// ۱۶ تیر ۹۷ ، ۱۶:۳۱

مجله اینترنتی چفچفک  قصد دارد در این مطلب شما را با بیش از ۱۵ مورد از عجیب‌ ترین رسوم و رفتارهای مردم فنلاند آشنا کند که نه تنها برای سرزمین هزار دریاچه شهرت جهانی دارد، بلکه نوکیا هم از این سرزمین برخواسته‌ است.

در نگاهی کلی باید بگوییم که فنلاند در شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی واقع شده و جمعیت کل کشور کمتر از نصف جمعیت شهر تهران و حدود ۶ میلیون نفر است. هلسینکی که پایتخت این کشور اروپایی است بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است.

اما با این وجود، فنلاند هرساله یکی از کشورهایی است که در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد. فنلاند به عنوان یکی از بهترین‌ها و شاید بهترین نظام آموزشی دنیا نیز شناخته می‌شود.

با این مقدمه از شما دعوت می‌کنیم تا مسایل جالب و عجیب زیر را بخوانید تا همانند ما عقل از سرتان بپرد!

۱- تمامی مراکز خرید و مراکز تفریحی دارای پارکینگ اختصاصی برای سگ هستند

در کشور فنلاند قانونی مبنی بر ساخت و در نظر گرفتن محوطه‌ای اختصاصی برای پارکینگ سگ‌ ها در بیرون مراکز خرید، پاساژها، سینماها و دیگر ساختمان‌ های عمومی وجود دارد. عجیب‌تر اینکه اگر مالک مرکز خرید از ساخت پارکینگ‌ سگ‌ ها خودداری کند ملزم به پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

۲- با شمشیر از دکترها تقدیر می‌شود

در برخی از دانشگاه‌های کشور اروپایی فنلاند، هنوز یک سنت قدیمی اجرا می‌شود که به موجب آن هر فردی که موفق به کسب مدرک دکتری (PhD) می‌شود، علاوه بر گرفتن مدرک رسمی با اهدای یک شمشیر از او تقدیر به‌ عمل می‌آید.

البته قسمت عجیب‌ تر ماجرا اینجاست که شما باید خودتان شمشیر را بخرید تا دانشگاه آن را به شما تقدیم کند! مثل دوران مدرسه‌ی دهه شصتی‌ ها که والدین برای فرزند خود کادو می‌خریدند و به مدیر مدرسه می‌دادند تا او به دانش‌آموزان سر صف جایزه دهد!

۳- مردم فنلاند کرم‌کتاب هستند

فنلاندی‌ ها اشتیاق فراوانی برای مطالعه کتاب دارند و به همین خاطر در سراسر جهان زبانزد خاص و عام شده‌اند. با اینکه کل جمعیت این کشور به ۶ میلیون نفر هم نمی‌رسد اما سالانه بیش از ۶۷ میلیون کتاب از سراسر کشور قرض می‌گیرند.

حتی در پمپ بنزین‌ های این کشور هم کتابخانه‌های خصوصی وجود دارد. از همه عجیب‌ تر و جالب‌ تر اینکه از کتابخانه‌ های عمومی شهرها می‌توانید آلات موسیقی، تجهیزات ورزشی و حتی چرخ خیاطی قرض بگیرید.

۴- در این کشور حتی سگ‌ها هم در خدمت آموزش هستند!

در سراسر دنیا سگ‌های قابل‌ توجه زیادی وجود دارند که مثلا به افراد نابینا کمک می‌کنند تا از خیابان عبور کنند، اما سگی که بتواند در یادگیری لغات سخت زبان فنلاندی به دانش‌آموزان کمک کند را فقط در فنلاند می‌توان دید. این سگ‌ ها آموزش دیده‌اند که مثل یک شنونده خوب و باحوصله، به تکرار لغات کودکان گوش کنند. کودک به این ترتیب، شهامت این را پیدا می‌کند تا کلمه‌هایی که تلفظ آنها برایش سخت هستند را با صدای بلند برای سگ بخواند و نگران این نباشد که وقتی کلمه‌ای را اشتباه می‌گوید کسی او را مسخره کند.

