// ۲۱ مرداد ۹۶ ، ۱۹:۴۶
با «جف بزوس» و ۶ نفر از ثروتمندترین مردان جهان آشنا شوید

در طول بیش از ۳۰ سالی که شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی فوربس در زمینه رصد کردن و برآورد نمودن ثروت های جهانی مشغول به فعالیت است، تنها ۵ نفر در صدر ثروتمندترین افراد جهان قرار داشته اند.

در میان تمامی فهرست هایی که به صورت سالانه منتشر می شوند، فقط دو نفر هستند که توانسته اند در این رتبه بندی صعود چشمگیری داشته باشند. یکی از آن ها، جف بزوس، بنیان‌گذار و مالک کمپانی آمازون است که توانست در تاریخ ۲۷ جولای، مصادف با ۵ مرداد سال جاری از بیل گیتس سبقت گرفته و در جایگاه نخست ثروتمندترین مردان جهان بنشیند.

گفتنی است که بیل گیتس در طول ۲۳ سال گذشته، ۱۸ سال در مقام نخست این فهرست قرار داشته است.

اگر کنجکاو هستید تا با دیگر مردان ثروتمند جهان در طول ۳۰ سال گذشته آشنا شوید، توصیه می کنیم مطلب زیر را از نظر بگذرانید.

 

 

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی آمازون، توانست در اوایل مردادماه امسال از ثروتمندترین مرد جهان یعنی بیل گیتس پیشی بگیرد. در تاریخ یاد شده، ثروت بزوس از مرز ۹۰ میلیارد دلار گذشت و بر اساس ارزیابی مالی در آن روز، مالک آمازون ۹۰٫۶ میلیارد دلار سرمایه داشت؛ یعنی ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از بنیان‌گذار مایکروسافت.

 

گیتس در سال گذشته توانسته بود در رتبه بندی فوربس از غول صنعت تولید و عرضه پوشاک، یعنی آمانسیو اورتگا پیشی گرفته و صدرنشین شود.

بد نیست اشاره کنیم که مجله یاد شده از سال ۱۹۸۷ میلادی به برآورد سرمایه ی ثروتمندان جهان می پردازد.

بزوس در سال گذشته در جایگاه هفتم ثروتمندان جهان و جایگاه سوم ثروتمندان آمریکا  قرار داشت.

 

 

بنیان‌گذار اسپانیایی فروشگاه خرده فروشی Inditex که بیشتر برای فروشگاه های «زارا» شناخته می شود، در رتبه بندی فوربس در اکتبر ۲۰۱۵ به مدت چند ساعت توانست در صدر قرار بگیرد و دو روز هم در سپتامبر ۲۰۱۶ صدرنشین بود. اما خیلی زود از این جایگاه نزول کرد.

 

اورتگا، ثروتمندترین خرده فروش جهان، به صورت معمول هر سال رقمی معادل ۴۰۰ میلیون دلار از سود سهام خود درآمد دارد.

هنگامی که ارزش سهام ایندیتکس در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۲٫۵ درصد افزایش یافت، درآمد وی نیز به ۱٫۷ میلیارد دلار ارتقا یافت اما دو روز بعد ۲٫۸ درصد نزول داشت.

اورتگا، پسر یک کارگر راه آهن لاکورنا در کشور اسپانیاست که توانسته همه ثروت خود را به تنهایی و بدون حمایت خانواده به دست بیاورد. وی کارش را به عنوان فروشنده در یک مغازه در محل اقامتش آغاز کرد اما طولی نکشید که توانست کسب و کار خود را راه اندازی نماید.

 

اورتگا با سرمایه کمتر از ۱۰۰ دلار و با همکاری «روزالیا مرا» که بعدها همسرش شد، در اتاق نشیمن خود به دوخت و عرضه لباس زیر زنانه، پیژامه و لباس شب اقدام کردند.

 

 

در سال ۲۰۱۰، یک میلیاردر از کشوری غیر از آمریکا و ژاپن در جایگاه نخست فهرست موردبحث قرار گرفت. غول صنعت مخابرات، کارلوس اسلیم هلو. رشد ارزش سهام شرکت مخابراتی America Movil باعث شد تا ثروت این غول مکزیکی از بیل گیتس و وارن بافت نیز پیشی بگیرد و به همین خاطر، صدرنشین فهرست ثروتمندان جهان بشود.

