// ۰۳ آذر ۹۸ ، ۲۰:۴۸

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از مندل : یک تحقیق بین المللی به رهبری استرالیا با کشف یک هدف جدید و در عین حال ناشناخته در سلول های سرطانی که میتوان داروهای درمانی را برای آن استفاده کرد ، زمینه های تازه ای در کشف درمانهای مؤثرتر برای سرطان نوروبلاستوم کودکان ایجاد کرده است.

نوروبلاستوم بیش از هر سرطان دیگری کودکان زیر 5 سال را می کشد. یکی از عواملی که نوروبلاستوم را در یک کودک پر خطر میسازد ، میزان بالای یک مولکول میباشد که به عنوان انکوژن MYCN شناخته میشود. اما برخلاف دانستن اهمیت MYCN ، دانشمندان هیچ دارویی را پیدا نکرده اند که بتواند آن را مورد هدف قرار داده و اثرات آن را حذف کند. در عوض ، تمرکز بر یافتن مولکولهایی است که با MYCN تعامل میکنند زیرا ممکن است هدف قرار دادن آنها آسانتر باشد.

همچنینین بخوانید:

فواید و کاربردهای چریش، “برگ حیرت‌انگیز”

دستان شما نشان دهنده وضعیت سلامتیان است!

این تحقیق جدید که توسط دانشمندان موسسه سرطان کودکان با همکاری دانشمندان آمریکایی ، اروپایی و چینی انجام شده و در ماه جاری در مجله Nature Communications منتشر شده است ، یکی از این مولکولهای هدف را شناسایی کرده است. محققان با تجزیه و تحلیل صدها نمونه تومور در کودکان مبتلا به نوروبلاستوم ، دریافتند که سطح بالایی از RNA غیر کد کننده ( به نام lncNB1 ) یک نشانگر برای پیش آگهی ضعیف است ، به عبارت دیگر ، کودکانی که تومورهای آنها دارای میزان بالای lncNB1 است ، نسبت به سایر کودکان مبتلا به نوروبلاستوم بدتر عمل میکنند.

به طرز جالبی ، دانشمندان نه تنها نشان دادند که lncNB1 به طور فعال رشد و بقای سلولهای نوروبلاستوم را افزایش میدهد ، بلکه همچنین نشان دادند که "پایین آمدن" یا مهار بیان این مولکول باعث مرگ سلول های نوروبلاستوم شده ، رشد تومورها را متوقف کرده و تومور ها در موش های مبتلا به این بیماری عقب نشینی میکنند.

پروفسور تائو لیو ، رهبر گروه در موسسه سرطان کودکان ، گفت : " این تحقیق زمینه را برای ایجاد روشهای درمانی جدید هدفمند باز می کند و امیدواریم بتواند تا آزمایشات بالینی در کودکان مبتلا به نوروبلاستوم پرخطر پیشرفت کند." "روشهای درمانی هدفمند برای هدف قرار دادن اختصاصی سلولهای سرطانی و نه سلولهای سالم طراحی شده اند و از این رو بسیار مطمئن تر و همچنین موثرتر از شیمی درمانی قدیمی هستند. آنها نمایانگر یک گام مهم به جلو و پیشرفت به سوی آینده هستند."

در چند دهه گذشته ، تعدادی از ژنهای کد کننده پروتئین شناسایی شده اند که در رشد تهاجمی تومور ها با MYCN همکاری تنگاتنگی دارند. با این حال ، در مورد نقش مولکولهای طویل RNA غیر کد کننده در سرطانهای ناشی از MYCN  ، اطلاعات بسیار اندکی وجود دارد. مطالعه حاضر علاوه بر کشف نقش lncNB1 ، نشان داد که چندین RNA غیر کد کننده طویل دیگر در سلولهای نوروبلاستوم ناشی از MYC  بیش از حد بیان  میشوند و احتمال اینکه بتوان اهداف درمانی بیشتری را در آینده نزدیک شناسایی کرد ، افزایش میدهند.

پروفسور لیو گفت : " ادامه تحقیقات اختصاصی منجر به ایجاد درمان های بهتر برای کودکان مبتلا به سرطان می شود." "در نهایت ، این بدان معناست که ما نه تنها قادر خواهیم بود کودکان بیشتری را درمان کنیم ، بلکه به زندگی بازماندگان نیز کیفیت بالاتری خواهیم داد." 

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : مندل

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.