// ۰۴ آذر ۹۸ ، ۰۸:۳۸

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی : آیا تا به حال در مورد هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها چیزی شنیده‌اید؟ متخصصان سلامت روان معتقدند که شادی و احساس نشاط با تغییراتی در ساختار شیمیایی بدن همراه است اما آیا می‌توان گفت که هورمون‌هایی مسئول ایجاد شادی در بدن هستند؟ اگر در این‌باره کنجکاو هستید و به دنبال راهی برای افزایش شادی در خود و اطرافیانتان می‌گردید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها | هورمون شادی‌آور حقیقت علمی یا باوری اشتباه؟

تحقیقاتی که در زمینه علوم اعصاب و روانپزشکی انجام شده است نشان می‌دهد که شادی با تغییراتی در مغز و سیستم عصبی انسان همراه است. اما برخلاف باور عموم این تغییرات مرتبط با هورمون‌ها نیست بلکه به نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و نوع انتقال دهنده عصبی که آزاد می‌کنند مربوط می‌شود. انتقال دهنده‌های عصبی که می‌توانند در شادی مؤثر باشند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین هستند. به همین دلیل اکثر داروهایی که برای مقابله با افسردگی تجویز می‌شوند تغییراتی در سیستم تولید سروتونین ایجاد می‌کنند و با افزایش این ماده سعی دارند تا چرخه غمگینی و ناراحتی را در هم بشکنند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این انتقال دهنده‌های عصبی ارائه خواهیم کرد.

همچنینین بخوانید:

صدمات بافت نرم چه چیزهایی هستند؟
کنترل عوارض آسم، بدون دارو و با ۵ روش موثر

 

هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها | سروتونین

سروتونین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی بسیار تأثیرگذار در خلق و خوی انسان است. کمبود این ماده باعث افت خلق و ایجاد حالات افسردگی در انسان می‌شود. داروهای ضد افسردگی اکثراً با جلوگیری از بازجذب بیش از اندازه این ماده تلاش می‌کنند تا سطح آن را در حد بهینه بالا ببرند و موجب بهبود خلق فرد شوند. از جمله این داروها می‌توان به فلوکستین و سرترالین اشاره کرد.

برخی از مواد با افزایش بیش از حد سروتونین می‌توانند منجر به احساس شادی و لذت افراطی در فرد شوند برای مثال موادی که افراد در مهمانی‌های شبانه استفاده می‌کنند نظیر ال اس دی با همین مکانیزم عمل می‌کنند و منجر به تحریک شدید سلول‌های عصبی در فرد شده و عوارض بسیاری را ایجاد می‌کنند. علت اینکه بسیاری از افراد به سمت این مواد می‌روند این است که تلاش می‌کنند افسردگی و مشکلات روحی خود را به وسیله عوامل بیرونی کوتاه اثر رفع کنند در حالی که استفاده از خدماتی نظیر مشاوره روانشناسی به افراد کمک می‌کند تا ریشه مشکلات خود را بشناسند و با رفع آن‌ها در دراز مدت بتوانند خلق و خوی با ثباتی را تجربه کنند.

هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها | دوپامین

دوپامین به عنوان انتقال دهنده عصبی مسئول احساس لذت در انسان شناخته می‌شود. انواع مواد مخدر با تحریک بیش از حد انتقال دهنده‌های عصبی تولید کننده دوپامین اعتیاد را شکل می‌دهند. در واقع این مواد لذتی مصنوعی و مخرب را برای افراد رقم می‌زنند که نه تنها کمک کننده نیست بلکه منجر به ایجاد آسیب‌های جانبی دیگری نیز می‌شود.

نوراپی نفرین

افزایش و کاهش این ماده تا حد زیادی به افت و خیزهای مرتبط با خلق مربوط می‌شود. هر دارویی که بر سطح این ماده تأثیر بگذارد در شادی و غمگینی فرد نیز اثر می‌گذارد. برای مثال در افرادی که دچار اختلال افسردگی دو قطبی هستند در دوره‌های مانیا، خلق به شدت بالا می‌رود و فرد به طور غیرطبیعی احساس شادی و هیجان افراطی می‌کند به همین خاطر روانپزشکان داروی لیتیوم را تجویز می‌کنند تا با کاهش این ماده بتوانند این وضعیت روانی را کنترل کنند.

هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها

همان طور که گفته شد داروهای روانپزشکی نظیر فلوکستین و سرترالین از جمله روش‌هایی هستند که پزشکان برای افزایش انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با شادی در نظر می‌گیرند. اما نکته مهم اینجاست که این داروها به‌تنهایی منجر به درمان افسردگی نمی‌شوند چراکه ناراحتی و افسردگی علل و عوامل مؤثر گوناگونی دارد که برای حل آن باید این عوامل تحت درمان قرار بگیرد. از همین روست که قرار گرفتن داروهای ضدافسردگی در کنار درمان‌های روانشناختی بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت. شرکت در جلسات روان درمانی خود به خود با حل ریشه‌های عمیق مؤثر در افسردگی می‌تواند وضعیت انتقال‌دهنده‌ها را به حالت نرمال برگرداند.

همچنین انجام فعالیت‌های روزمره‌ای نظیر ورزش کردن، انجام فعالیت‌های هوازی، زندگی در لحظه و پرداختن به امور مورد علاقه نیز می‌تواند با ایجاد هیجانات خوشایند سطح این ماده را در بدن بالا ببرد.

سوالات متداول درباره هورمون‌های شادی‌آور و راه‌های افزایش آن‌ها

آیا افزایش هورمون های شادی‌آور به تنهایی می‌تواند افسردگی را درمان کند؟

تغییرات شیمیایی بدن در اکثر موارد در نتیجه افسردگی اتفاق می‌افتند. در واقع دلیل افسردگی نیستند بلکه پیامد آن محسوب می‌شوند. به همین خاطر اگر عوامل استرس زا و ریشه‌های اصلی افسردگی درمان شود این عوامل شیمیایی نیز به سطوح عادی خود برمی گردد. به همین دلیل داروهای ضد افسردگی ترجیحا در افسردگی های شدید و برای ایجاد انگیزه در فرد برای شرکت در جلسات روان درمانی تجویز می‌شود و درمان قطعی افسردگی نیست. بلکه بهترین نتیجه را در کنار درمان‌های روانشناختی فرد دریافت می‌کند.

آیا غذاهایی وجود دارد که منجر به افزایش هورمون های شادی‌آور در انسان شود؟

بله. مصرف برخی از غذاها می تواند باعث افزایش سطح انتقال دهنده‌های مرتبط با خلق نظیر سروتونین شود. از جمله این مواد غذایی می توان به موز، مواد غذایی حاوی ویتامین ب، زردچوبه و آووکادو اشاره کرد. 

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر و زندگی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.