// ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۰۱

چرا انسان مدرن ملزم به رعایت آداب معاشرت است؟ زندگی‌ های امروز سرعت بسیار بالایی دارند. ما اغلب در حال حرکت غذای خود را می‌خوریم، تمام روز لباس راحتی به تن داریم و در لیوان‌ های مقوایی چای یا قهوه می‌نوشیم. با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

اما گاهی لازم است از سرعت زندگی کم کنیم. در رستوران‌های شیک و در آرامش غذا میل کنیم و لباس‌ های رسمی بپوشیم. مودب بودن و احترام گذاشتن به دیگران چیزی نیست که بتوان به دست فراموشی سپرد. این امر همچنین برای پایداری روابط اجتماعی نیز بسیار ضروری است.

بنابراین، برای اینکه به خوبی با آداب و اصول معاشرت و روابط اجتماعی آشنا باشید و مطمئن شوید که هیچ‌کدام از گزینه‌های ضروری را نادیده نمی‌گیرید،

۱- سلام و احوالپرسی

سلام و احوالپرسی صحیح و مناسب یکی از ملزومات آداب روابط اجتماعی است. نخستین برخورد آدم‌ها با یکدیگر باید با رعایت دو اصل زیر همراه باشد:

شما باید دست طرف مقابل را سریع فشرده و رها کنید. هرگز دست مخاطب را برای مدت طولانی در دست نگیرید زیرا با این کار، حریم خصوصی اشخاص را نقض می‌کنید. با دست روی شانه طرف مقابل زدن نیز در این زمانه چندان مناسب نیست و یک رفتار نخ‌نما و کهنه بشمار می‌رود.
مردها بهتر است در مقابل خانم‌ها کمی به جلو خم شده و خیلی خفیف و کوچک حالت تعظیم به خود بگیرند.

۲- ارتباط و معاشرت

وقت‌شناسی یکی از اصول اولیه آداب صحیح معاشرت بشمار می‌رود. شما باید همیشه سر وقت یا حتی چند دقیقه زودتر در محل قرار حاضر شوید. اگر بنا به هر دلیلی، دیر به قرار ملاقات رسیدید، حتما برای تاخیر خود عذرخواهی کنید.
از طرف مقابل تعریف کنید. وقتی برخورد سرشار از احترام با دیگران دارید و آنها را مثلا برای حسن انتخاب لباسشان تحسین می‌کنید، در واقع ریزبینی و دقت‌نظر خود را به او نشان می‌دهید. این مساله برای طرف مقابل بسیار خوشایند است و حس خوبی به وی منتقل خواهد کرد.


۳- زنان و مردان

وقتی قرار است دوست شما با افراد دیگر ملاقات کند، ادب حکم می‌کند که نقش میانجی را ایفا کرده و این افراد را به یکدیگر معرفی کنید.
یک مرد نباید هرگز کیف یک خانم را حمل کند. حتی برای کمک نیز نباید مردان کیف زنان را حمل کنند. ولی مثلا اشکالی ندارد که کت یا پلیور خانم را بدست بگیرند.


۴- لباس‌ها

لباس مناسب به تن داشتن سبب افزایش اعتماد به نفس هم می‌شود. لزوما نباید لباس‌ هایتان گران‌قیمت باشد، همین‌که مرتب و تمیز و اتوکشیده باشند کافی است. به‌ طور مثال، برای مردان مهم است که همیشه کفش‌ های واکس‌ خورده و کت یا پیراهن اتوکشیده داشته باشند.

آداب معاشرت

هرگز لباس‌هایی که سرآستین بزرگ یا کوچک دارند، خریداری نکنید.

آستین پیراهن یا کت باید حتما مچ دست شما را پوشش دهد اما نباید روی انگشت شست را بپوشاند.

بر اساس اصول آداب و معاشرت، دکمه پایین کت را نباید ببندید. حتما کتی انتخاب کنید که با فرم بدن شما تناسب دارد.

اگر می‌خواهید اندام خود را نمایش دهید کت‌های جذب و کمرباریک خریداری کنید.
اگر دوست دارید جذاب به‌نظر برسید، کت‌های چهار دکمه انتخاب کنید.
پیدا کردن لباس مناسب برای خانم‌ها بسیار مهم است. به عنوان یک اصل، توصیه می‌شود وقتی خانم‌ها یک دامن یا شلوار تیره می‌پوشند، تاپ یا بلوزی به رنگ روشن انتخاب کنند. ترکیب این دو در کنار هم بر زیبایی بیشتر اندام و چهره زنان می‌افزاید.

زنان برای زیبایی بیشتر همچنین باید از زیورآلات استفاده کنند.

۵- پشت میز غذاخوری

اگر شما به یک قرار کاری در کافه یا رستوران دعوت شده‌اید و آدم‌های دور میز را نمی‌شناسید، تا پیش از معرفی شدن به یکدیگر با آنها صحبت نکنید. این کار مصداق بی‌نزاکتی است.

