// ۱۰ آبان ۹۶ ، ۰۹:۵۶
زنان جنگجوی وایکینگ

دهه هاست که داستانی مشابه درباره ی وایکینگ ها می شنویم: مردانی درشت و قوی از اسکاندیناوی در قرن دهم با کلاهخودهای شاخدارشان در سرتاسر اروپا و ینگه ی دنیا تاخت و تاز و غارت می کردند. اما باستان شناسان بر این باورند که بخش بزرگی از اینها افسانه است. حتی ممکن است مرد بودن همه این جنگجویان نیز از جمله این افسانه ها باشد. آزمایش های دی‌ان‌ای نشان می دهد، در واقع بسیاری از این جنگجویان زن بوده اند.

اینکه جنگویان وایکینگ هم زن و هم مرد بوده اند، کشف تازه ای نیست. اسناد هنری و تاریخی قرون وسطا، زنان را نیز در میان جنگجویان نبردهای بزرگ به تصویر می کشند، اما دانشگاهیان این اسناد را رد کرده و افسانه می خوانند. هزاران گور از جنگجویان وایکینگ در سراسر اروپا به جای مانده و فرصتی بی نظیر به باستان شناسان می دهد تا حقیقت را کشف کنند. 

اما شیوه ای که آنها برای تعیین جنسیت این اجساد به کار می بردند، عجیب است. این گونه که اگر وایکینگ به همراه اسلحه دفن شده بود، مذکر و اگر به همراه جواهرات دفن شده بودند، مونث خوانده می شدند. در واقع تعیین جنسیت یک جنگجو بسته به این بود که اصلا مورد معاینه جنگجو بوده است یا خیر.
 
زنان جنگجوی وایکینگ
 


بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۷ باستان شناسان به بررسی دوباره جسد جنگجویی که مذکر خوانده شده بود پرداختند. این جسد به همراه یک شمشیر، تبر، نیزه، کمان، چاقوی نبرد، دو سپر و دو اسب دفن شده بود. مشخص است که این جسد از فرماندهان این گروه بوده که البته مذکر فرض شده بود. 

در دهه ی هفتاد، تحلیل استخوانی نشان داد که این جسد یک فرد مونث است و دوباره بر فرض اینکه جنگجوی زنی در میان وایکینگ ها نبوده است، این آزمایش نیز رد شد. در سال ۲۰۱۶  آزمایش های بیشتری که از استخوان لگن و چانه صورت پذیرفته بود، دوباره این جسد را مونث معرفی کرد.
 
زنان جنگجوی وایکینگ
 
 

این بار متخصصین به شیوه ی دیگری برای رد این موضوع متوسل شده و گفتند، این که فردی مونث به همراه اسلحه دفن شود، دلیل بر جنگجو بودن او نمی شود. 

سرانجام در سال ۲۰۱۷، آزمایش دی‌ان‌ای صورت گرفته از دندان ها و استخوان بازو، جنسیت این فرد را به طور حتم مونث نشان دادند. محققان قبول داشتند که حضور اسلحه دلیل بر جنگجو بودن این زن نمی شود، ولی در گزارش خود این پرسش را مطرح کردند که چرا در شرایط مشابه، این پرسش در مورد اجساد مذکر مطرح نمی شود.
 
زنان جنگجوی وایکینگ
 


گفتنی است، البته شاید به دلیل قدیمی بودن این اجساد که استخوان های اجساد مختلف ترکیب شده باشند و نیز اگر این موضوع درست و این جسد بدن یک زن و یک فرمانده باشد، بسیاری از پیش فرض های عموم در مورد نقش های جنسیتی این گروه از غارتگران را به هم خواهد ریخت.
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.