// ۲۴ بهمن ۹۹ ، ۰۳:۱۰

چای کوهی در بارداری

یکی از دوران‌های مهم و هیجان‌انگیز برای بانوان زمان بارداری است. در این دوران اطرافیان تمامی‌ تلاش خود را می‌کنند سلامت مادر و کودک پایدار بماند. مادر با تغذیه صحیح و اصولی زمینه را برای رشد جنین فراهم

می‌کند. انواع مواد غذایی ویتامینه، نوشیدنی‌های گرم و سرد طبیعی فرآیند وزن‌گیری جنین را سرعت می‌بخشد. یکی از نوشیدنی‌هایی که در تغذیه دوران حاملگی مورد‌بحث قرار ‌می‌گیرد، مصرف انواع چای ایرانی به‌خصوص خوردن چای کوهی در بارداری است.

آیا اطلاعاتی پیرامون مصرف جوشانده‌های مختلف در دوران حاملگی دارید؟ نوشیدن دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری مفید است یا مضر؟ آیا برای چای کوهی منع مصرف وجود دارد؟ برخی از افراد قدیمی‌ معتقد هستند، برای درمان انواع بیماری‌ها و هرگونه امراض کوچک و بزرگ باید از دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی استفاده کرد. حال در دوران بارداری که داروهای شیمیایی عوارض زیادی برای مادر و جنین ایجاد می‌کند، آیا می‌توان از چای کوهی برای درمان کسالت‌های اندک استفاده کرد؟در این مقاله به این مهم می‌پردازیم. قبل از مصرف چای کوهی با ما همراه باشید و مطلب ذیل را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چای کوهی در دوران بارداری مفید است یا مضر؟

از گذشته مطالعات بسیاری در زمینه میزان مصرف چای کوهی صورت گرفته‌ و عوارض و مضرات آن در افراد مختلف بررسی شده است. باید بدانید مصرف گیاهان دارویی و چای کوهی در بارداری قواعد و موارد مصرف دارد. طبع چای کوهی گرم و خشک است و بسیاری از افراد سرد‌مزاج می‌توانند در درمان بیماری‌ها از این جوشانده گیاهی مفید بهره ببرند. اما بحث مراقبت‌های دوران حاملگی که به میان می‌آید، تمامی ‌معادلات عادی را به ‌هم می‌ریزد. بسیاری از مفیدها در این دوران جزء مواد مضر به حساب می آیند.

دوران بارداری اصول مخصوص به خود را دارد و باید تمامی استانداردهای تغذیه را موبه‌مو رعایت کرد. در این دوران نه ماهه، اولویت با سلامت مادر و جنین است. بسیاری از گیاهان دارویی اثرات هورمونی بر بدن دارند و قاعده‌آور هستند. این دمنوش‌ها میزان خونریزی در بدن را بالا می‌برند و ممکن است باعث سقط جنین شوند. واقعیت این است! همان‌گونه که در چای بابونه در بارداری هشدار داده شد، در دوران حاملگی به هیچ وجه داروها و جوشانده‌های گیاهی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

عوارض چای کوهی در بارداری چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، طرز تهیه چای کوهی برای نخستین بار توسط بقراط، پدر علم طب مورد بحث قرار گرفت. نکته جالب در کشف و ارائه تحقیقات پزشکی بررسی عوارض جانبی داروهای گیاهی است. مطالعات دانشمندان و بزرگان طب سنتی در بیشتر موارد دمنوش‌های گیاهی و به طور خاص خوردن چای کوهی در بارداری را منع می‌کند.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به هیچ وجه نباید در این دوران ریسک کرد و در مورد برخی گیاهان منع مصرف برای جوشانده‌های گیاهی به اثبات رسیده‌است. شاید فکر کنید گذراندن این دوران و حفظ سلامت کار مشکلی است. اما باید گفت خوردن چای کوهی در بارداری مسئله ای بسیار جدی نیست و می‌توان مصرف آن را در این مدت به تعویق انداخت. با این اقدام و سایر مراقبت‌های تغذیه‌ای، سلامت این دوران را تضمین خواهید‌ کرد.

