// ۱۶ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۵
زومبا شما را قورت می‌دهد!

گفته می‌شود زومبا برای تمام سنین مناسب است، زیرا نه‌تنها موسیقی پرجنب‌وجوش آن انسان را به حرکت وامی‌دارد بلکه حرکت‌های آسانی دارد که همه می‌توانند آن را انجام دهند. زومبا یک‌راه عالی برای حفظ تناسب‌اندام و از دست دادن وزن فراهم می‌کند، درحالی‌که از آن لذت هم می‌برید. 

 

 زومبا شما را قورت می‌دهد!

زومبا فیتنس یک برنامه تناسب‌ اندام مبتنی بر حرکات موزون است. زومبا یک اصطلاح اسپانیایی به معنای «حرکت سریع و سرگرم‌کننده» است. این اصطلاح توسط آلبرتو بتو پرز ساخته‌شده که یک مربی تناسب‌اندام برای افراد مشهور است. او همچنین برای ستاره‌های پاپ بین‌المللی نیز کار کرده است. بتو ایده زومبا فیتنس را در دهه ۱۹۹۰ خلق کرد و اکنون هدف او گسترش آن در سراسر جهان است. این برنامه تناسب‌اندام از موسیقی‌های سنتی مانند سالسا، کومبیا، سامبا و مرینگ الهام گرفته است.

 

بتو این موسیقی را با ریتم‌های پرطرفدار لاتین و حرکت‌های مختلف رقص مورداستفاده قرار می‌دهد تا زومبا را برای کسانی که دوست دارند خوش‌اندام بمانند و از تمرینات خسته‌کننده متنفرند، یک روش کامل قلمداد کند. با توجه به سرگرم‌کننده بودن زومبا فیتنس، به نظر می‌رسد افراد در تمام سنین آن را به‌عنوان یک ورزش مفرح برای خوش‌اندام ماندن پذیرفته‌اند.

 

درحالی‌که به نظر می‌رسد مزایای زیادی به زومبا فیتنس نسبت داده‌شده است، اما کاملاً هم عاری از عیب نیست. در اینجا ما درباره مزایا و معایب یک برنامه تناسب‌اندام مبتنی بر رقص مانند زومبا صحبت خواهیم کرد. 

 

مزایای زومبا

زومبای کودکانCredit: zumba

 

زومبا فیتنس مزایای زیادی شامل موارد جسمی و احساسی دارد:

۱- مزیت اول و مهم این است که این برنامه تناسب‌ اندام برای کسانی که از باشگاه اجتناب می‌کنند خسته‌کننده نمی‌شود زیرا آن‌ها باشگاه را کسل‌کننده تصور می‌کنند. به‌این‌ترتیب، این افراد می‌توانند از طریق زومبا وزن اضافی خود را از بین ببرند.

 

۲- حرکت با موسیقی معمولاً ساده‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است. به‌این‌ترتیب که یک ریتم هیجان‌انگیز لاتین نواخته می‌شود. چون این برنامه بر اساس ایروبیک است، هسته عضلات را تقویت می‌کند درحالی‌که هم‌زمان استحکام بیشتری نیز به آن می‌دهد.

 

۳- اکثر افراد از طریق این برنامه تناسب‌ اندام مبتنی بر ایروبیک و رقص، وزن بیشتری را در مقایسه با روش‌های کند مانند پیاده‌روی و یوگا از دست می‌دهند. بد نیست سری هم به مزایای ورزش یوگا بزنید.

 

۴- تمام دی‌وی‌دی‌های زومبا در دسترس است، مردم برای انجام این کار در خانه‌هایشان راحت‌تر خواهند بود و ازاین‌رو نیازی نیست هرروز به سالن ورزشی بروند. اگر از این دسته مردم هستید ۱۳ تمرین ورزشی که می توانید در خانه انجام دهید بدون اینکه به باشگاه بروید نیز به شما کمک خواهد کرد.

 

معایب زومبا

 

رقص زومباCredit: bibliocommons

 

۱- درحالی‌که برنامه ورزشی مبتنی بر ایروبیک باعث می‌شود وزن خود را سریع‌تر از دست بدهید، اگر یک برنامه تناسب‌اندام مانند زومبا را متوقف کنید، وزنتان سریع‌تر افزایش خواهد یافت. این مسئله معمولاً در مورد تمرینات آهسته‌تر مانند یوگا پیش نمی‌آید.

