// ۰۴ تیر ۰۱ ، ۰۰:۲۲

آشنایی با دنیای رنگارنگ طراحی گرافیک

اغلب افراد با شنیدن کلمه طراحی گرافیک، یاد تبلیغات رنگارنگ و وب‌سایت‌ها می‌افتند. اما گرافیک تنها به این موارد محدود نمی‌شود، تمام صفحه‌آرایی‌های کتاب‌ها و مجلات یا لوگوها و پوسترها در دسته‌بندی دنیای طراحی گرافیکی قرار دارد. اگر به دنیای گرافیک و هنر علاقه دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با دنیای رنگارنگ طراحی گرافیک

وکتو­ر چیست؟

وکتور از رایج‌ترین فرمت‌های تصویری ­برداری است که تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی مانند نقاط، خطوط، منحنی‌ها، دایره‌ها و چندضلعی‌ها ذخیره می‌شود. تصاویر در فایل وکتور از خطوط و منحنی‌هایی به نام بردار تشکیل شده‌اند. که در این فایل اطلاعات راجع به رنگ و سایز به‌صورت ریاضی تعریف خواهند شد. فایل‌های وکتور فرمت‌هایی نظیر AI , EPS , WMF  دارند، که معمولاً برای استفاده از این نوع فرمت­ها باید از نرم­افزارهای گرافیکی مانند  Adobe Illustrator،  Corel، Photoshop و… استفاده کرد.

این‌گونه فایل­های دارای ویژگی­های ممتازی هستند، مثل زوم بر روی آن­ها از کیفیت و وضوح تصویر به‌هیچ‌عنوان کاسته نمی‌شود. قابلیت تغییر در این فایل­ها با این فرمت، یعنی اینکه افراد می­توانند؛ مثلا فایلی با فرمت EPS  را در داخل برنامه کورل وارد کرده و آن را چندتکه کنند و تغییراتی ازنظر ظاهر به آن‌ها بدهند و ظاهری جدید را ایجاد نمایند. فایل­های وکتور به تصاویر raster شده نیز تبدیل می‌شوند که بعضی‌اوقات bitmap نیز نامیده می­شوند. از فایل‌‌های شامل وکتور به‌خوبی می‌توان در صنعت چاپ بهره گرفت، زیرا با توجه به این­که این فایل‌‌ها از منحنی‌های ریاضی تشکیل شده‌اند، در هر اندازه‌ای، با وضوح بسیار بالا چاپ می‌شوند. 

فایل وکتور در کجا کاربرد دارد؟

وکتور در طراحی بنرهای تبلیغاتی، کارت ویزیت‌، بروشور‌، منو‌های رستوران‌، کاتالوگ و... به‌کاربرده شده و یکی از لوازمی است که طراحان از آن بهره زیادی می­برند. وکتور فایلی لایه باز است، یعنی اینکه می­توان به طراحی هر مدل ایده‌ای با آن پیاده‌سازی کرد. در صورت باز کردن این فایل­ها در نرم‌افزار ادوبی ایلوستریتور و کورل، فایل‌ها به‌صورت لایه باز اجرا شده و هیچ تغییری در کیفیت فایل­ها ایجاد نمی­شود.

نکته قابل‌توجه این است که طراحان و تصویرسازان، هردو با وکتور کار می‌کنند، اما طراحان در خصوص ترکیب‌بندی کلی کار، در زمان خلق یک وب‌سایت، تبلیغ و موارد دیگر، فکر می‌نمایند تا دربردارنده متن، گرافیک و سایر المان‌های ساختاری باشد. اما طراحان از وکتورهای ایجادشده توسط تصویرسازان کمک می‌گیرند یا اینکه وکتوری را خود برای طراحی، خلق می­کنند.

تصویرسازان، بیشتر به بخش هنری کار توجه داشته و وکتورهای مجزایی تولید می‌کنند. که هرکدام از آن­ها را طراحان بتوانند به‌تنهایی به یک اثر هنری اضافه کنند. فایل‌های وکتور با انواع فرمت‌های ai, eps, pdf, svg  موجود است.

انواع فرمت فایل وکتور

انواع فرمت فایل وکتور

در ادامه توضیح کوتاهی درباره هر یک از این فرمت‌ها خواهیم داشت.

Ai : یک پسوند اختصاصی برای شرکت ادوبی(Adobe)  و کاربرد آن در طراحی لوگوها است.

Eps : یکی از فرمت‌هایی که در نرم‌افزار‌هایی مانند کورل و ایلوستریتور اجرا شده و هم قابل‌اجرا در برنامه فتوشاپ را دارد. این فرمت دارای کد‌های پست‌اسکریپ بوده که به‌وسیله آن کیفیت تصویر در نرم‌افزار فتوشاپ حفظ می­شود.