۵- زبان فنلاندی زبان جن و پری است

زبان فنلاندی یکی از دشوارترین زبان‌های دنیاست و به همین خاطر به آن زبان جن و پری هم می‌گویند. در این زبان ۴۰ مترادف برای واژه‌ی «برف» وجود دارد. همچنین با کلمه‌ های متعددی می‌توانید بگویید: «لطفا!»

جالب اینکه کلمه‌ های خنده‌داری دارند که در دیگر زبان‌های اصلا وجود ندارد. به‌طور مثال، kalsarikännit یعنی «نوشیدن در زیر آب». همچنین «زمان آینده» در زبان فنلاندی وجود ندارد.

۶- شرکت‌های فنلاندی به کارمندان خود پاداش می‌دهند تا از مرخصی برگردند

این گزینه عالیست! ایکاش شرکت‌های ایرانی هم همین کار را می‌کردند، ما مسافرت می‌رفتیم و بعد از بازگشت به دفتر یک پولی به حسابمان می‌ریختند و می‌گفتند: «خیلی ممنون که برگشتید!»

کمپانی‌ های فنلاندی به‌منظور تشویق کارمندان برای بازگشت به دفتر کار پس از مرخصی رفتن، پاداش‌های ویژه‌ای به آنها پرداخت می‌کنند. جالب اینجاست که نمی‌توانید مبلغ این پاداش را از کسی مخفی کنید چون با شمار‌ه‌گیری یک شماره مشخص می‌توانید از میزان حقوق و دریافتی همکاران خود مطلع شوید! عجیب اما جذاب!

۷- جریمه ماشین‌ها به درآمد فردِ خاطی بستگی دارد

با این مواردی که تا به اینجای مطلب نوشته‌ایم، فنلاند مصداق یک آرمان‌شهر است. همه چیز کاملا به نفع مردم و در راستای راحتی و آسایش آنها انجام می‌شود. یکی دیگر از قوانین جالب این سرزمین زیبا این است که جریمه خودروها بر اساس حقوق دریافتی راننده تعیین می‌شود. هر که حقوق بالاتری دارد، مبلغ بیشتری جریمه خواهد شد و بالعکس.

شاید بد نباشد بدانید که یکی از مدیران یکی از شرکت‌های بزرگ فنلاندی بیشترین مبلغ جریمه را تا به این تاریخ پرداخت کرده است که معادل ۱۱۶ هزار یورو است. او برای رانندگی با سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت در جاده‌ای که حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر بوده، جریمه شده است.

۸- ماشین پلیس در فنلاند، «گوزن شمالی» است

پلیس‌ هایی که با اسب در خیابان‌ها به خدمت‌رسانی مشغول هستند را در کشورهای دیگر دیده‌ایم (حداقل در فیلم‌ها). اما جالب است بدانید که نیروهای پلیس در کشور فنلاند به کمک گوزن‌شمالی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند. همین مساله به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

۹- فنلاندنی‌ها احترام زیادی برای افراد درونگرا قایل هستند

در واقع باید گفت گاهی آدم دلش می‌خواهد تنهایی رستوران، کافه یا خرید برود. این مساله‌ای است که فنلاندی‌ها به خوبی درک کرده‌اند و به همین خاطر در رستوران‌ ها و سوپرمارکت‌ های خود فضاها و سبدهای خریدی مختص افراد تنها، درونگرا و خجالتی در نظر گرفته‌اند.

۱۰- فنلاندی‌ها عاشق آبجو هستند

تقریبا بیشتر جمعیت فنلاند به‌طور میانگین سالانه ۸۵ لیتر آبجو می‌نوشند. به همین خاطر چندان جای تعجب ندارد که در فروشگاه‌ های این کشور ۱۰۰ قوطی آبجو یکجا به فروش برسد.

۱۱- خانه‌هایی مخصوص برگزاری مهمانی دانشجویی دارند

تقریبا همه دانشگاه‌ های بزرگ در کشور فنلاند خانه‌ هایی برای مهمانی دارند. دانشجویان می‌توانند این خانه‌ها را برای هر رویداد یا جشنی که می‌خواهند کرایه کرده و به شادی و خنده و پارتی کردن بپردازند. این خانه‌ها اغلب یک اتاق نشیمن بزرگ، چندین سرویس بهداشتی و سونا و استخر دارند.

