// ۰۵ آذر ۹۸ ، ۰۹:۲۱

به گزارش  مجله اینترنتی چفچفک به نقل روزیاتو  : بعضی بیماری ها می توانند باعث بروز تغییرات و مشکلاتی در پاها شوند. مثلاً بیماری دیابت می تواند سرعت گردش خون را کم کند و باعث مشکلاتی در عروق خونی شود. برای جلوگیری از این مشکلات ناخواسته باید متوجه شویم که آسیب کدام اندام باعث این تغییرات در پاها شده. در ادامه به ۶ تغییر رایج در پاها می پردازیم که نشانه ی مشکلی در اندام های داخلی بدن هستند.

۱- ورم پاها

تغییرات شایع در پاها

علت ورم پاها می تواند ایستادن طولانی مدت باشد، اما این مسأله نشانه ی مشکلات دیگری هم هست. گرچه هر قسمتی از بدن می تواند دچار ورم شود، اما شاید متوجه شده باشید که بیشتر بازوها، زانوها و پاهایتان ورم می کنند.

معنای احتمالی این نشانه:

  • بیماری های قلبی: بسیاری از بیماری های قلبی باعث محبوس شدن مایعات در پاها می شوند.
  • بروز مشکل در رگ ها: رگ های بدن ممکن است نتوانند خون را به درستی جا به جا کنند، به همین دلیل خون در پاها جمع می شود.
  • برور مشکل در دستگاه لنفاوی: ما در بدن خود غدد لنفاوی و عروق خونی ای داریم که به جا به جایی مایعات در سرتاسر بدن کمک می کنند. اگر انسدادی در دستگاه لنفاوی رخ دهد، این مسأله باعث ورم کردن بازوها و پاها می شود.
  • مشکلات کبدی: ورم پاها می تواند به دلیل ناتوانی کبد در تولید پروتئین های خون به مقدار کافی باشد.

۲- آبی یا بنفش شدن پوست پاها

همه ی ما می دانیم که در هوای بسیار سرد پوست بدن می تواند به رنگ آبی در آید. اما بیماری هایی هم وجود دارند که باعث می شوند حتی وقتی هم که هوا گرم است، انگشتان پا تغییر رنگ دهند.

همچنینین بخوانید:

همه چیز درباره گل‌مژه

رفع کم خونی شدید و کم شدن ذخایر آهن بدن

معنای احتمالی این نشانه:

یک مشکل پزشکی به نام «انگشت پای آبی» وجود دارد که بر اثر انسداد عروق خونی رخ می دهد.

۳- برآمدگی های دردناک درون انگشتان دست و پا

برآمدگی های دردناک می توانند ناگهانی به وجود آیند و بعد از چند ساعت یا چند روز از بین بروند. توصیه می شود که به این برآمدگی ها بی توجه نباشید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

معنای احتمالی این نشانه:

ممکن است بر اثر یک باکتری دچار عفونت قلبی شده باشید. آنتی بیوتیک های رایج در اینگونه موارد مؤثر هستند و نیاز به هیچ گونه جراحی ای برای برداشتن این برآمدگی ها نیست.

۴- کبودی بی دلیل پاها

برای همه ی ما پیش آمده که به چیزی برخورد کرده و دچار کبودی شده باشیم، اما بیماری هایی هم هستند که باعث ظاهر شدن بی دلیل لکه های آبی رنگ روی پوست می شوند که مدت زیادی باقی می مانند.

معنای احتمالی این نشانه:

  • بیماری های کبدی
  • بعضی بیماری های خود ایمنی: این بیماری ها زمانی به وجود می آیند که دستگاه ایمنی به اشتباه به خود بدن حمله می کند.
  • التهاب عروق خونی
  • اختلالات خونریزی دهنده

۵- ضایعات پوستی قرمز رنگ روی پاها

ضایعات پوستی مشکل شایعی هستند. این لکه ها می توانند قرمز پررنگ، قرمز تیره یا حتی بنفش باشند. این ضایعات در بعضی موارد می توانند خارش دار باشند، بنابراین ممکن است فقط یک واکنش آلرژیک باشند. در دیگر موارد، این مسأله ممکن است نشانه ی یک بیماری جدی باشد.

معنای احتمالی این نشانه:

  • التهاب عروق خونی
  • برخی بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس یا روماتیسم مفصلی

۶- رگ های عنکبوتی در پاها

رگ های عنکبوتی می توانند در دوران بارداری یا بر اثر چاقی و نداشتن ورزش کافی به وجود آیند. این رگ ها اغلب نشانه ی واریس هستند و گاهی ممکن است باعث درد در این ناحیه شوند.

معنای احتمالی این نشانه:

واریس مشکل نادری نیست و حدود ۳۰ درصد افراد درگیر آن هستند. بر اثر این مشکل رگ های سطحی بدن بزرگ می شوند و تغییر شکل می دهند.

شما کاربران چفچفک چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟


منبع : روزیاتو

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.