// ۲۰ آبان ۹۸ ، ۱۷:۱۹

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از نیمروز : کات مهم برای تربیت فرزند چیست؟ چگونه فرزند مستقل تربیت کنیم؟‌ چگونه فرزند منظم پرورش دهیم؟ بهترین راه درخواست از فرزندان چیست؟

می‌توانید استراتژی‌هایی را از معلمان پیش‌دبستانی بیاموزید تا بهترین ویژگی‌ها را در فرزندتان پرورش دهید.

الف. توسعه استقلال

۱. بیشتر انتظار داشته باشید

جنیفر زبوکر معلم می‌گوید: ما در مدرسه از کودکان انتظار داریم خودشان بشقاب‌شان را جمع کنند، کتشان را آویزان کنند – و این کار را می‌کنند. توقع‌تان را بالاتر ببرید، احتمالا فرزندتان برای رسیدن به آن‌ها تلاش خواهد کرد.

۲. در برابر انجام کاری که خودش می‌تواند انجام دهد مقاومت کنید

شاید انجام آن توسط شما سریع‌تر و ساده‌تر باشد اما به بی‌نیاز شدن او کمک نمی‌کند.

۳. کاری که انجام داده‌اند را دوباره انجام ندهید

اگر کودک‌تان تخت خود را مرتب می‌کند، در برابر میل به صاف کردن پتو مقاومت کنید. غیر از مواقعی که واقعا ضرروت دارد، آن‌چه فرزندتان انجام داده است را درست نکنید. او متوجه می‌شود و این کار ممکن است سبب دلسردیش شود.

۴. بگذارید مسائل ساده را حل کنند

اگر می‌بینید کودک‌تان سعی دارد یک اسباب‌بازی را سرهم کند یا کتابی را از قفسه بردارد که در صورت ایستادن روی چارپایه دستش به آن می‌رسد، اندکی صبر کنید و اجازه دهید کارش را انجام دهد.

۵. وظیفه‌ای را به او محول کنید

وقتی کودک‌تان را مسئول یک وظیفه‌ی ساده و مداوم می‌کنید اعتماد به نفس و مهارت او افزایش می‌یابد. اجازه دهید به گل‌ها آب دهد یا لباس‌ها را از خشک‌کن خارج کند تا باور کند از پس کارهای خودش برمی‌آید.

ب. نکات مهم برای تربیت فرزند: به دست آوردن همکاری

۶.  تعریف کردن کلیدی است

به ویژه اگر فرزندتان در یک حالت تعاملی نباشد. سعی کنید در حین خوب بودن مچش را بگیرید. بچه‌ها رفتارهایی را تکرار می‌کنند که توجه را جلب کند.

۷. روتین‌های قابل پیش‌بینی بسازید

بچه‌ها در مدرسه همکاری می‌کنند زیرا می‌دانند چه انتظاری از آن‌ها می‌رود. چند روتین خاص را در منزل تعیین کنید و انجام دهید: همه قبل از صبحانه لباس پوشیده باشند. وقتی به خانه می‌آیند دست‌هایشان را بشویند و … .

۸. شادی‌آفرین باشید

اگر کودک‌تان از انجام کاری سر باز می‌زند سعی کنید آن را به یک بازی تبدیل کنید.

۹. هشدار درباره گذارها

اگر هنگام اعلام تغییرات – مثل خاموش کردن تلویزیون –  فرزندتان عصبانی می‌شود، ممکن است به خاطر آن باشد که پیش‌تر به اندازه کافی اعلام نکرده‌اید. به او زمان کافی بدهید.

۱۰. از پاداش‌ها و جدول‌های استیکر خردمندانه استفاده کنید

اگر فرزندتان همیشه برای پاداش کار می‌کند، دلایل واقعی انجام امور را یاد نخواهد گرفت – پاداش‌ها را برای تلاش‌های محدود در نظر بگیرید، مثل آموزش دستشویی رفتن.

۱۱. انتخاب‌های ساختاری به او بدهید

مثلا اگر کودک ۳ ساله‌تان از نشستن سر میز شام امتناع می‌کند، می‌توانید به او اجازه دهید بنشیند و دسر بخورد – یا اصلا سر میز نیاید و خوراکی دریافت نکند. فقط مطمئن شوید که برای انتخاب گزینه الف، گزینه‌ی ب چندان جذاب نباشد.

۱۲. اگر وجود ندارد

درخواست‌هایتان را طوری بیان کنید که به یک نوع همکاری تبدیل شود. به جای آن که بگویید “اگر مدادرنگی‌هایت را جمع‌کنی به پارک می‌رویم” بگوید “وقتی مدادرنگی‌هایت را جمع کردی به پارک می‌رویم”.

۱۳. بازی را اولویت قرار دهید

معلمان پیش دبستانی مدام می گویند بچه های امروزی کمتر از بچه های یکی دو دهه قبل به صورت تخیلی بازی می‌کنند. کافی است وسایل بازی را برایش فراهم کنید و بگویید:‌ برو بازی کن.

۱۴. با موسیقی انجام دهید

کافی است کاری را همراه موسیقی انجام دهید تا مفرح شود.

۱۵. کار گروهی را تشویق کنید

اگر فرزندتان بر سر یک اسباب بازی با کودک دیگری دعوا می‌کند، ساعت بگذارید و برای در اختیار داشتن آن وسیله برای‌شان زمان تعیین کنید.

۱۶. اجازه دهید بحث و جدل‌های جزئی را خودش حل کند

به جای آن که سریعا دخالت کنید، کنار بایستید و بگذارید خودش آن را حل کند (مگر آن که یکدیگر را بزنند).

ج. انضباط موثر

۱۷. تغییر جهت

اگر کودک‌تان شلوغ‌کاری می‌کند از او بخواهید باهم نقاشی بکشید یا یک داستان کوتاه بخوانید.

۱۸. از کج‌خلقی هنگام خداحافظی خودداری کنید

اگر فرزندتان درباره سپری کردن اوقات خود جدا از شما نگران است، یک چیز ملموس به او بدهید تا شما را به یادش بیاورد.

۱۹. در تصحیح اشتباهاتش با او همراه شوید

اگر نقاشی او را روی دیوار دیدید، در شستن آن به او کمک کنید.

۲۰. انضباط را به تاخیر نیندازید

اگر باید کودک‌تان را تنبیه کنید، در حین بدرفتاری کردن این کار را بکنید. اگر آن را به تاخیر بیندازید کودک اتفاقی که افتاده را فراموش کرده است. 

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : نیمروز

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.