همچنین مراقب حرکات دست خود باشید. دست‌ها را روی میز نگذارید. بهتر است وقتی پشت میز نشسته‌اید، دست‌ های خود را روی پاهایتان قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید وقتی موبایل خود را روی میز می‌گذارید، یعنی به مکالمه با طرف مقابل علاقه‌ای ندارید.

۶- نحوه نشستن صحیح

نحوه نشستن روی مبل یا صندلی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وقتی روی مبل‌ ها یا صندلی‌ های کوتاه نشسته‌اید، پاهای خود را روی یکدیگر نیندازید. زانو ها را به هم نزدیک کنید و مراقب باشید که هر دو پا به موازات یکدیگر قرار داشته باشند.

همچنین می‌توانید یکی از پاها را در پشت زانوی پای دیگر خم کنید و صاف و رسمی بنشینید.

۷- در رستوران

پیش از رفتن به رستوران اگر به دوست یا همراه خود بگویید: «مهمان من» یعنی باید همه هزینه‌ها را خودتان پرداخت کنید. اما وقتی می‌گویید «با هم به رستوران برویم» یعنی شما قرار است فقط دُنگ خود را پرداخت کنید.

روی میز رستوران‌های رسمی قاشق و چنگال و وسایل گوناگونی چیده شده است که لازم است با همه آنها و موارد استفاده‌شان آشنا باشید.

در زیر به ترتیب شماره این وسایل را معرفی کرده‌ایم:

1:دستمال: باید روی ران پاها قرار داده شود.
2:چنگال سالاد
3:چنگال غذاخوری
4:بشقاب
5:پیش‌دستی سالاد
6:کارد
7:قاشق چایخوری
8:قاشق سوپ‌خوری
9:استکان و نعلبکی: برای دسر
10:لیوان نوشیدنی‌های روشن
11:لیوان نوشیدنی‌های تیره
12:لیوان آب
13:قاشق دسر خوری
14:چنگال دسر خوری
15:کارد دسر خوری
16:پیش‌دستی برای نان


در تصویر زیر می‌توانید نحوه اعلام رضایت یا عدم رضایت از غذا و همچنین کافی بودن یا نبودن آن را به صاحب مجلس مشاهده کنید:

۸- نوشیدن مایعات

برای زنان بسیار مهم است که رد رژلب آنها روی لیوان باقی نماند. برای این منظور، پیش از نوشیدن آب یا نوشابه حتما با یک دستمال کاغذی رژلب خود را کم یا پاک کنید.

۹- اصل بسیار مهم نوشیدن چای

برخی از مردم برای اینکه بهتر با یکدیگر آشنا شوند، همدیگر را به صرف یک استکان چای دعوت می‌کنند. شما نباید این دعوت را رد کنید زیرا بی‌احترامی محسوب می‌شود.

حواستان باشد که هنگام هم زدن چای، صدای قاشق شنیده نشود.

هرگز قاشق چایخوری خود را درون فنجان نگذارید. آن را لبه‌ی نعلبکی هم قرار ندهید. بلکه باید قاشق را در کنار استکان و نعلبکی روی میز بگذارید.

فنجان را در یک دست و نعلبکی را در دست دیگر بگیرید. خیلی مودبانه نیست که استکان را با دو دست بگیرید و نعلبکی را روی میز رها کنید.

روزیاتو : سایت تفریحی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۵

  1. ساحل
    ساحل | ۰۷ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۵۱ | لینک
    خیلی مهم نبودن این موردها،اتفاقا اونایی که اینا غلط میدونن من بیشتر خوشم اومد
    • | ۷ مرداد ۹۷، ۰۰:۵۴
      چی بگم والا
  2. شهرزاد | ۱۶ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۱۵ | لینک
    سلام‏ ‏خیلی‏ ‏خوب‏ ‏بودن‏ ‏همشونو‏ ‏به‏ ‏کار‏ ‏میگیرم‏ ‏این‏ ‏احترام‏ ‏به‏ ‏مخاطبه‏ .اگه‏ ‏میخوای‏ ‏بهت‏ ‏احترام‏ ‏بذارن‏ ‏احترام‏ ‏بذار‏ ‏بهشون.مرسی.
  3. ف
    ف | ۰۸ مهر ۹۷ ، ۰۱:۳۶ | لینک
    ظاهرسازی! فقط بعضیاش درست بود، بقیه فقط ظاهرسازی بود، آخه چه فرقی میکنه قاشقو به نعلبکی تکیه بدیم یا کنارش بذاریم؟! رعایت احترام و آداب معاشرت هیچ ربطی به بعضیاش نداشت...
  4. سنبل
    سنبل | ۰۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۱:۲۷ | لینک
    من اگه هم بخوام نمیتونم آخری رو رعایت کنم حتی اگه میز ضدعفونی شده باشه بازم بدم میاد.
  5. ارام
    ارام | ۱۹ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۲۶ | لینک
    عالی