۲- با یک برنامه ورزشی سریع‌تر، احتمال بروز آسیب بیشتری به خاطر لغزیدن، پشت پا خوردن، رگ به رگ شدن ماهیچه یا افتادن روی زمین وجود دارد. این مسئله به‌ویژه در افراد مسن یا افرادی که دارای شرایط استخوانی خاص هستند مشکل‌ساز است

۳- زومبا فیتنس ممکن است برای برخی افراد که به دنبال آرامش در تمرین خود هستند، خسته‌کننده باشد.

۴- برای افرادی که از رقص یا سروصدای زیادی در اطرافشان لذت نمی‌برند، احتمال بیشتری وجود دارد که با زومبا راحت نباشند

 

مانند هر برنامه ورزشی دیگر، زومـبا فیتنس دارای مزایا و معایبی است. آنچه باید انجام دهید این است که ارزیابی کنید آیا زومبا انتخاب مناسبی برای شرایط شما است و سپس تصمیم بگیرید که آیا آن را باید انجام دهید یا خیر.

 

ورزش زومـبا چگونه است؟
۱- زومـبای مناسب خود را پیدا کنید

 

یک کلاس زومبا پیدا کنید.

 ازآنجایی‌که زومـبا امروزه محبوب است، به‌راحتی می‌توانید در نزدیکی خود ورزش زومـبا را بیابید. بنیان‌گذاران زومـبا باافتخار بر این باورند که نام بردن مکان‌هایی که زومـبا در آن‌ها ارائه نمی‌شود آسان‌تر از گفتن مکان‌هایی است که ارائه می‌شود. بنابراین هیچ عذر و بهانه‌ای قبول نیست!

 

یا زومـبا را به‌تنهایی انجام دهید. 

چون زومـبا همه‌جا گسترده شده است، در سراسر یوتیوب و حتی ایکس باکس می‌توانید آن را پیدا کنید. اگر باشگاهی در نزدیکی‌تان نیست یا فقط می‌خواهید در خانه بمانید، زومبا می‌تواند پیش شما بیاید. یوتیوب یک منبع عالی است. حتی اگر شما به کلاس زومبا هم بروید، تماشای چند ویدیو می‌تواند ذهن شما را آماده کند. اما به یاد داشته باشید، هر کلاس و هر مربی‌ای متفاوت است، هرچند ذهنیت و سبک زندگی زومبا یکسان باقی می‌ماند.

 

۲- شروع کنید

زومبای گروهیCredit: wikimedia

 

 خودتان را با رقص‌های لاتین آشنا کنید. 
درحالی‌که رقصنده بودن یک الزام ضروری برای زومبا و لذت بردن از آن نیست، شناختن آنچه انجام می‌دهید هم اشکالی ندارد. در زومبا آیتم‌های چا چا، سالسا، مرینگ و کمی هیپ‌هاپ و حرکات مدرن (و البته تمرینات هسته‌ای!) وجود دارد.

 

لباس و کفش مناسب تهیه کنید. 
رفتن به هر کلاسی دشوار است، اگر به‌اندازه کافی برای آن آماده نباشید. برای جلوگیری از این مانع، لباس‌های مناسب بپوشید! شما به‌سرعت گرم خواهید شد، پس به دنبال لباس‌های سبک باشید. هنگامی‌که نام کفش به میان می‌آید، به دنبال کفش ورزشی باشید که دیر کهنه شود، چون با کفشتان قدم‌های بسیاری برمی‌دارید و حتی می‌چرخید.   
حوله و بطری آب بردارید! 
هرچند شما ساعت‌ها را صرف رقص می‌کنید و احساس نمی‌کنید که در حال ورزش هستید، اما مطمئناً عرق می‌کنید، پس حوله و آب را با خود داشته باشید! اکثر مربیان بین آهنگ‌ها استراحت می‌دهند، بنابراین شما از داشتن آب خوشحال خواهید شد.  برخی قسم می‌خورند که در یک ساعت کلاس زومـبا، می‌توانید نزدیک به ۶۰۰ کالری بسوزانید. این شگفت‌انگیز است! البته، این بستگی به مقدار انرژی که شما در آن صرف کرده‌اید دارد.

