// ۰۹ تیر ۹۷ ، ۱۷:۳۲
علائم بیماری های خطرناک زنان

بیماری هایی که زنان دچار آن ها می شوند گاهی بی سر و صدا هستند و تشخیص علائم آن ها از درد پیش از دوران قاعدگی اغلب کار دشواری است. اما شما می توانید به محض آنکه متوجه علائمی نگران کننده شدید به پزشک مراجعه و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید. برای مثال، کسانی که سرطان سینه ی آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده شود، در بیش از ۹۰% موارد بهبود می یابند.با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

علائمی که در ادامه می آید ممکن است نشانه ی بروز یک بیماری خطرناک در آینده باشد. آن ها را به خاطر بسپارید.

۱- تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند نشانه ی مسأله ای فراتر از مشکلی در کلیه ها و مجاری ادرار باشد. افزایش تعداد دفعات ادرار ممکن است در اثر تغییرات هورمونی یا مشکلی مربوط به میکرو فلورهای واژن (میکرو ارگانیسم های موجود در ناحیه ی واژن) باشد. اگر اغلب به دستشویی می روید و احساس تشنگی زیادی می کنید، ممکن است از علائم بیماری دیابت باشد.

اما گاهی ممکن است فقط تصور می کنید که زیاد به دستشویی می روید، در حالی که اینطور نیست. اگر به مقدار معمولی آب می نوشید، ۴ تا ۱۰ بار ادرار در روز امری طبیعی است. اگر متوجه شدید که بیش از اندازه به دستشویی می روید، به یک پزشک عمومی یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

۲- کاهش وزن بی دلیل

اگر در مدتی کوتاه دچار کاهش وزنی چند کیلویی و ناگهانی شدید نباید خوشحال شوید. گاهی این مسأله می تواند از علائم بیماری هایی مثل کرون (نوعی بیماری التهابی روده)، دیابت نوع دو یا سرطان باشد. در هر صورت، این نشانه به معنی آن است که به طور قطع مشکلی در بدن شما رخ داده است.

اگر در طول ۶ تا ۱۲ ماه گذشته بدون انجام ورزش یا هیچگونه رژیم غذایی، چندین کیلو وزن کم کرده کرده اید، به پزشک مراجعه کنید.

۳- رشد مو در نقاط غیر معمول بدن

پرمویی زنان در نقاط غیر معمول بدن آن ها، به معنای آن است که میزان هورمون های مردانه در بدن شان بیش از اندازه است. اما تغییر در ظاهر شخص تنها مشکل این اختلال هورمونی نیست. این مسأله می تواند منجر به نازایی، اختلال در سوخت و ساز بدن یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های رحم شود.

البته زنان اغلب تصور می کنند تقریبا تمام موهای بدن شان زیاد است! اما دقت داشته باشید که منظور حجم بسیار زیادی مو در نقاطی از بدن زنان است که معمولا موی زیادی در آنجا رشد نمی کند.

۴- خونریزی بعد از یائسگی

زنان اغلب بعد از یائسگی دچار خونریزی هستند. این مسأله می تواند نشانه ی سرطان رحم، التهاب گردن رحم، تومور و دیگر اختلالات خطرناک ناشی از بیماری ها باشد.

اما زنانی که تحت درمان جایگزینی هورمون هستند ممکن است تا یک یا دو سال بعد از یائسگی شرایطی شبیه به قاعدگی را تجربه کنند. در بقیه ی موارد، می بایست به پزشک مراجعه کنید. به ویژه اگر بعد از یائسگی، یک سال از آخرین قاعدگی شما گذشته باشد اما بار دیگر مثل گذشته شرایطی شبیه به قاعدگی را تجربه کنید، این مسأله خطرناک است.

۵- تغییر در سینه ها

تشخیص علائم اولیه ی سرطان سینه بسیار دشوار است و زمانی درد در سینه ها و غدد لنفاوی احساس می شود که دیگر دیر شده است.

سینه هایتان را بررسی کنید و تأثیر این کار ساده را دست کم نگیرید. این کار می تواند به شما کمک کند در همان مراحل اولیه متوجه سرطان سینه شوید. مراقب هر تغییری مثل قرمزی یا چین خوردگی پوست و احساس توده باشید. اگر گهگاه در سینه ها احساس درد می کنید (به ویژه پیش از عادت ماهانه) این مسأله کاملا طبیعی بوده و در مجموع نشان دهنده ی تغییرات هورمونی است.

۶- غیر طبیعی بودن مدفوع

ممکن است بدن شما دچار نوعی مشکل التهابی یا عفونت شده باشد. این مسأله دلایل زیادی می تواند داشته باشد و لازم است به محض آنکه متوجه مشکلی شدید به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع نباید سبز رنگ باشد یا بوی نامطبوعی بدهد. اگر در بین عادت های ماهانه (تقریبا ۲ هفته پیش از قاعدگی بعدی) مدفوع شما خونی باشد مسأله ای طبیعی است.

۷- قاعدگی طولانی

علل بروز این مسأله می تواند هم بسیار ساده (مثل ویژگی های ژنتیکی، تطابق بدن با آب و هوا یا ورزش زیاد در باشگاه) و هم بسیار خطرناک (مثل تومور رحم، بیماری آندومتریوز یا اختلال در عملکرد غده ی تیرویید) باشد. حتی اگر متقاعد شده اید که ریشه ی این مسأله ژنتیک است، باید به پزشک مراجعه کنید. چون قاعدگی طولانی می تواند منجر به کم خونی شود.

تشخیص طولانی بودن یا نبودن قاعدگی کمی دشوار است، اما معمولا اگر عادت ماهانه بیش از ۷ روز طول بکشد این نشانه نگران کننده است، به ویژه اگر رنگ خون قرمز پر رنگ باشد.

چرخه ی یک قاعدگی طبیعی از ۲۱ تا ۳۵ روز است و مهم ترین نکته این است که باید همیشگی باشد.

از مراجعه به متخصص زنان یا مامولوژیست و صحبت درباره ی هر چیزی که باعث نگرانی شما است خجالت نکشید. وقتی پای سلامتی در میان باشد هیچ سؤالی بد نیست. توصیه می شود یک تا دو بار در سال به پزشک مراجعه کنید.

روزیاتو : سایت سرگرمی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.