در سال ۲۰۱۰ گروهی از طراحان مد برجسته ی اندونزی، گروهی به نام جامعهی محجبهها در جاکارتا راه اندازی کردند. در این هفت سال این جامعه به سرعترشد کرده و شاخه های آن در چند شهر بزرگ اندونزی جوانه زده است.
در این باره، به تازگی جامعه ای جهانی از زنان مسلمان علاقه مند به مد در شبکه های اجتماعی به وجود آمده که این طرز فکر را که زنان مسلمان مطیع و ستمدیده و بی اختیار هستند، به چالش کشیده است.
صنعت مد اسلامی در چند دهه ی اخیر رشد بسیار سریعی را تجربه کرده است. این جریان از ترکیه آغاز شد و در چند سال اخیر، پدیده ی مد اسلامی به جزئی از فرهنگ منطقه ی ما تبدیل شده است.
در سال ۲۰۱۰ گروهی از طراحان مد برجسته ی اندونزی، گروهی به نام جامعهی محجبهها در جاکارتا راه اندازی کردند. در این هفت سال این جامعه به سرعت رشد کرده و شاخه های آن در چند شهر بزرگ اندونزی جوانه زده است.
این گروه بخشی از فرهنگ گسترده ی مصرفگرایی اسلامی است که نقشی فزاینده در زندگی مردم اندونزی دارند. زنان باحجاب قصد دارند تا حساب حجاب خود را از حجاب عصر حجری جدا کنند. برعکس جلباب، حجاب این زنان مرفه، علاقهمند به مد و خلاق، پوششی گزینشی است. برای آنان حجاب علاوه بر نماد پارسایی یک زن، نشان دهنده ی زنی به روز، متحرک و فعال است.
محجبه های اندونزی، برند خود را از طریق رسانه های اجتماعی، رسانه های چاپی و گردهمایی ها به رخ می کشند. آن ها مجلاتی پر از مدل های باشکوه چاپ می کنند. مراسم قرائت قرآن و خیریه ها نیز بخشی از فعالیت های این شبکه است.
مد و اعتقاد
در پستی دیگر سه جا نماز تا شده روی یک ماشین لباسشویی قرار گرفته و کپشن این عکس زنان محجبه را به کار خیر دعوت می کند و از آنها می خواهد برای زیبایی هرچه بیشتر نمازشان، جانمازی های خود را از سر کار به خانه برده و بشویند.
در پست هایی دیگر، این زنان عباراتی از قرآن به عنوان کپشن عکس های سفرهای بین المللی و عکس های خود در حال ورزش می نویسند. در یکی از آنان شخص مورد نظر، عکسی از نقشه ی اروپا که در آن ستاره هایی روی کشورهایی که وی به آنها سفر کرده بود، کشیده شده، پست کرده بود.
البته همان گونه که جوانان غربی به خاطر دید سطحی و القای ایده آل های آرمانشهری مورد انتقاد اندیشمندان قرار می گیرند، زنان مسلمانی هم که در معرض توجه هستند، گاهی به خاطر مرتبط کردن عبارات دینی با خرید و لباس با بی مهری مواجه می شوند. برای ما اما، پدیده ی مدل های با حجاب به مثابه ی پیغامی به دنیاست؛ با این مضمون که در عین همگام بودن با مصرف گرایی اقتصادی جهانی، می توان تقوا و دینداری پیشه کرد.