// ۰۹ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۴۹

 چگونه میزان منافذ روی پوست صورت را کاهش بدهیم

وقتی مشکلی نه چندان مهم دارید و سعی دارید وانمود کنید که چیزی نیست اما پیش خودتان دلهره و استرس دارید که چطور این مشکل را حل کنم، کافی است خونسردی خود را حفظ کنید و چند دقیقه‌ای بنشینید، چون مشکل کوچک شما فرار نمی‌کند و باید حتما حل بشود، ولی بیایید به جای نادیده گرفتن آن، دست به دست هم بدهیم و با همکاری یکدیگر این مشکل را از میان برداریم، خصوصا اگر این مشکل، یک سوراخ ریز یا جوش کوچک روی صورت شما باشد. اینجا چند نکته و راه حل کلیدی به شما ارائه می‌دهیم تا منافذروی پوست صورتتان را کاهش داده و از شر آنها خلاص شوید.

 1. هر روز از یک صفحه سفید شروع کنید

. . . و با یک صفحه سفید هم روز خود را به پایان ببرید. صورت شما یکی از حساس ترین اعضای بدن شماست و علاوه بر این، صورت شما جزو اعضایی است که هر روزه بیشترین تعارض را با انواع و اقسام سم‌ها و مواد مضر دارد. از جمله این مواد مضر که صورت ما هر روز در معرض مواجهه با آنها قرار می‌گیرد می‌توان به آرایش، استرس، آلودگی هوا، کمبود خواب و موارد بسیار دیگر اشاره کرد. صرف نظر از تمام نگرانی‌هایی که در مورد هجوم خطرات به سمت صورت شما بیان شد، می‌توانید به راحتی با 2 بار شستن صورتتان در هر روز از پس خطرات ناشی از آرایش و تاثیرات منفی آن بر پوست صورتتان بر بیایید. زمان هرگز نباید برایتان نگرانی خاصی ایجاد کند. اهمیت زیادی دارد که اول صبح در یک جلسه کاری مهم و یا شب، هنگام حضور در نمایش مورد علاقه‌تان پوست صورتتان نشانگر زیبایی شما باشد.

از اینکه همه چیز در مورد پاکیزگی صورتتان روند خوبی داشته باشد و از اینکه صورت شما در برابر مشکلات مراقبت می‌شود اطمینان پیدا کنید. تجهیزات مورد استفاده برای پاک کردن آرایش از روی صورتتان عبارتند از: پاک کننده آرایش با کیفیت و قوی، کلینزر و لوسیون. شما همچنین می‌توانید لوازم روزمره آرایشی خود را به سمت اسانس‌ها و سرم‌ها سوق دهید.

فرآیند پاک کردن صورت را با یک کرم مرطوب کننده روزانه یا شبانه به اتمام برسانید. هنگامی که این پروسه را انجام بدهید و هر روز هم آن را تکرار کنید، پوستتان از اینکه به نرمی، تمیزی و عاری از لکه بودنش کمک کردید از شما تشکر ویژه‌ای خواهد کرد.

به یاد داشته باشید حتی اگر هیچ نوع آرایشی هم روی صورتتان انجام ندادید، باز هم پوست شما نیاز دارد که از چربی و خاکی که رویش نشسته است تمیز شود. توجه کنید که هنگام تمیز کردن صورتتان خیلی محتاطانه و آرام این کار را انجام بدهید و از کشیدن یا فشار بیش از اندازه آن جدا خودداری کنید چون این کار شما باعث آسیب به پوست صورتتان می‌شود.

2. برس آرایشی‌تان را تمیز کنید

یکی از خسته کننده ترین و وقت گیرترین کارهایی که اغلب خانم‌ها دوست دارند از انجام دادنش شانه خالی کنند، تمیز کردن برس‌های آرایشی است. تصور می‌کنید که تمیز نکردن برس آرایشی به پوست صورتتان آسیبی نمی‌رساند، درست است؟ خیر! جواب شما یک "نه" بزرگ است. به شدت اشتباه می‌کنید. تمیز کردن برس آرایشی بعد از انجام آرایش روزانه بسیار ضروری است و به هیچ عنوان نباید پشت گوش انداخته شده و فراموش شود، اصلا هم مهم نیست که مشغله کاری شما چقدر زیاد باشد، در هر صورت اگر به فکر سلامتی و زیبایی پوست صورتتان هستید باید و باید و باید این کار را انجام بدهید.