۱۲- فنلاندی‌ها عاشق قهوه هستند

فنلاند در فهرست مصرف قهوه در جهان صدرنشین است. هر فرد به طور میانگین سالانه ۱۲ کیلوگرم قهوه مصرف می‌کند. این در حالیست که مثلا هر یک شهروند ایتالیایی‌ سالانه به‌طور متوسط ۵ کیلوگرم قهوه می‌نوشد.

۱۳- هلسینکی امن‌ترین شهر جهان است

هلسینکی که پایتخت فنلاند و پرجمعیت‌ ترین شهر این کشور است محل زندگی قابل اعتمادترین و سالم‌ترین (به لحاظ اخلاقی) مردم زمین است.

بدنبال یک آزمایش تحقیقاتی، ۱۲ کیف پول به همراه شماره موبایل، عکس خانوادگی و مقداری پول نقد در خیابان‌های این شهر روی زمین گذاشته شد. ۱۱ کیف از ۱۲ مورد با تمامی اقلام به صاحبان آنها بازگردانده شد. این در حالیست که در دیگر کشورها به صورت آماری فقط نیمی از کیف‌ ها احتمال بازگشت دارند.

۱۴- فنلاندی‌ها عاشق سونا هستند

هر گوشه از این کشور که بروید سونا وجود دارد. با جمعیت ۵ میلیون و اندی، در این کشور ۲ میلیون مرکز سونا و اسپا وجود دارد؛ یعنی بیشتر از ماشین در فنلاند سونا ساخته شده.

همه شرکت‌ های بزرگ و موسسات دولتی دارای سونای اختصاصی برای کارمندان خود هستند. حتی در زندان‌های این کشور هم زندانی‌ها حق دارند هفته‌ای یک بار سونا بروند.

عجیب‌ترین جایی که سونا دارد، فست‌فودهای زنجیره‌ای در هلسینکی است که اغلب به سونا مجهز هستند.

۱۵- گروه‌های موسیقی متال در این کشور همه جا هستند

بیش از ۶۰۰ گروه موسیقی متال در این کشور وجود دارد. حتی کودکان نیز متال‌ باز هستند و باندهای موسیقی مخصوص خود را دارند. یک گروه موسیقی متال در قالب دایناسورها وجود دارد که با گیتارهای الکترونیک به نواختن و خواندن آهنگ‌ های آموزشی برای کودکان می‌پردازد.

۱۶- آرزوی موفقیت کردن برای شهردار با به آب انداختن او

سنت قدیمی برخی از خانواده‌ های فنلاندی این است که هر کسی که دیرتر از دیگران بیدار می‌شود باید در آب انداخته شود. در Naantali این رسم به‌گونه‌ ای دیگر اجرا می‌شود: شهروندی که قرار است وظیفه شهرداری را به عهده بگیرد به درون آب پرتاب می‌شود تا بدین وسیله از او تقدیر و برایش آرزوی موفقیت کنند.

۱۷- فنلاندی‌ها رسوم عجیبی دارند

علاوه بر حمل همسر برای برنده شدن آبجو، فنلاندی‌ها رسوم عجیبی در جشن‌های خود دارند که شامل پرت کردن موبایل و نواختن گیتارهای خیالی است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۵

  1. پریسا سادات .. | ۱۶ تیر ۹۷ ، ۱۷:۳۵ | لینک
    خخخخ
    چه باحال
    جمع کنیم بریم اونجا:)))
    • | ۱۷ تیر ۹۷، ۱۲:۰۳
      بریم :):)
  2. gity -brn | ۱۶ تیر ۹۷ ، ۱۸:۳۷ | لینک
    بعضیاش خیلی عالی بود
    :)
    • | ۱۷ تیر ۹۷، ۱۰:۲۶
      کشورشان جمعیتی نداره اخه
  3. مهدی مرادوند
    مهدی مرادوند | ۰۸ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۴۷ | لینک
    جالب و عجیب ... نواختن گیتار خیالی؟!😄
  4. بازیچه http://baziche.blog.ir | ۱۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۳۷ | لینک
    چقدر با خودشون خوب هستن
  5. hossein lesani | ۳۱ فروردين ۹۸ ، ۲۱:۴۲ | لینک
    جالب بود