// ۱۶ آبان ۹۸ ، ۲۲:۱۹

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی : راه های کاهش استرس آن هم بعد از یک روز پر تنش و استرس‌زا امری است که خیلی‌ها در جامعه امروزی به دنبال آن هستند. حدودی از استرس که به جدیت و پیگیری امور روزمره منجر شود، پیامدهای مثبتی برای انسان دارد. اما در صورتی که استرس بیش از حد باشد و کنترل نشود، جنبه‌ی بیماری پیدا کرده و مشکلات متعددی برای جسم و روان به وجود می‌آورد. استرس در افراد متفاوت است و میزان آن نیز بسته به هر شخص و در شرایط مختلف فرق می‌کند. بهترین راه برای مقابله با استرس، شناخت تکنیک هایی برای کنترل و کاهش آن است. در ادامه مقاله به بررسی کامل راه‌های کاهش استرس می‌پردازیم. اما همیشه این روش ها موثر نیستند و دریافت درمان استرس توسط متخصص ضرورت می‌یابد. با مشاوره کنترل استرس بهترین روش را انتخاب نمایید.

همچنینین بخوانید:

میوه خوشمزه وتصویه کننده خون

هرگز روی زغال کباب نکنید !!!

کاهش استرس | شناخت نشانه های استرس

در صورتی که هریک از علائم استرس و اضطراب را در خود دیدید با مشاور خود راجع به آن صحبت کنید.  نشانه های استرس با توجه به ویژگی‌ها و شرایط هر فرد متفاوت است. اما به طور کلی برخی از نشانه‌های استرس، در همه‌ی افراد یکسان است. برای کاهش استرس شناخت نشانه ها به شما کمک زیادی می کند، برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

- سردرد

- دست و پاهای عرق کرده

-معده درد و احساس تهوع

-حمله‌های عصبی

-خواب بیش از حد یا بدخوابی و بی خوابی

-عدم  تمرکز کردن

-رفتارهای وسواسی یا اجباری

-جامعه‌ گریزی و منزوی شدن

-خستگی دائم

-تحریک‌پذیری و عصبانیت زیاد

-چاقی یا لاغری بیش از حد

-احساس سردرگم بودن
 

پیامد های عدم توجه به کاهش استرس

استرس زیاد، عملکرد انسان را مختل می‎کند و اجازه نمی‌دهد که فرد بهره وری کامل در کار خود داشته باشد. همچنین بر نحوه تعامل فرد با دیگران تاثیر می‌گذارد و مشکل جدی در ارتباطات و زندگی اجتماعی فرد ایجاد می‌کند. از طرف دیگر ممکن است که استرس طولانی مدت به بیماری های قلبی، سکته مغزی، افسردگی، فشار خون، تضعیف سیستم ایمنی و غیره منجر شود. به همین دلیل باید استرس را جدی گرفت و برای کاهش استرس اقدام کرد. استرس پنهان (علائم استرس بروز پیدا نکرده و در ناخودآگاه مخفی می‌مانند) نیز فرد را در خطر ابتلا به بیماری های روان تنی قرار می‌دهد.
 

کاهش استرس | 9 روش عملی

برای کاهش استرس روش های متعددی وجود دارد که در جلسات مشاوره کنترل استرس، متخصص به شما کمک می کند تا مناسب ترین روش  را به درست ترین شکل انجام دهید. در ادامه برخی روش های عملی که توسط بسیاری از روانشناسان برای درمان اضطراب و استرس به کار می برند اشاره کرده ایم.

1- تنفس عمیق

تنفس یک فعالیت همیشگی است که به ندرت به آن توجه می‌شود. تنفس عمیق یکی از بهترین و قدرتمندترین راه‌های آرامش ذهن و روح است. وقتی که نفس عمیق می‌کشید و به آن تمرکز می‌شوید، می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و آرامش خود را بازیابید. پس هنگامی که استرس به شما غلبه می‌کند، تنفس عمیق را فراموش نکنید. برای اطلاع بیشتر از تکنیک تنفسی برای کاهش استرس کلیک کنید.

2- خواب کافی و مناسب

خواب نامناسب بر همه‌ی جنبه‌های سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. یک شب خواب ناکافی و نامناسب می‌تواند استرس زیادی در طول روز با خود به همراه داشته باشد. برای خواب، محیط مناسب و بدون صدایی انتخاب کنید. قبل از خواب از مصرف الکل و کافئین پرهیز کنید. برای خواب بهتر می‌توانید یک فنچان چای سبز یا شیر داغ بنوشید.

3- وقت گذراندن با خانواده و دوستان

حمایت دوستان و خانواده باعث می‌شود که راحت‌تر به شرایط استرس زا غلبه کنید. طبق تحقیقات هنگامی که افراد با دوستان و خانواده خود وقت می‌گذرانند، هورمون‌هایی در بدنشان ترشح می‌شود که به طور طبیعی ضد استرس هستند. همچنین در چنین شرایطی ذهن انسان از افکار استرس زا خالی می‌شود و به کاهش استرس کمک می‌کند.

4- خندیدن

حتما شنیده اید که می‌گویند خنده بر هر دردی دواست. در هنگام خندیدن استرس و اضطراب کاهش می‌یابد. در واقع خنده به کاهش عکس العمل های استرسی و تنش های عصبی کمک می‌کند. همچنین خنده در طولانی مدت باعث تقویت سیستم عصبی می‌شود. برای این کار می‌توانید به تماشای برنامه‌های طنز تلویزیونی بپردازید و یا با دوستان خود وقت بگذارنید.

5- گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی یکی از بهترین راه های کاهش استرس است. موسیقی های آرام بخش ذهن را آرام کرده و باعث منظم شدن ضربان قلب می‌شود، در نتیجه از استرس فرد می‌‌کاهد. یکی از بهترین موسیقی های آرام بخش صدای دریا و طبیعت است.

6- ورزش

ورزش میزان هورمون اندروفین را در مغز افزایش می‌دهد و خلق را بالا می‌برد. همچنین ورزش باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به خواب بهتر کمک می‌کند. در صورتی که بدن احساس سرزندگی کند، ذهن نیز به آرامش می‌رسد. بسیاری از صاحبان نظر ورزش را راهی برای کاهش استرس معرفی می کنند.

7- مدیریت زمان و عقب نینداختن کارها

تاخیر در انجام کارها، یکی از دلایل ایجاد استرس است. به تعویق انداختن کارها باعث می‌شود که هیجانی رفتار کنید و همواره در تقلا برای انجام به موقع کارها باشید. برای جلوگیری از این امر یک لیست برای خود تهیه کنید و اولویت های خودتان را در آن مشخص کنید. با انجام به موقع کارها، استرس به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

8- کاهش استرس | ذهن آگاهی

ذهن آگاهی تمرینی است که باعث می‌شود شما در لحظه حال قرار بگیرید. این تمرین افکار منفی را از بین می‌برد و استرس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ذهن آگاهی روش های زیادی دارد که از انواع آن می‌توان به مدیتیشن و یوگا اشاره کرد. برای اطلاع بیشتر درباره کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

9- کاهش استرس | قدرت نه گفتن

نه گفتن یک راه برای پیشگیری از استرس است. در برخی مواقع شما به خودتان می‌آیید و می‌بینید در شرایطی هستید که بیش از حد تحمل شماست. مثلا مسئولیتی بیش از توان‌‌تان قبول کرده‌اید. با نه گفتن به خواسته‌های دیگران و دوری از شرایط بیش از حد توان خود، از بروز استرس پیشگیری کنید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر زندگی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.