// ۱۷ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۸
زنان مسلمان کلیشه‌ها را به چالش می‌کشند

در سال ۲۰۱۰ گروهی از طراحان مد برجسته ی اندونزی، گروهی به نام جامعه‌ی محجبه‌ها در جاکارتا راه اندازی کردند. در این هفت سال این جامعه به سرعترشد کرده و شاخه های آن در چند شهر بزرگ اندونزی جوانه زده است.

 زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند
غالبا غیر مسلمانان فراموش می کنند که زنان مسلمان می توانند یک زندگی لذت بخش و مملو از شادی را تجربه کنند. می توانند خرید کنند، مجلات مد را بخوانند و به سفر بروند.

 

در این باره، به تازگی جامعه ای جهانی از زنان مسلمان علاقه مند به مد در شبکه های اجتماعی به وجود آمده که این طرز فکر را که زنان مسلمان مطیع و ستمدیده و بی اختیار هستند،  به چالش کشیده است.

 

بنا بر این گزارش، در اندونزی، جایی که اینستاگرام بالاترین میزان رشد را در میان کاربران داشته است، زنان باحجاب در حال القای تصویری ایده‌آل و مدرن از زنان مسلمان هستند؛ زنی که به قوانین قرآنی پایبند است و در عین حال، فعال و در معرض دید است.
 
زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند

 

 

صنعت مد اسلامی در چند دهه ی اخیر رشد بسیار سریعی را تجربه کرده است. این جریان از ترکیه آغاز شد و در چند سال اخیر، پدیده ی مد اسلامی به جزئی از فرهنگ منطقه ی ما تبدیل شده است.

 

در سال ۲۰۱۰ گروهی از طراحان مد برجسته ی اندونزی، گروهی به نام جامعه‌ی محجبه‌ها در جاکارتا راه اندازی کردند. در این هفت سال این جامعه به سرعت رشد کرده و شاخه های آن در چند شهر بزرگ اندونزی جوانه زده است.

 

این گروه بخشی از فرهنگ گسترده ی مصرف‌گرایی اسلامی است که نقشی فزاینده در زندگی مردم اندونزی دارند. زنان باحجاب قصد دارند تا حساب حجاب خود را از حجاب عصر حجری جدا کنند. برعکس جلباب، حجاب این زنان مرفه، علاقه‌مند به مد و خلاق، پوششی گزینشی است. برای آنان حجاب علاوه بر نماد پارسایی یک زن، نشان دهنده ی زنی به روز، متحرک و فعال است.

 

محجبه های اندونزی، برند خود را از طریق رسانه های اجتماعی، رسانه های چاپی و گردهمایی ها به رخ می کشند. آن ها مجلاتی پر از مدل های باشکوه چاپ می کنند. مراسم قرائت قرآن و خیریه ها نیز بخشی از فعالیت های این شبکه است.

 

مد و اعتقاد

یکی از این زنان در مصاحبه ای عنوان کرد که گردن نهاندن به آموزه های اسلامی را اولین وظیفه ی خود به عنوان زن مسلمان می داند. این زنان در اینستاگرام، عکس هایی را به نمایش می گذارند که تصاویری خوش نما از سفر و کار زنان مسلمان، با حفظ کدهای اخلاقی قرآن، به نمایش می گذارند؛ برای نمونه، در یک عکس، زنی از پنجره ی ماشین به بیرون نگاه می کند، نور به زیبایی روی صورت او افتاده و چانه ی وی روی دستش آرمیده است. کپشن این عکس را با هم می خوانیم: اگر از خدا نترسیم از که بترسیم؟
 
زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند

 

در پستی دیگر سه جا نماز تا شده روی یک ماشین لباسشویی قرار گرفته و کپشن این عکس زنان محجبه را به کار خیر دعوت می کند و از آنها می خواهد برای زیبایی هرچه بیشتر نمازشان، جانمازی های خود را از سر کار به خانه برده و بشویند.

 

زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند
 
 
در تصویر دیگری، بر اهمیت دوری از فعالیت هایی که زنان مسلمان را از نماز غافل می دارد تأکید شده است. در این عکس، شخص مورد نظر با شش دست به نماز ایستاده است؛ دو دست او در حال به جا آوردن نماز هستند و در یک دست تلفن، در یک دست دیگر کنترل تلویزیون، در دست دیگری یک شانه ی آرایش و در نهایت در دست ششم یک کیسه ی خرید قرار گرفته است.

زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند

 

در پست هایی دیگر، این زنان عباراتی از قرآن به عنوان کپشن عکس های سفرهای بین المللی و عکس های خود در حال ورزش می نویسند. در یکی از آنان شخص مورد نظر، عکسی از نقشه ی اروپا که در آن ستاره هایی روی کشورهایی که وی به آنها سفر کرده بود، کشیده شده، پست کرده بود. 

 

پیامی که در زیر این پست نوشته شده بود این بود: خداوندا مرحمتی عطا فرما، تا جایی که می توانم روی سرزمین مقدست ستاره بزنم.
 
در پستی دیگر، شخصی به نام غنا، عکس هایی از خود در حال تیراندازی و اسب سواری به اشتراک گذاشته بود، به همراه حدیثی از پیامبر اسلام در ستایش این فعالیت ها که به فرزندان خود شنا کردن، تیراندازی و اسب سواری بیاموزید.

 

 زنان مسلمان کلیشه ها را  به چالش می کشند

 

البته همان گونه که جوانان غربی به خاطر دید سطحی و القای ایده آل های آرمانشهری مورد انتقاد اندیشمندان قرار می گیرند، زنان مسلمانی هم که در معرض توجه هستند، گاهی به خاطر مرتبط کردن عبارات دینی با خرید و لباس با بی مهری مواجه می شوند. برای ما اما، پدیده ی مدل های با حجاب به مثابه ی پیغامی به دنیاست؛ با این مضمون که در عین همگام بودن با مصرف گرایی اقتصادی جهانی، می توان تقوا و دینداری پیشه کرد.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.