// ۲۲ آذر ۹۸ ، ۲۳:۱۲

درمان سنگ کلیه یکی از نیاز های ضروری است و متاسفانه این بیماری شیوع زیادی هم دارد زیرا خیلی از مردم از عواملی که موجب آن می شود خبر ندارند. در این مقاله مطالبی بسیار مهم در مورد پیشگیری و درمان سنگ کلیه برایتان آماده شده است.

چه کار هایی باعث سنگ کلیه می شود؟

۱عادت های تغذیه ای غلط

غذا هایی که موجب افزایش دفع ادراری اگزلات می شود همچون نوشابه ها، چای، شکلات ها و آجیل های بوداده.

۱.۱ مصرف بیش از اندازه نمک

که موجب دفع ادرای کلسیم می گردد.

۲.۱ استعمال مشروبات الکلی

۳.۱ استفاده بیش از اندازه از پروتئین های حیوانی

غذا هایی همچون تخم مرغ، لبنیات و انواع گوشت ها اگر بیش از اندازه مصرف شوند موجب افزایش دفع کلسیم، اگزلات و اسید اوریک می شود و باعث افزایش احتمال سنگ کلیه می شود.

۲تحرک پایین: خصوصا در بی حرکتی های خیلی شدید همچون بیماران بستری، بیماران دچار ضایعات نخاعی و … که این موارد باعث افزایش برداشت کلسیم از استخوان ها شده و خطر سنگ کلیه افزایش می یابد. در ضمن کم تحرکی موجب پوکی تدریجی استخوان ها هم می شود و کلسیم اضافه ای که به این شکل وارد بدن ما می شود باعث افزایش میزان کلسیم ادرار می شود و سنگ کلیه رخ می دهد.

۳فعالیت های سنگین

هر فعالیتی که باعث کاهش حجم ادرار شود، خطر سنگ کلیه را به همراه می آورد لذا سعی کنید فعالیت های خود را مدیریت کنید.

۴یبوست

از اصلی ترین عوامل سنگ کلیه است که موضوع مهمی است و حتما باید آنرا از بین ببرید.

 

درمان سنگ کلیه به روش سنتی و طبیعی:

 

خواص بسیار سیاه دانه و عسل برای درمان سنگ کلیه

با خواص سیاه دانه می توان از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم در بین افرادی که کلیه سنگ ساز دارند جلوگیری کرد. همچنین سیاه دانه اگر به طور مداوم مصرف شود می تواند این سنگ ها را به خوبی کنترل کند. البته میزان آنرا با پزشک هماهنگ کنید تا بیش از حد نباشد.

در ۲ کتاب مطرح طب سنتی، یعنی معارف گیاهی و مخزن الادویه آمده است کهخواص عسل و سیاه دانه برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید و موثر است.

شیوه مصرف سیاه دانه به همراه عسل برای درمان سنگ کلیه

سیاه دانه ها را با آسیاب پودر کنید و تا به اندازه یک قاشق پودر سیاه دانه داشته باشید و حالا ۳ قاشق هم عسل طبیعی به آن اضافه کنید.

افراد بزرگسال باید روزی ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری مصرف کنند.

مراقب باشید که سیاه دانه های پودر شده، زیاد در مجاورت هوا نمانند که خواص آنها از بین می رود. البته اگر آنها را سریع با عسل ترکیب کنید آسیبی به آنها نمی رسد.

 

جلوگیری و درمان سنگ کلیه با ریحان

گیاه ریحان دارای ترکیبات شیمیایی ای است که باعث تنظیم میزان اوریک اسید در بدن می شود و ایجاد سنگ های کلیوی را مشکل می کند لذا یکی از پیشگیری های سنگ کلیه محسوب می شود. در ضمن در ریحان استیک اسید وجود دارد که ترکیبی شیمیایی بوده و باعث حل شدن این سنگ ها می شود، پس برای درمان سنگ کلیه هم می توانید از ریحان استفاده کنید.

برای درمان و پیشگیری توصیه می شود روزانه ۱ قاشق چای خوری از عصاره ریحان و یا آب خالص آن میل کنید.

 

جلوگیری و درمان سنگ کلیه با آبلیمو 

در لیمو سیترات بالایی وجود دارد که باعث شکسته شدن رسوبات کلسیمی و آهسته تر کردن تشکیل آن ها می شود و در نتیجه باعث جلوگیری از سنگ کلیه می شود.

در ضمن در هنگام خرید لیمو و آبلیمو به برچسب غذایی آن توجه داشته باشید چراکه در بعضی از این آبلیمو ها عصاره لیمو و مواد شیرین کننده زیاد می ریزند که نه تنها برای سنگ کلیه مفید نیست بلکه ضرر هم دارد.

 

قبل از وعده های غذایی، سرکه سیب بخورید

اسید سیتریک در سرکه سیب هم به خوبی وجود دارد که باعث حل شدن رسوبات کلسیمی در خود می شود. برای کاهش علائم سنگ کلیه خوب است ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص به همراه ۲۵۰ سی سی آب مصرف کنید و بدین شکل رشد سنگ ها را کنترل کنید.

بیشترین تاثیر درمانی سرکه سیب قبل از وعده های غذایی است.

 

 روغن زیتون برای درمان سنگ کلیه

روغن زیتون از عواملی است که باعث روان شدن مجاری ادراری می شود و در نتیجه دفع سنگ های کلیوی را آسان می کند.

شما با مصرف ۱۵۰ میلی گرم روغن زیتون در هنگام صبح و یا عصر، می تواند شاهد کاهش درد هایتان باشید.

 

آب و مایعات بدن خود را به خوبی تامین کنید

مصرف مایعات برای پیشگیری از سنگ کلیه بسیار مهم است خصوصا اگر ورزشکار هستید باید اهمیت دوچندانی به مصرف مایعات داشته باشید چون با عرق کردن آب زیادی از دست می دهید. همچنین توجه داشته باشید که همه مایعات برای سنگ کلیه مفید نیستند و نوشیدنی های گازداری مثل نوشابه مضر هستند. لذا توصیه می شود که از آب و دمنوش های گیاهی بیشتر استفاده کنید. به طور کلی میزان معمول مصرف آب در هر ساعت چیزی حدود ۲۳۰ میلی لیتر است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.