// ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۳۱

غذاها تاثیر زیادی بر نوسانات روحی ما دارند. برخی مواد غذایی با کاهش میزان هورمون‌ها به بدن در مقابله با استرس کمک کرده، برخی دیگر تنش‌های روحی را در ما تشدید می‌کنند.

با مواد غذایی و عاداتی که در داشتن یک روحیه آرام به شما کمک می‌کنند، آشنا شوید:

زغال‌اخته :رنگدانه آنتوسیانین موجود در زغال‌اخته نوعی آنتی‌اکسیدان است که به تولید دوپامین ـ ماده ضروری برای تنظیم حالات روحی ـ توسط مغز کمک می‌کند. زغال‌اخته در افزایش تعداد گلبول‌های سفیدی که به مقابله با استرس کمک می‌کنند، نقش دارد.

ماهی سالمون

ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین، منبع مهمی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در داشتن یک روحیه سالم نقش دارند. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف این اسیدهای چرب، سطح اضطراب را تا 20 درصد کاهش می‌دهد. امگا 3 همچنین می‌تواند نقش داروهای ضدافسردگی را بدون داشتن عوارض جانبی ایفا کند.

سبزیجات سبزرنگ

اسید فولیک موجود در این سبزیجات به تولید دوپامین و سروتونین کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، کمبود اسید فولیک، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را به دنبال دارد.

بادام

بادام وجود ویتامین B2، ویتامین E، روی و منیزیم به تولید سروتونین که تعدیل‌کننده اعصاب و از بین برنده استرس است کمک می‌کند. امگا 3 و امگا 6 موجود در بادام نیز در حفاظت از سیستم عصبی و جلوگیری از افسردگی نقش دارد.

مرکبات

ویتامین C مرکباتی مانند پرتقال، تولید هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد، مقادیر زیاد هورمون استرس (کورتیزول) با مصرف این ویتامین به حالت تعادل برمی‌گردد.

موز

موز با داشتن ویتامین B6 به تولید سروتونین و کاهش استرس کمک می‌کند. موز در عین کاهش استرس، خواب‌آور نبوده، آرام‌بخش مناسبی است.

 

خوراکی مفید برای کاهش استرس, مواد غذایی برای کاهش استرس

کمبود اسید فولیک، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را به دنبال دارد

 

نکات غذایی برای کاهش استرس:

صرف منظم وعده‌های غذایی

حذف یک وعده غذایی، باعث نوسان شدید سطح گلوکز خون می‌شود و خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و عصبانیت را به دنبال دارد. بهتر است، وعده‌های غذایی به طور منظم و با فاصله چهار تا پنج ساعت مصرف شوند.

مصرف ترکیبی از مواد غذایی پخته و خام

مصرف مواد غذایی خام در کنار مواد غذایی پخته به ایجاد آرامش در بدن کمک می‌کند. سبزی‌های خام می‌توانند استرس را از طریق مکانیکی کم کنند.

خوردن کرفس یا هویج باعث حرکت زیاد فک می‌شود و می‌تواند به رفع تنش و استرس کمک کند.

 

منبع:jamejamonline.ir

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.