کرد. از جمله این طغیان ها می توان به منسوجات مشتعل یافته، مایعات قابل اشتعال، آتش سوزی ناشی از فلزات اشاره کرد. قیمت کپسول پودری به اندازه محصول انتخابی شما بستگی دارد. این کپسول برای محیط هایی با خطر آتش سوزی متوسط و بالا مناسب می باشد. 

کپسول آتش نشانی فوم و گاز  

خاموش کننده های فوم و گاز برای مواد قابل احتراق معمولی کلاس A و انواع حلال و مایعات قابل اشتعال کلاس B موثر هستند. این خاموش کننده ها برای سرکوب آتش سوزی های مربوط به محصولات نفتی کلاس B  به کار می روند. این کپسول ها دارای ۶ سال ضمانت تولید می باشند. برای استفاده از این کپسول ها باید پس از استقرار فوم، عامل‏ آتش سوزی را بپوشانید. بدین شکل مانع از اکسیژن رسانی به سوخت می شوید. بدین ترتیب شعله ها خاموش شده و کاهش می یابند. بازرسی این کپسول ها باید هر ماه انجام شود. یکی از تست های که برای سلامت کپسول آتش نشانی انجام میشود، تست هیدوراستاتیک میباشد.

اندازه های مختلف  کپسول آتش نشانی

اندازه کپسول آتش نشانی به مقدار ماده خاموش کننده درون آن دارد و از یک کیلو و تا ابعاد بزرگتر تولید میشوند این کپسول ها دارای چرخ هایی برای کنترل و حمل و نقل هستند. اندازه کپسول آتش نشانی مناسب برای عملیات شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبیعتا کپسول های بزرگتر و دارای مواد بیشتر، برای مکان های بزرگتر مناسب هستند. اندازه های رایج کپسول آتش نشانی عبارتند از:

  • 2-A:10B:C  
  • 3-A:40B:C 
  • 4-A:60B:C 
  • 10-A:80B:C 

 

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو باید چه وزنی و مدلی باشد؟

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو باید چه وزنی و مدلی باشد؟  

برای خودرو های شخصی الزامی در نگهداری کپسول آتش نشانی وجود ندارد. اما در صورت تمایل می توانید از کپسول های شیمیایی خشک یک کیلویی استفاده کنید. فرق کپسول آتش نشانی خودرو و منزل در مواد قابل اشتعال موجود است. معمولا مواد آتش سوزی خودرو کلاس B هستند. به همین دلیل باید از مدل فوم و گاز استفاده کنید.

کپسول آتش نشانی مناسب منزل باید چه اندازه و مدلی باشد؟  

انتخاب اندازه و مدل نهایی به متراژ خانه و مواد رایج موجود در آن بستگی دارد. اما به طور کلی کپسول های آتش نشانی 3 کیلو و کمتر معمولا بهترین گزینه برای مصرف خانگی هستند. اندازه و تعداد کپسول های آتش نشانی خانگی نیز با تعداد طبقات خانه ها مرتبط است. معمولا کپسول های کلاس A و E و B برای منزل مناسب هستند.  

و در آخر

در این مقاله با دلایل الزام تهیه کپسول آتش نشانی و فرق کپسول آتش نشانی خودرو و منزل آشنا شدیم. در صورتی که می خواهید کپسول آتش نشانی مناسبی تهیه کنید، می توانید از محصولات شرکت  سد حریق ناجی بهره بگیرید. این شرکت با ارائه و صادرات انواع محصولات ایمنی و اطفا حریق با کیفیت یکی از بهترین موسسات ایمنی و آتش نشانی است. این فروشگاه خدمات خود را به شرکت ها، سازمان ها و افراد عرضه می کند. شرکت ناجی با سال ها سابقه درخشان در زمینه ایمنی دارای گواهینامه استاندارد ملی و بین المللی و اروپا است. 

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.