// ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۹

7 توصیه برای کسانی که پوست حساس دارند

داشتن پوست حساس می تواند خیلی دردسر ساز باشد. خیلی چیزها ممکن است با پوست سازگار نباشند یا در اثر مشکلات ایجاد شده برای پوست، از انجام برخی فعالیت ها محروم شویم. حساسیت پوست هم با یک سرماخوردگی یا هر بیماری دیگر بسیار متفاوت است.

7 توصیه برای کسانی که پوست حساس دارند

بسیاری از اوقات اصلا مشخص نیست که حساسیت از کجا ممکن است نشات گرفته باشد، یا اینکه واقعا باید چه کاری انجام داد که از شر آن خلاص شد (گاهی هم ممکن است اصلا راه خلاصی وجود نداشته باشد!) به هر حال هر چه که باشد، باید به نحوی با پوست حساس روبرو شد و با آن ارتباط برقرار گرد. این 7 توصیه می توانند اولین قدم ها ( و شاید هم مهم ترین آن ها) برای ارتباط و تعامل با پوست حساس باشد.

 

از محصولات روغنی و عطری فاصله بگیرید

بسیاری از لوازم بهداشتی و آرایشی در ساختار خود دارای ترکیبات روغنی یا عطر برای خوشبو ساختن هستند. اما همین موارد می توانند باعث حساسیت پوست، قرمزی آن یا خارشی دیوانه وار شوند! تنها راه برای مقابله با حساسیت ناشی از محصولات آرایشی، استفاده از نمونه های ویژه پوست های حساس است. به دنبال محصولاتی باشید که فاقد عبارات Essential Oil و Perfume هستند. همچنین نگاهی به ترکیبات سازنده بیاندازید تا اثری از مواد عطری گیاهی نباشد. همچنین، ترجیحا از محصولاتی استفاده کنید که در ساختار آن ها تعداد ترکیبات کمتری باشد. 

پوست خود را بشناسید

سعی کنید به بهترین شکل ممکن پوست خود را بشناسید. اگر پس از استفاده از یک محصول پوستتان حساسیت نشان داد، از لیست مواد تشکیل دهنده آن عکس بگیرید و همراه داشته باشید تا در آینده محصولی دیگر با مواد تشکیل دهنده مشابه نخرید. 

 

این ترکیبات را به یاد داشته باشید

برخی از ترکیبات برای پوست های حساس مفید هستند و می توانند به بهبودی شرایط کمک کرده یا حداقل باعث بدتر شدن حساسیت نشوند. ترکیباتی همچون Allantoin، Bisabolol و Panthenol از این جمله مواد هستند. این مواد ضد خارش بوده و می توانند پوست را مرطوب نگه دارند و مانع از ایجاد حساسیت پوستی شوند. 

 

آلرژی های غذایی را مد نظر داشته باشید

از غذاهایی که ممکن است در سیستم بدنی شما اثر نامطلوب داشته باشند دوری کنید. برخی به لبنیات حساسیت دارند و در بسیاری از مواقع، شکر و غذاهای شیرین اثر نامطلوب بر بدن (از جمله پوست) می گذارند. برای آنکه ببینید پوست شما به کدام مواد غذایی حساسیت دارد، می توانید برای یک هفته یکی از مواد غذایی همچون لبنیات را کنار بگذارید و ببینید آیا تاثیری بر روی وضعیت پوست شما دارد یا خیر. 

 

از فوم ها فرار کنید!

با سرعت هرچه تمام تر از محصولاتی که به صورت فوم تولید شده اند دوری کنید! بسیاری از این مواد دارای ترکیبی به نام SLS (سولفات لوریل سدیم) هستند که چربی طبیعی پوست را از بین می برد و می تواند باعث خارش شود. بسیاری از شامپو ها و ژل حمام ها از این ترکیب استفاده می کنند که می توانند باعث بروز مشکلات حساسیت در پوست شوند. 

 

صبر پیشه کنید

افراد دارای پوست حساس باید صبور و شکیبا باشند و به صورت ناگهانی مجموعه ای از محصولات آرایشی و بهداشتی را به کار نبرند. اگر یکی از این محصولات حساسیت زا باشند دیگر نمی توان به سادگی فهمید که این حساسیت مربوط به کدام محصول بوده است. کارشناسان توصیه می کنند به هر محصول یک ماه زمان بدهید تا نوع اثر ان بر روی پوست مشاهده کنید و سپس به خریداری یک محصول جدید اقدام کنید.

از ترکیبات خیلی اسیدی دوری کنید

میزان pH پوست در حالت معمول بین ۴.۲ تا ۵.۵ است که اندکی اسیدی به شمار می آید و باید سعی کرد این مقدار اسیدی بودن را در همین سطح نگاه داشت (این یکی از راهکار های بدن ما برای محافظت از پوست و بدن است). برای پوست های حساس، این وظیفه بر عهده ماست تا سطح اسیدی بودن پوست را در سطح مورد نظر حفظ کنیم. به همین خاطر استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی همچون ویتامین Cهستند (و میزان pH آنها گاهی به ۳.۵ میرسد) ممکن است به مزاج پوست های حساس خوش نیایند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.