// ۲۴ آبان ۹۸ ، ۰۹:۱۶

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از روزیاتو : این روزها که هوای شهرهای بزرگ بسیار آلوده است و حتی بدون مصرف سیگار معمولی، سیگار الکترونیک یا ویپ، در حال استنشاق دود هستیم، لازم است بیشتر مراقب سلامت قلب و ریه‌های خود باشید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد استعمال ویپ یا سیگار الکترونیک که این روزها پرطرفدارتر از قبل شده است الزاما برای قلب شما سالم‌تر از مصرف توتون و تنباکو نیست.

بنا بر این گزارش، استفاده از سیگارهای الکترونیک درست مثل سیگارهای متداول حاوی توتون تاثیر منفی در عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلب دارد.

همچنینین بخوانید:

(ویدئو) شکار موش‌ های تهران با تفنگ

زن بارداری که از شکمش بچه قورباغه بیرون آمد​​​​​​​

  • تحقیقات نشان می‌دهد میزان کلسترول بد و تری‌گلیسیرید در افرادی که سیگار الکترونیک مصرف می‌کنند بالا می‌رود.
  • در تحقیقات دیگر مشخص شد که مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک دچار کاهش گردش خون در عضلات قلب می‌شوند.

به گفته دکتر رز ماری رابرتسون، رییس بخش علمی و پزشکی در انجمن قلب امریکا، مردم به اشتباه فرض می‌کنند که اگر به جای سیگار حاوی توتون از سیگارهای الکترونیک استفاده کنند، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها کمتر می‌شود اما الزاما این طور نیست!

این دو تحقیق در همایش سالانه انجمن قلب امریکا در فیلادلفیا ارائه شد و تحقیق اول روی ۴۷۶ فرد سالمی صورت گرفت که داروی قلب مصرف نمی‌کردند تا به خوبی تاثیر بر میزان کلسترول مشخص شود.

از میان این شرکت‌کنندگان، ۲۸۵ نفر استعمال‌کننده سیگارهای معمولی، ۴۵ نفر استعمال‌کننده سیگار الکترونیک، ۲۵ نفر استعمال‌کننده هر دو و ۹۴ نفر غیر سیگاری بوند.

تمام آنهایی که تنباکو مصرف می‌کردند، شامل آنهایی که علاوه بر آن ویپ هم مصرف می‌کردند، میزان کلسترول کلی بالاتری داشتند و طبق تحقیقات هم تری‌گلیسرید آنها بالاتر بود و هم کلسترول بد LDL.

محققان می‌گویند کلسترول در هر دو نوع استعمال‌کنندگان یکسان بود.

تحقیق دوم از تکنیک‌های فراصوت (اولترا ساند) برای پیگیری جریان خون در داخل بدن استفاده می‌کرد. در این تحقیق، جریان خون در قلب ۱۹ نفر از بزرگسالانی که به انواع سیگار اعتیاد داشتند فورا قبل و بعد از مصرف ویپ یا سیگار معمولی اندازه‌گیری شد.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا در حالی که گردش خون آنها اندازه‌گیری می‌شود استراحت کنند و سپس ورزش دستگیره فنری را انجام دهند تا ضربان قلبشان افزایش یابد.

در افراد سالم، جریان خون به قلب افزایش می‌یابد زیرا قلب سخت‌تر در حال کار است و نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. بدن جریان خون را تنظیم می‌کند و اکسیژن بیشتری به قلب می‌رساند. این افزایش در بیمارانی که به سیگارهای الکترونیک اعتیاد دارند کند یا حتی تا حدودی معکوس می‌شود.

محققان افزودند که حتی در زمان عدم وجود استرس، بعد از هر پکی که این افراد به سیگار الکترونیک می‌زنند، جریان خون به قلب در هنگام استراحت کاهش می‌یابد. در واقع این تحقیق نشان می‌دهد که سیگارهای معمولی و سیگارهای الکترونیک هر دو به میزان یکسان منجر به بروز رخدادهای غیرمعمول در جریان خون به قلب می‌شوند.

محققان گمان می‌کنند مواد شیمایی استنشاق‌شده از سیگارهای الکترونیک می‌توانند منجر به افزایش استرس اکسیداتیو در بدن شود. در عوض، این افزایش در استرس و التهاب می‌تواند منجر به تغییر سطح کلسترول در این افراد شود.

در آزمایشگاه مشخص شد مواد شیمایی شناخته‌شده در سیگارهای الکترونیک سلول‌های اندوتلیال که در سطح داخلی عروق خونی کشیده شده‌اند را مسموم می‌کند. این حالت می‌تواند بر توانایی عروق خونی برای پاسخگویی به افزایش فشار به قلب تاثیر منفی بگذارد.

در نهایت این که مصرف هر دو نوع از سیگارها، چه سنتی و چه الکترونیک، بر گردش خون به قلب و میزان کلسترول خون شما تاثیر منفی می‌گذارد.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : روزیاتو

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.