Pdf : این فرمت استاندارد برای فایل‌‌ها و اسناد قابل‌حمل توسط ادوبی طراحی شده است.

Svg : یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های ذخیره‌ وکتور است و می‌توان از آن در طراحی وب استفاده کرد؛ چون با بزرگنمایی عکس، کیفیت آن آفت نمی‌کند.

عکس استوک چیست؟

عکس استوک منبع خوبی برای عکس­های باکیفیت و ارزان‌قیمت است. آن­ها در حوزه بازاریابی، کارهای تبلیغاتی، پروژه‌های خلاقانه، انتشارات، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها و موارد دیگر بسیار مناسب هستند. تصاویر استوک ابعاد بزرگ (بالاتر از 1500×1500) و تراکم پیکسل بالا دارند و با  فرمت­های مختلفی، مثل PNG و RAW  و… ذخیره می‌شوند. اما بیشتر در فرمتJPEG موجود هستند.

کاربرد عکس استوک

کسب‌وکار: در کارهای مختلف همانند سمینارهای مختلف، بنرهای نمایشگاهی، وب‌سایت‌ها و شبکه­های اجتماعی استفاده دارند.

بازاریابی و تبلیغات: برای تبلیغ محصولات مختلف، بسته‌بندی، فیلم و ویدئوهای تبلیغاتی، بروشور و کاتالوگ‌ها بسیار پرکاربرد است.

هدایا:  تهیه هدیه‌های مختلف مثل کارت تبریک‌های مختلف، کارت‌پستال و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سرگرمی: از تصاویر استوک در طراحی جلد کتاب، تصویر درون کتاب، روزنامه‌ها، مجلات و… استفاده می‌شود.

 

کاربرد طرح‌های لایه باز چیست؟

 امروزه استفاده از طرح لایه باز در میان طراحان گرافیک، پررونق شده؛ چون در دنیای امروزی، تبلیغات جای مهمی را در تمامی مشاغل پیدا کرده است و از طرفی کسب‌وکارها در پی یافتن مشتری و سود بیشتر هستند، پس چه زیبا که بتوانند از کارهای گرافیکی نظیر بنر و کارت ویزیت و امثال آن­ها در جهت هدف عالی خود استفاده کنند.

طرح لایه باز که عموماً به‌صورت وکتور یا psd  هستند؛ در بسیاری از موارد راهگشای ایده‌های گرافیکی و جذابی می‌شوند. ازجمله کاربرد طرح آماده گرافیکی می­توان به ویرایش و تغییر تمامی المان­های موجود نظیر متن، تصاویر، افکت‌ها و... اشاره کرد. تمامی این امکانات کمک می‌کند تا بتوان به‌راحتی ویرایش و کارهای جدید ساخته شود.

طرح لایه باز همان طرح­های گرافیکی هستند، که قابلیت ویرایش و تغییرات مدنظر هر فرد را دارا باشد. در این فایل امکان حذف، جابه­جایی و اضافه کردن المان­های خاص وجود دارد. امروزه استفاده از این طرح­ها بسیار رواج داشته و افراد ترجیح داده که از این طرح­های نوین با کاربرد وسیعشان بهره ببرند، تا خروجی کار فوق­العاده­ای داشته باشند و برای تهیه کارت ویزیت، بنر و تراکت بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

طرح لایه باز دنیای پیچیده و درعین‌حال جذابی دارد، که باعث راحت کار کردن افرادی شده که با دنیای گرافیک سروکار دارند و بسیاری از سایت­ها و شرکت­ها طرح­های بسیار زیبایی را در معرض دید افراد قرار می­دهند؛ تا بتوانند به‌راحتی طرح موردنظر خود را شناسایی کنند.

مزایای طرح لایه باز

مزایای طرح لایه باز

  • افزایش سرعت در کار
  • کاربرد برای کارهای حرفه­ای
  • امکان طراحی آسان و متنوع
  • اعمال تغییرات دلخواه کارفرما
  • افزایش مشتری و فروش برای کارفرمایان
  • آگاه شدن کارفرما از طرح و رنگ نهایی به‌سادگی

سخن آخر

گروه پارس گرافیک، با بهره­گیری از روش­های نوین و کاربردی در این حوزه توانسته خدمات ارزنده­ای را ارائه دهد و مشتریان خود را راضی نگه دارد. همچنین مفتخر است که در این امر از هیچ کوششی فروگذار نکرده و توانسته نامی نیک را در این عرصه برای خود به ارمغان آورد. شما عزیزان می­توانید با مراجعه به سایت مربوطه از تمام کارهای بی­نظیرشان دیدن فرمایید و یا با شماره­های زیر تماس برقرار نمایید تا کارشناسان مجرب این گروه در این امر به شما مشاوره دهند.

شماره تماس: 05832241325/ 09154437224

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.