هر آنچه زنان درباره چای کوهی باید بدانند

زنان از گذشته تا‌ به‌حال در بسیاری از تغییرات و تحولات هورمونی از دمنوش گیاهی و چای کوهی استفاده کرده‌اند. در ادامه لیستی از تاثیرات چای کوهی را بیان می‌کنیم. در نوشیدن این دمنوش به عوارض چای کوهی و همچنین خواص آن توجه کنید و شیوه مصرف اصولی را بیابید.

  • خوردن چای کوهی در بارداری ممنوع است و سبب سقط‌ جنین می‌شود؛
  • بانوان در دوران شیردهی از مصرف این چای اجتناب کنند؛
  • چای کوهی سیکل قاعدگی ماهانه را تنظیم می‌کند؛
  • چای کوهی و عفونت: نوشیدن چای کوهی عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین می‌برد؛
  • مصرف این چای مانع از رشد سلول‌های سرطانی دهانه رحم می‌شود؛
  • جلوگیری از سرطان تخمدان از فواید مصرف چای کوهی به‌شمار می‌رود؛
  • زنان مسن‌تر از مشکلات فشار‌ خون رنج می‌برند، این چای پایین‌آورنده فشار خون است.

چه مواردی در دوران بارداری منع مصرف دارند؟

در بین انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برخی مواد اثرات مخربی بر بدن مادر و کودک دارند. در دوران بارداری باید سلامت همه‌چیز مورد تایید پزشک قرار بگیرد. سهل‌انگاری در این دوران می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته ‌باشد. یکی از مواردی که بسیار مهم است، عادات روزمره بانوان قبل از این دوران است. تمامی‌ جریان‌ها و اصول زندگی باید به سمت‌و‌سوی سلامت جنین سوق یابد. پس سعی کنید موارد زیر را از برنامه تغذیه روزانه خود حذف کنید.

  • انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار: برخی از انواع چای سیاه ایرانی حاوی کافئین هستند. مصرف این نوشیدنی‌ها را در دوران بارداری به‌ حداقل کاهش دهید. چای سرد، کولا، نوشابه انرژی‌‌زا، قهوه و انواع چای سبز حاوی مقدار معینی کافئین هستند.
  • نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید. انواع مواد غذایی حاوی الکل مضراتی برای جنین ایجاد می‌کند.
  • مواد اعتیادآور، مخدر و سیگار صدمات و آسیب‌های زیادی به جنین وارد می‌کند. حتی در مکان‌هایی که دخانیات استعمال می‌شود، توقف نکنید.
  • آب میوه‌های غیر‌بهداشتی و غیر‌طبیعی ننوشید. برای اینکه از خواص میوه‌ها بهره‌مند شوید، انواع چای میوه ‌ای سرد و گرم را در منزل تهیه و مصرف کنید.
  • داروهای شیمیایی در دوران بارداری ممکن است منجر به بروز خطراتی برای مادر و کودک شود. قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • در مصرف دمنوش‌ها و چای کوهی در بارداری باید با پزشک معالج خود مشاوره‌ای داشته باشید.

سخن آخر

علوم تغذیه پر است از باید‌ها و نبایدهایی که توسط علوم تجربی به اثبات رسیده‌اند. برخی از دستورات پزشکی را می‌توان نادیده‌ گرفت؛ اما بی‌توجهی به برخی از آنها منجر به عوارض خطرناکی می‌شود.یکی از مواردی که باید بسیار جدی گرفته شود مراقبت‌های ویژه دوران بارداری است. برخی از انواع چای گیاهی، دارای ترکیبات موثری هستند و مکانیسم اثر بالایی بر هورمون‌ها دارند. مصرف این گیاهان حتی به میزان اندک به شدت بر بدن مادر و جنین تاثیر منفی دارد. خوردن چای کوهی در بارداری از این دسته است.

آنچه در رابطه با چای کوهی در این دوره باید بدانید این است که استفاده سرخود و بدون مشورت با پزشک عوارض خطرناکی برای سلامت جنین دارد. چای کوهی یکی از دمنوش‌های مهم در طب سنتی به شمار می‌رود و همان میزان که خواص موثری بر بیماری‌ها دارد، اثرات منفی آن در بارداری را نباید نادیده گرفت.

منبع: همه چیز مگ

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.