 

او توانست این جایگاه را به مدت ۴ سال حفظ نماید.

 

 

وارن بافت در سال ۲۰۰۸ میلادی توانست به مقام اول صعود کند. ارزش سهام مایکروسافت پس از ادغام با یاهو کاهش یافت. در همان سال، بیل گیتس نیز مدیریت مایکروسافت را واگذار نمود تا بیشتر تمرکز خود را روی موسسه خیریه بیل و ملیندا بگذارد. او توانست در سال ۲۰۰۹ میلادی دوباره با سرمایه ۴۰ میلیارد دلاری در صدر قرار بگیرد.

 

 

نخستین آمریکایی که توانست در جایگاه نخست میلیاردرهای جهان در سال ۱۹۹۵ میلادی قرار بگیرد، بیل گیتس بود. آن سالی بود که بنیان‌گذار مایکروسافت توانست با ثروت ۱۲٫۵ میلیارد دلاری به این مقام دست پیدا کند.

 

او یکی از ۳۶۵ میلیاردر جهان در آن سال به شمار می رفت که توانست جایگاه یکی از ثروتمندترین مردان جهان را به مدت ۱۸ سال در طول ۲۳ سال حفظ نماید.

ثروت گیتس با این که نجومی به نظر می رسد اما یک شبِ حاصل نشده است. او مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ راه اندازی کرد اما تا ۲۰ سال در این فهرست جائی نداشت. در سال ۱۹۹۵، سهام مایکروسافت به عنوان یک کمپانی فعال در عرصه فناوری صعود کرد.

 

سرمایه خالص گیتس حدود ۱۲٫۹ میلیارد دلار بود و این رقم در طول ۴ سال پس از آن به طور تصاعدی رشد کرده و افزایش یافت.

در ادامه روند رشد، در سال ۱۹۹۹ توانست به سرمایه حدود ۹۰ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

 

 

در سال ۱۹۹۱، تایکیچیرو موری با ثروت ۱۵ میلیارد دلاری توانست به جایگاه نخست ثروتمندترین مردان جهان برسد. این استاد علم اقتصاد، در سال ۱۹۵۹ میلادی از دانشگاه استعفا داده و کسب و کار خود را راه اندازی کرد. او به ساخت و ساز ساختمان های اداری در منطقه میناتو ژاپن پرداخت.

وی در زمانی که به عنوان ثروتمندترین مرد جهان معرفی شد، ۶۵ ساختمان اداری با حدود ۷۳۰ هزار متر مربع زمین داشت.

 

ثروتمندترین مردان جهان

 

یکی از اولین اشخاصی که در لیست پرسرمایه ترین مردان جهان فوربس در سال ۱۹۸۷ قرار داشت، ثروتمند ژاپنی موسوم به یوشیاکی تسوتسومی بود که در آن زمان، سرمایه خالصش ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده بود.

 

تسوتسومی یکی از ۱۴۰ میلیاردر در جهان بود که ثروت وی عددی ده رقمی را تشکیل داده بود.

او ثروت خود را به واسطه فعالیت گسترده در زمینه املاک و مستغلات و شرکت خرده فروشی Seibu Group خود به دست آورد. پس از اینکه در سال۱۹۹۱ میلادی موری از او سبقت گرفت، تسوتسومی توانست دو سال بعد با ثروت ۹ میلیارد دلاری دوباره به جایگاه نخست ثروتمندان جهان بازگردد.

یک دهه بعد،  تسوتسومی شکست خورد، در سال ۲۰۰۴ کمپانی Seibu Group او به دلیل ارائه آمار و اطلاعات دروغین تعطیل شد. خودش نیز در سال بعد از آن دستگیر و به پرداخت مبلغ  ۴۲ هزار دلار جریمه شد.

 

او در نهایت در سال ۲۰۰۷ به طور کامل از فهرست ثروتمندان جهان حذف شد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.