// ۰۶ مرداد ۹۷ ، ۰۶:۰۰

سایت تفریحی چفچفکبرونگرا هستید یا درونگرا؟ اگر احساس می کنید نه دقیقا برونگرا هستید و نه کاملا درونگرا، باید بدانید شما تنها کسی نیستید که نمی تواند به این سؤال با قطعیت جواب دهد. اغلب ما با دو قطب مخالف طیف شخصیتی یعنی شخصیت های درونگرا و برونگرا آشنا هستیم اما حقیقت آن است که بیشتر افراد متعلق به میانه ی این طیف یعنی شخصیت میانگرا هستند. اما افراد میانگرا چه ویژگی هایی دارند؟

۱- هم خصوصیات برونگراها را دارید و هم درونگراها را

میانگرا به فردی اطلاق می شود که ویژگی های شخصیتی هر دو گروه برونگرا و درونگرا را دارد، یعنی هم از کاریزما و جسارت برونگراها برخوردار بوده و هم مانند درونگراها متفکر و شنونده ی خوبی است.

افراد برونگرا عموما از تعامل با دیگران انرژی می گیرند و ترجیح می دهند درمورد چیزی صحبت کنند تا اینکه آن را ناگفته باقی بگذارند.

اما افراد درونگرا تنهایی را ترجیح می دهند، از مکالمه های خودمانی تر لذت می برند، از جمع های بزرگ دوری می کنند و ترجیح می دهند درباره ی چیزی فکر کنند تا اینکه در مورد آن حرف بزنند.

اگر خصوصیات هر دو گروه را دارید، احتمالا یک میانگرا هستید. افراد میانگرا هم از تعامل با دیگران و هم از تنها بودن انرژی می گیرند، هم تفکر درونی دارند و هم درباره ی مسائل مختلف با دیگران صحبت می کنند.

۲- هم اجتماعی بودن را دوست دارید و هم تنهایی را

اگر گاهی از وقت گذرانی با دیگران لذت می برید اما گاهی هم اصلا علاقه ای به این کار ندارید، پس یک میانگرا هستید. وقتی دوست دارید تنها باشید آرام و کم حرف هستید اما زمانی که در جمع هستید با اعتماد به نفس و خوش برخورد رفتار می کنید. این ویژگی خوبی است چون می توانید متناسب با هر زمانی روحیه ای مناسب داشته باشید، اگرچه شاید گاهی با خود فکر می کنید کاش آدم جالب تری بودید، اما اگر دو قطب اصلی شخصیتی تان را مهار کنید یا برنامه ریزی مناسبی داشته باشید، می توانید هم از اجتماعی بودن خود لذت ببرید و هم زمانی را به تنهایی تان اختصاص دهید.

۳- به خوبی تشخیص می دهید چه زمانی می توانید به دیگران اعتماد کنید

افراد برونگرا راحت تر به دیگران اعتماد می کنند و خیلی زود در مورد خودشان اطلاعات می دهند و صمیمی می شوند. برای مثال، آن ها معمولا زودتر از بقیه، افراد را به اسم کوچک شان صدا می زنند.

اما افراد درونگرا دیرتر در مورد خودشان اطلاعات می دهند و ترجیح می دهند فاصله ی خود را با دیگران حفظ کنند تا زمانی که آن ها را به خوبی بشناسند.

افراد میانگرا ترکیبی از هر دو گروه هستند. آن ها متوجه می شوند که چه زمانی باید شنونده یا حاضر جواب باشند و می دانند که چطور خود را با محیط یا شخص مقابل تطبیق دهند.

۴- در بیشتر محیط ها احساس راحتی می کنید

افراد میانگرا هم موقعیت های مهیج را دوست دارند و هم از موقعیت های غیر مهیج لذت می برند. آن ها به دنبال تعامل اجتماعی هستند و زمانی که احساس کنند این ارتباطات اجتماعی برایشان کافی بوده و به تغییر نیاز دارند خود را دور می کنند. این ویژگی آن ها را تبدیل به فردی چند بعدی می کند که خود را به خوبی با هر موقعیتی تطبیق می دهد. برای مثال، آن ها هم شرکت در یک راهپیمایی اعتراضی را دوست دارند و هم از اینکه بعد از ظهر خود را به تنهایی به تماشای سریال بگذرانند لذت می برند، می توانند هم در برابر جمع صحبت کنند و هم ساعت ها به تنهایی مشغول نگارش و تحقیق باشند. آن ها انعطاف پذیر هستند به همین دلیل اغلب محیط ها و موقعیت ها برای آن ها مناسب است.

۵- خیلی اوقات احساس می کنید نیاز دارید تعاملات اجتماعی تان را کم کنید

افراد میانگرا کارهای مختلفی را دوست دارند به همین خاطر کسل نمی شوند، اما وقتی احساس کنند کاری برایشان کافی بوده به تغییر نیاز پیدا می کنند.

افراد برونگرا به طور کلی کارهای مختلف زیادی را در زندگی شخصی و کاری شان تجربه می کنند اما ممکن است خود را وقف بیشتر آن ها نکنند چون به دنبال آن هستند که هیجان بیشتری از محیط بیرون کسب کنند. اما افراد درونگرا به هیجان کمتری نیاز دارند.

