// ۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۹:۳۴
آیا می دانید درون گوشت فست‌فودها چیست؟

فست فودها جزو محبوب‌ترین غذاها در میان عموم مردم دنیا به‌شمار می روند که همیشه تقاضا برایشان زیاد است. اما بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، این غذای محبوبمان است که ما را می بلعد، نه ما آن را! می پرسید چرا؟ به این خاطر که در تحقیقات اخیر مشخص شده که بسیاری از محصولات فست‌فودهای زنجیره‌ای دنیا حاوی مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک در خود هستند که استفاده مداوم آن برای بدن مضر و خطرناک است.

به گزارش اتحادیه مصرف‌کنندگان ایالات متحده و چندین گروه زیست‌محیطی آمریکایی، در گوشت و مرغ‌های مصرفی بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگ در سراسر آمریکا مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک وجود دارد. تیم یاد شده از سال ۲۰۱۴ طرح بازرسی رستوران‌ها در آمریکا را آغاز کرده اند و مطابق با گزارش امسال، همچنان غذاهای ۲۵ فست‌فود زنجیره‌ای این کشور حاوی مقدار غیراستاندارد آنتی‌بیوتیک است.

لازم است اشاره کنیم که پرورش‌دهنده های دام و طیور برای اینکه حیوانات سریع‌تر از حالت عادی به مرحله رشد کامل برسند از آنتی‌بیوتیک استفاده می کنند.

مطابق بر نتیجه بازرسی های امسال، ۱۱ رستوران از ۲۵ واحد، درجه F گرفته اند؛ یعنی همچنان از گوشت و مرغ‌هایی استفاده می کنند که به واسطه آنتی‎‌بیوتیک رشد کرده‌اند و در روند رشد طبیعی آن‌ها دستکاری شده است.

مسئولان برگزاری طرح بررسی بیان داشته اند که ۹ رستوران‌ زنجیره‌ای مشهور آمریکا اجازه بازرسی را نداده و در این اقدام همکاری نکرده‌اند.

جا دارد اشاره کنیم که دو رستوران مشهور آمریکایی به نام‌های «چیپولت مکزیکن گریل» و «پانِرا بِرِد» برای چندمین سال پیاپی است که با داشتن درجه A در رده‌ اول این فهرست جای خوش کرده‌اند. تقریبا تمامی محصولات این دو رستوران‌ به‌ویژه مرغ‌ های مصرفی، بدون استفاده از هرگونه آنتی‌بیوتیک رشد کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

سخنگوی انجمن محافظت از منابع طبیعی، اتحادیه مشتریان و مرکز بهداشت غذایی در این رابطه بیان داشته: «در طول تاریخ، به منظور پیشگیری از ابتلای حیوان به هرگونه بیماری به آن آنتی‌بیوتیک تزریق می شد. اما اکنون این امر علاوه بر  پیگشیری از عوامل بیماری‌زا و مبارزه با شرایط غیربهداشتی مزارع، برای تسریع روند رشد و پروار شدن حیوان نیز مورد مصرف دارد.»

بد نیست بدانید که در طرح بررسی و رتبه‌بندی رستوران‌ زنجیره‌ای برتر و معروف آمریکا در رابطه با مصرف یا عدم مصرف آنتی‌بیوتیک در غذاهای خود از جمله گوشت مرغ و همچنین سیاست‌های آنها در شفاف سازی مواد تشکیل دهنده غذاهایشان، در سال اول اجرای این طرح، فقط ۵ رستوران موفق به کسب نمره قبولی شدند. اما هر سال بر تعداد رستوران‌هایی که در حال کاهش استفاده این دارو در محصولاتشان هستند، افزوده می شود.

به گفته کارشناسان تغذیه، مصرف آنتی‌بیوتیک حیوانی به مقدار زیاد برای انسان بسیار پرخطر به‌شمار می رود و اگر مصرف آن از حد مجاز فراتر رود، به عاملی برای مقاومت باکتری های بیماری‌زا و خنثی شدن تاثیر دارو در بدن تبدیل خواهد شد.

به زبان ساده‌تر، تاثیرپذیری بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار ضعیف شده و موجبات ابتلا به آلرژی، پیری زودرس پوست، مشکلات گوارشی، ریزش مو، ترمیم کندتر زخم‌ها، بیماری های قلبی عروقی، سقط جنین و سایر مشکلات حین بارداری در زنان را مهیا می سازد.

البته شایان ذکر است با اینکه بسیاری از بازرسان و مشتریان تاکید ویژه ای بر کاهش استفاده این دارو در تولید گوشت و مرغ دارند، اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر میزان آنتی‌بیوتیک در پرورش دام و طیور کاهش یابد، ممکن است به کشته شدن میکروب ها و انگل های قوی کمکی نکند و عواقب ناخوشایندتری به دنبال داشته باشد.

در تصویر زیر می توانید ۲۵ رستوران مشهور آمریکا و درجه استفاده یا عدم استفاده آن ها از آنتی‌بیوتیک را مشاهده کنید.

در آخر اشاره کنیم که رستوران KFC در یک سال اخیر بیشترین پیشرفت را داشته است. این فست‌فود زنجیره‌ای در سال گذشته درجه F را کسب کرده بود، اما امسال موفق به اخذ درجه B شد. کی‌اف‌سی اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۸ استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در مرغ‌هایی که به مشتریان خود ارائه می کند را قطع خواهد کرد.

برخی دیگر از کشورها نیز اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ استفاده از آنتی بیوتیک در دام های خود را به صفر خواهند رساند و در عوض از روش های جایگزین برای حفاظت از دام‌ها و جلوگیری از گسترش بیماری های مشترک بین انسان و دام بهره خواهند گرفت.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.