// ۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۵:۲۹

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از نیمروز : آیا بوهایی به مشام‌تان می‌رسند که وجود ندارند؟ اگر این‌چنین است باید بدانید که در این مورد تنها نیستید. یک مطالعه‌ی اخیرا چاپ شده نشان داده است که مشکل درک بوی خیالی رایج‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

درک بوی خیالی (POP) توصیف کننده تجربه‌ی بو کشیدن چیزی است که در آن جا وجود ندارد.

این تجربه، مستندات خوبی دارد، ولی مطالعات مشخص بسیار اندکی در مورد آن انجام شده است.

دانشمندان برنامه اپیدمی و آمار زیستی مؤسسه‌ی ملی ناشنوایی و دیگر اختلالات گفتاری (NIDCD) اخیرا مطالعه‌ی در مورد POP انجام دادند، و به علت رخ دادن آن در برخی افراد خاص، نه دیگران، پرداختند.

محقق دکتر جودیت ای کوپر، مدیر عملیاتی این مؤسسه به اهمیت این موضوع پرداخته است.

“مشکلات مربوط به حس بویایی، علیرغم اهمیت‌شان، غالبا نادیده گرفته می‌شوند. این مشکلات می‌توانند تأثیر بزرگی بر اشتها، ترجیح‌های غذایی، و توانایی بو کشیدن نشانه‌های خطر مانند آتش، نشت گار، و غذای فاسد شده داشته باشند.“

همچنینین بخوانید:

کاربردهای غیر خوراکی روغن زیتون

آداب سیگار کشیدن

آمارهای پشت پرده‌ی POP

محققان داده‌ها را از نظرسنجی بررسی سلامت و تغذیه ملی به دست آوردند. این داده‌ها از ۷،۰۰۰ نفر بالای ۴۰ سال در طول سال‌های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۴ جمع آوری شده بود.

در این پرسشنامه این پرسش وجود داشت: “آیا بوی ناخوشایند، بد یا بوی سوختن به مشام‌تان می‌رسد ولی هیچ چیز آن اطراف نیست؟”

آن‌ها دریافتند که به‌طور کلی ۶.۵ درصد از افراد بالای ۴۰ سال تجربه POP داشته‌اند که برابر است با ۱ نفر از هر ۱۵ نفر.

کسانی که به خشکی دهان مبتلا بودند سه برابر بیشتر از کسانی که این مشکل را نداشتند در خطر ابتلا به POP بودند. صدمات وارد شده به سر نیز این ریسک را بالا می‌برد؛ ۱ نفر از هر ۱۰ نفر که به‌خاطر ضربه به سر تجربه از دست دادن هوشیاری را داشتند POP گزارش کردند. بااین‌حال، آسیب به صورت، بینی یا جمجمه بدون از دست دادن هوشیاری بر ریسک ابتلا به POP افراد تأثیر نداشت.

به‌علاوه، احتمال گزارش POP در افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشند بیشتر است.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : نیمروز

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.