 3. به بدنتان آب کافی برسانید

همه به خوبی می‌دانیم که تنظیم سطح آب بدن یکی از بخش‌های مهم در رابطه با مسایل مربوط به زیبایی و آرایش است. اگرچه باید یه این نکته هم توجه بسیاری داشت که نوشیدن آب تنها راه مرطوب نگه داشتن پوست نیست. قبل از اینکه پوستتان را به وسیله کرم‌های آرایشی مرطوب کنید، از یک سرم آبرسانی با کیفیت روی پوستتان استفاده کنید. همانطور که کریگ کرافرت، متخصص پوست و رئیس شرکت آمارته پیشنهاد می‌کند، سرم آبرسانی پوستتان را تغذیه و چاق می‌کند که این خود باعث جلوگیری از بسته شدن منافذ پوستی شده و منجر به تولید کمتر جرم‌ها و کثیفی‌های ناخواسته روی پوست می‌شود.

 4. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

اینکه کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده را به عنوان موثرترین و سودمندترین محصولات آرایشی می‌دانند بی دلیل نیست. کرم‌های مرطوب کننده دقیقا همان چیزی که پوستتان به آن نیاز دارد را، به آن می‌دهند. با این وجود شما باید اولویت خود را بر روی آن دسته از محصولات آرایشی بگذارید که اثرات رطوبتی بر پوست شما دارند، علاوه بر این باید بر یک کرم مرطوب‌کننده برای استفاده روزانه – روزی 2 بار – سرمایه‌گذاری کنید.

پوست شما برای مرطوب کردن خودش چربی و روغن تولید می‌کند، اما اگر خشک شود، این چرخه تولید در حالت اورژانسی قرار می‌گیرد و پوستتان به صورت غیر قابل کنترلی به تولید چربی و روغن می‌پردازد. و باید بدانید که این حالت نه تنها به ایجاد سوراخ‌ها و منافذ بیشتر روی پوست شما منجر می‌شود، بلکه زمینه را برای تولید آکنه نیز فراهم می‌کند. با استفاده از کرم مرطوب کننده به داد پوست خود برسید، حتی در روزهایی که بر سر کار نمی‌روید و در خانه هستید، چون هیچ روز تعطیلی برای پوست شما وجود ندارد.

5. از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید

با اینکه در معرض نور آفتاب قرار گرفتن فوایدی هم برای بدن ما دارد، اما مرز بین سود و زیان تاثیرات نور آفتاب بسیار باریک است. اگر قصد بیرون رفتن دارید و می‌دانید که به مدت طولانی قرار است در محیط باز و در معرض نور آفتاب باشید، حتما در کیف خود یک کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید.

قرار دادن صورتتان در معرض اشعه ماورای بنفش یعنی اینکه شما به منافذ پوستتان اجازه گسترش داده‌اید. پس بعدا درباره این موضوع شکایت و آه و ناله نکنید. خوشبختانه محصولات آرایشی بسیاری وجود دارند مانند کرم پودرها و پرایمرها که حاوی مواد مقاوم در برابر نور آفتاب هستند، پس با این اوصاف شما می‌توانید همیشه آرایش خود را طوری استفاده کنید که در برابر نور آفتاب هم در امان باشید. یک بازی دو سر برد!

6. به سلول‌های پوستتان طراوت دوباره ببخشید: لایه‌برداری کنید

ممکن است اگر به بعضی‌ها بگوییم شما روزانه هزاران سلول مرده را روی پوست خود حمل می‌کنید از شنیدن این خبر شوکه بشوند. این یکی از دلایل انسداد منافذ پوستی است. سعی کنید با استفاده از یک پاک کننده مناسب که حاوی اسید سالیسیلیک (برای جلوگیری از ایجاد آکنه هم مناسب است) و اسید لاکتیک با غلظت پایین باشد از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید. سعی کنید هر روز پوست خود را لایه برداری کنید، اما اگر احساس سوزش یا خارش کردید تعداد دفعات لایه برداری را به 3 یا 2 بار در هفته کاهش دهید.

7. به فهرست لوازم آرایشی روزانه خود، رتینول را هم اضافه کنید

هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، روی جلد محصول را بخوانید و ببینید که ترکیبات تشکیل دهنده آن چه موادی هستند و در نهایت محصولی را انتخاب کنید که علاوه بر مواد تشکیل دهنده مورد نیاز شما، حاوی رتینول هم باشند. محصولاتی که حاوی رتینول هستند، گردش سلولی در پوست شما را افزایش داده و منجر به کاهش منافذ پوستی‌تان می‌شوند. 

 8. بخورهای مرطوب کننده را ترک نکنید

رفتن به سونا، آنهم فقط یک بار در هفته اصلا کافی نیست و شما باید به فکر استفاده از راه‌های دیگری برای مرطوب کردن پوستتان باشید. یکی از این راه‌ها استفاده از بخورهای مرطوب کننده گیاهی است که کمک شایانی به کاهش تعداد منافذ پوست می‌کند. برای استفاده از این بخورها که به راحتی در خانه قابل تهیه هستند روش زیر را دنبال کنید.