 

انتظار یک کلاس استاندارد تناسب‌ اندام را نداشته باشید.
 بیشتر کلاس‌های تناسب‌ اندام ساختار جدی دارند. مربی در مقابل شما قرار می‌گیرد و تقریباً تمام ساعت را با شما حرف می‌زند. به‌طور خلاصه، زومـبا این‌طور نیست. به همین دلیل از شما می‌پرسند که آیا می‌خواهید شروع کنید و به گروه بپیوندید؟ این تنها ورزشی است که زمان در آن زود سپری می‌شود و شما فراموش می‌کنید که در باشگاه هستید.  بسیاری احساس می‌کنند که زومـبا یک سبک زندگی است. برخی حتی می‌گویند زومـبا رابطه دوستی را بهتر می‌کند. در کلاس، شما با کسانی که می‌رقصند و جشن می‌گیرند دوست می‌شوید. جوی که در کلاس زومبا وجود دارد در جای دیگری پیدا نخواهید کرد.

 

برقصید! 
خوب، پس از همه‌ی این صحبت‌ها، زومبا بالاخره چیست؟ زومـبا ترکیبی از چند آیتم است. بعضی از سبک‌ها در زومـبا، مانند سالسا، با هیپ‌هاپ ترکیب‌شده‌اند. در برخی دیگر مرینگ و چا چا باهم به کار می‌روند. بیایید جنبه‌ی هوازی(ایروبیک) را فراموش نکنیم! شما می‌توانید وزن خود را با این حرکات کاهش دهید.• نه، شما مجبور نیستید رقصنده باشید! به یاد داشته باشید که زومبا برای همه است. اگر شما به باشگاه می‌روید، فقط کافی است به مربی خود اطلاع دهید که تازه‌وارد هستید. حتماً در طول تمرین تمام بدن آن‌ها را ببینید، در پشت سر بقیه پنهان نشوید.  هیچ اصراری نیست که در انجام حرکات زومـبا فوق‌العاده باشید. فقط هر وقت که توانستید حرکات را انجام دهید. همه حرکات از نوعی هستند که می‌توانید همان‌طور که می‌خواهید آن‌ها را انجام می‌دهید. اگر سطح آمادگی جسمانی شما خوب نیست، کافی است آن‌ها را کندتر انجام دهید! 
 تلاش کنید. 
اولین جلسه زومـبا می‌تواند واقعاً دشوار باشد. شما ممکن است احساس کنید که در حال غرق شدن هستید و نمی‌توانید به حرکت ادامه دهید و واقعاً نمی‌دانید چه کنید. اما در جلسه دوم، همه‌چیز را به یاد می‌آورید. زومـبا را در لیست علاقه‌مندی‌های خود قرار می‌دهید و در جلسه سوم، می‌خواهید بیشتر برقصید. بنابراین کمی تلاش کنید. هر چیزی طول می‌کشد تا یاد بگیرید و در آن ماهر شوید. هرچه بیشتر این ورزش را انجام دهید، بیشتر از آن لذت خواهید برد!   ۳- کالری‌های بیشتری بسوزانید

 

زومبای کودکان

Credit: squarespace

 

خود را رها کنید. 
برای اینکه نتیجه بیشتری از زومـبا کسب کنید باید خود را رها کنید. شما باید کودک درونی خود را برقصانید انگار هیچ‌کس شما را تماشا نمی‌کند. اگر شما به چپ و راست حرکت کنید چه اهمیتی دارد؟ هیچ‌کس کسی نیست اگر شما خود را رها کنید و لذت ببرید، این کار را درست انجام می‌دهید.  اگر حرکاتتان را پیش‌بینی‌شده انجام می‌دهید، به هدف موردنظر خود نمی‌رسید. اگر پایتان را روی خط و دستانتان را در اطراف خود نگه‌دارید، سرگرم نخواهید شد، عرق نخواهید کرد، و احتمالاً دوباره به باشگاه نخواهید آمد. بنابراین در انجام حرکات آسوده باشید. 
 بیشتر به سمت بالا و پایین حرکت کنید. 
هر چه بیشتر حرکت کنید، بهتر تمرین می‌کنید و نتیجه عالی‌تری را کسب می‌کنید. کالری‌های بیشتری را می‌سوزانید و موفق‌تر می‌شوید.

 

 اگر به ورزش علاقه دارید توصیه می‌کنیم پیلاتس و ۱۵ حرکت مؤثر برای مبتدی ها و با شنا چربی ها را آب کنید را نیز بخوانید.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.