// ۲۳ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۲۱

یک مرد، یک دست رباتیک و چندین الکترود- این ها تمام عناصر یک آزمایش بی سابقه هستند که حس لامسه را به یک مرد که برای مدت زیادی بدنش حس نداشته بازگردانده است. محققان از خیلی وقت پیش نیز می دانستند که مغز حس عضوی از بدن که قطع شده و یا فلج شود را حفظ خواهد کرد و مغز در واقع ظرفیت و کارآیی همیشگی خود در مورد این اعضا را خواهد داشت. به همین دلیل محققان توانسته اند به افراد کمک کنند که اعضای رباتیک را با تصور کردن و استفاده از ذهنشان کنترل نمایند. رابرت گاونت و اعضای تیمش در دانشگاه پیتزبورگ و بخش پزشکی این دانشگاه یک دست مصنوعی ماژولار ساخته اند که بیش از ۱۰۰ سنسور دارد و قصد دارند پروژه ی خود را توسعه دهند.

به گفته ی دکتر گاونت آن ها قصد دارند یک عضو مصنوعی بسازند که بتوان آن را جزئی از بدن انسان کرد تا به شخص این احساس را منتقل کند که این عضو مصنوعی عضوی از بدن اوست نه ابزاری بیرونی که وی برای کارهای خود از آن استفاده خواهد کرد. ناتان کاپلند مردی است که در دوران نوجوانی در یک حادثه ی رانندگی به شدت آسیب دیده و حس بدن خود از ناحیه ی سینه به پایین را از دست داده است. اعضای گروه تحقیق سنسورهای ریزی را در درون مغز وی در بخش حرکتی کورتکس مغز که حرکات ارادی را کنترل می کند و همچنین بخش حسی کورتکس مغز که احساسات دست را در کنترل دارد جاگذاری کردند. سپس این دست رباتیک به سیم هایی خاص به این سنسورها متصل شد تا ارسال و دریافت سیگنال و پردازش آن ها صورت گیرد.

در نتیجه مشخص شد که با استفاده از این دست مصنوعی، کاپلند که اکنون ۳۱ سال سن دارد حتی با چشمان بسته نیز می تواند با ۸۴٫۳ درصد دقت تشخیص دهد که نوک کدام یک از انگشتان دستش فشار داده می شود. وی همچنین می گوید که گرمای خاصی را در ربات های انگشتانش حس می کند  که او را خوشحال و امیدوار کرده است. به گفته ی گاونت، هدف اصلی این تحقیق توسعه ی تکنولوژی هایی است که معلولیت و از دست دادن اعضای بدن منجر به ناتوانی افراد نشود.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.