ظرفی را پر از آب کرده و افزودنی‌های گیاهی مد نظر خود را با توجه به نوع پوست و یا علاقه‌تان به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا جوش بیاید. از بهترین نمونه‌های افزودنی‌های گیاهی می‌توان گلبرگ رز، اسطوقودوس، ریحان و رزماری را نام برد، اگر قصدتان از استفاده از بخور از بین بردن آکنه‌هاست می‌توانید حتی از روغن گل چای هم به عنوان یک ماده افزودنی استفاده کنید (مواظب باشید، این مورد آخر ممکن است بوی بدی داشته باشد). پس از اینکه آب جوش آمد، ظرف را از روی حرارت برداشته و روی آن را با یک حوله بپوشانید و تا زمان استفاده حوله را برندارید.

مواظب باشید موهایتان روی صورتتان نباشند و به صورت مرتب، چیزی شبیه به مدل دم خرگوشی بسته شده باشند که در هنگام استفاده از بخور روی صورتتان نیفتند. حالا سرتان را زیر حوله ببرید و بخار را خیلی عمیق استنشاق کنید. اگر از بهترین مواد افزودنی استفاده کرده باشید، حتی بوی این مواد هم می‌تواند به عنوان یک آروماتراپی (رایحه درمانی) مفید مورد استفاده قرار بگیرد.

بخور گرفتن طبیعی ترین راه مرطوب کردن پوست است و اضافه کردن این مواد افزودنی قدرت مرطوب کنندگی بخور را دو چندان می‌کند. پس از اینکه بخور گرفتنتان تمام شد، صورتتان را بشوئید و آن را با یک حوله نرم و به آرامی خشک کنید. دقت داشته باشید که پوست صورت شما بخاطر بخور گرفتن و لمس بخار با آن بسیار حساس می‌شود، بنابراین از هر گونه حرکتی که باعث به خطر افتادن لطافت پوستتان شود اجتناب کنید.

9. همان روش قدیمی و موثر قالب یخ

تا به حال همه ما شنیده ایم که قالب یخ به محض تماس با پوست صورت می‌تواند فورا منافذ آن را از بین برده و یا به حداقل برساند. اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که در مورد این روش هم واقعیت دخیل است و هم مبالغه. یخ باعث کشیدگی پوست شده و با این کار منافذ را از بین می‌برد. با این وجود، این روش راه حلی دائمی برای مشکل شما به حساب نمی‌آید و طولی نمی‌کشد که دوباره سر و کله منافذ پوستی پیدا می‌شود. این روش چون راه حلی موقتی است، پس فقط زمانی که قرار ملاقات دارید و فرصت استفاده کامل و مناسب از محصولات آرایشی را ندارید به کار می‌آید، اما یادتان باشد وقتی به خانه برگشتید زمان ویژه‌ای را به احیای پوست صورتتان اختصاص دهید.

موقتا می‌توانید یک قالب یخ را درون پارچه‌ای قرار داده و روی پوست صورتتان بمالید. این کار باعث کاهش تولید چربی پوستتان می‌شود.

 10. سالم بخورید

از هر چه بگذریم، سخن غذا خوش‌تر است. اگر هزاران راه متفاوت را برای مرطوب نگه داشتن و از بین بردن منافذ پوست صورتتان استفاده کنید باز هم همه چیز به خوردن غذا، البته غذای سالم منتهی می‌شود. تمام مراقبت‌هایی که شما از پوستتان در برابر عوامل بیرونی انجام می‌دهید به اندازه غذایی که می‌خورید اهمیت ندارند. عادات و رژیم‌های غذایی سهم گسترده‌ای از زیبایی ظاهری ما را بر عهده دارند و باید به خوبی و کاملا بر نحوه و نوع غذاهایی که میخوریم کنترل داشته باشیم.

تا جایی که می‌توانید سعی کنید اغلب از غلات، میوه و سبزیجات استفاده کنید و از سویی دیگر قهوه و نوشیدنی‌های شیرین را حذف کنید یا اصطلاحا آنها را فاکتور بگیرید. لبنیات را کمتر مصرف کنید چون باعث ایجاد آکنه می‌شوند. هر خوردنی دیگری که حاوی ویتامین A، C و B باشد در فهرست غذایی ما جایگاه ویژه‌ای دارد. البته با توجه به این مطالب در خریدهای خود هوشمندانه عمل کنید، چون هر گردی گردو نمی‌شود و هر نارنجی رنگی سرشار از ویتامین C نیست. اغلب به سراغ محصولات ارگانیک و طبیعی بروید تا تاثیرات شگرف این محصولات را بر سلامتی جسم و روح خود مشاهده کنید.

به آخر فهرست 10 گانه رسیدیم. فهرستی که کاملا شدنی و قابل اجراست، اینطور نیست؟ حالا جلوی آینه بایستید و با پوست خود عهد ببندید و قول بدهید که کاملا از او مراقبت خواهید کرد. این کار را از همین الان انجام بدهید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.