افراد میانگرا وقتی نیاز به هیجان داشته باشند به دنبال تعامل اجتماعی هستند و زمانی که به تغییر نیاز داشته باشند خود را دور می کنند. آن ها ممکن است از حضور در یک مهمانی بزرگ لذت ببرند اما وقتی به نقطه ای برسند که برایشان کافی باشد، به جای خلوت تری می روند تا با یک یا دو نفری که علائقی مشابه آن ها دارند گفتگوی عمیق تری داشته باشند.

۶- از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردارید

افراد میانگرا از گفتگوهای عمیق، صمیمی و دو نفره به همان اندازه ی مکالمه ای مختصر با یک غریبه در مترو لذت می برند. آن ها شنونده ی خوبی هستند و به درستی درک می کنند چه زمانی باید صحبت کنند و چه زمانی بهتر است گوش دهند. برخورداری از خصوصیات هر دو گروه برونگراها و دورنگراها به آن ها این امکان را می دهد تا قبل از صحبت زمان کافی برای فکر کردن داشته باشند. این مسأله به آن ها کمک می کند از مطرح کردن صحبت های نامعقول یا بدون فکر خودداری کنند و در عین حال قادرند آزادانه فکر کرده و عقایدشان را مطرح کنند.

۷- اغلب مردد هستید

از آنجایی که افراد میانگرا در حقیقت هم برونگرا هستند و هم درونگرا، گاهی مطمئن نیستند چه چیزی می تواند به آن ها انرژی دلخواه شان را بدهد. مثلا از خودشان می پرسند بهتر است در خانه بمانند و کتاب مورد علاقه شان را بخوانند یا به یک گردهمایی بروند و با آدم های جدید و جالبی آشنا شوند. آن ها مزایا و معایب هر موقعیتی را به یک اندازه می ببینند و به همین دلیل سردرگم می شوند. این افراد وقتی در یکی از این موقعیت ها قرار می گیرند، گاهی موفق می شوند خود را با شرایط وفق دهند و آرام بگیرند اما گاهی هم دچار مشکل می شوند. مثلا در یک موقعیت اجتماعی که روحیه ی مناسبش را ندارند ممکن است بدخلق یا کم حرف شوند، و یا اگر در خانه بمانند کسل می شوند، با اینکه می دانند می توانند کتاب مورد علاقه شان را بخوانند یا پروژه ای دارند که باید آن را انجام بدهند.

۸- هم به طور انفرادی و هم در گروه عملکرد خوبی دارید

افراد میانگرا هم‎گروهی های خوبی هستند و این توانایی را دارند که در یک گروه پیشرفت کنند، چون قادرند میان لزوم به توجه گرفتن از دیگران و لزوم به سکوت کردن تعادل برقرار کنند. به علاوه، آن ها از انجام کارهای انفرادی لذت می برند و می توانند به تنهایی کار جستجو و کسب اطلاعات را انجام دهند. چون افراد میانگرا وقتی در یک موقعیت گروهی قرار می گیرند از خصوصیات برونگرایانه ی خود استفاده می کنند. این مسأله انرژی و خلاقیت را به کار می گیرد، گفتگو را تسهیل می کند و امکان استفاده از شیوه ی مشکل گشایی گروهی را به وجود می آورد. به علاوه آن ها می توانند به اعضای دیگر گروه هم فرصت ابراز خود را بدهند بدون آنکه مجبور باشند خودشان برای کسب این فرصت تلاش زیادی کنند. از طرفی دیگر، افراد میانگرا وقتی به تنهایی کار می کنند، از ویژگی های دورنگرایانه ی خود بهره می برند تا کار را به سرانجام برسند و خود را وقف آن کنند.

۹- با آدم های مختلف راحت هستید

افراد میانگرا به دلیل برخورداری از ویژگی های هر دو گروه برونگراها و درونگراها، اغلب می توانند با هر دو گروه ارتباط برقرار کنند. این افراد خود را با شخصیت های مختلفی که با آن ها مواجه می شوند تطبیق می دهند و برای آنکه بدانند چطور باید با آن ها رفتار کنند سرنخ هایشان را از رفتار آن ها به دست می آورند. اگر شخص مقابل شان پرانرژی و پر حرف باشد، به راحتی عقب می نشینند و به او اجازه ی درخشیدن می دهند. اما اگر با کسی صحبت می کنند که آرام و کم حرف است، هدایت گفتگو را در دست می گیرند و از شخص درونگرای مقابل شان پرحرف تر و زیرک تر عمل می کنند.

۱۰- ویژگی های یک مدیر خوب را دارید

افراد میانگرا هم رهبر خوبی هستند و هم دنباله روی خوبی. این افراد به لطف جسارت، صمیمیت و خوش برخورد بودن شان هم می توانند هم‎گروهی یا مدیر خوبی باشند چون قادرند با همکاران درونگرا و برونگرای خود ارتباط برقرار کنند و هم می توانند فروشنده ی موفقی باشند. طبق تحقیقات، افراد میانگرا در مقایسه با افراد برونگرا و درونگرا، در کار فروشندگی عملکرد بهتری دارند، چون از ترکیب ویژه ای از جسارت و اشتیاق برخوردارند.

روزیاتو - امروز را زندگی کن rooziato : بخش روانشناسی از مجله سرگرمی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.