// ۲۴ آبان ۹۸ ، ۰۹:۳۸

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از مندل  : آمنیوسنتز روشی است که در آن مایع آمنیوتیک برای آزمایش یا درمان از رحم خارج می شود. مایع آمنیوتیک مایعی است که کودک را در دوران بارداری محاصره و محافظت می کند. این مایع حاوی سلولهای جنین و پروتئینهای مختلف است.با اینکه آمنیوسنتز می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کودک شما ارائه دهد اما درک خطرات آمنیوسنتز مهم است.

آمنیوسنتز به چه منظور انجام میشود ؟

آمنیوسنتز می تواند به دلایل مختلفی انجام شود :

 آزمایش ژنتیک. آمنیوسنتز ژنتیکی شامل گرفتن نمونه ای از مایع آمنیوتیک و آزمایش آن برای بیماری های خاص مانند سندرم داون میباشد.

 آزمایش ریه جنین. آزمایش بلوغ ریه جنین شامل گرفتن نمونه ای از مایع آمنیوتیک و آزمایش آن برای تعیین اینکه آیا ریه های کودک به اندازه کافی برای تولد بالغ هستند یا خیر ، میباشد.

تشخیص عفونت جنین. گاهی اوقات آمنیوسنتز برای ارزیابی کودک به دلیل عفونت یا بیماری دیگر استفاده می شود. این روش همچنین می تواند برای ارزیابی شدت کم خونی در نوزادانی که دارای حساسیت Rh هستند ، انجام شود. این بیماری یک بیماری نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن مادر آنتی بادی هایی را بر علیه یک پروتئین خاص روی سطح سلول های خونی کودک تولید می کند.

درمان. اگر در طول دوران بارداری مایع آمنیوتیک زیادی جمع شود (پلی هیدرآمنیوس) ، ممکن است آمنیوسنتز برای تخلیه مایع آمنیوتیک اضافه از رحم انجام شود.

آزمایش پدری. آمنیوسنتز می تواند DNA جنین را جمع آوری کند و سپس میتوانیم آن را  با DNA پدر احتمالی مقایسه کنیم.

آمنیوسنتز ژنتیکی

همچنینین بخوانید:

سرطان معده؛ علل، علائم و پیشگیری از سرطان معده

درمان خانگی "محل سوختگی"

آمنیوسنتز ژنتیکی می تواند اطلاعاتی در مورد ترکیب ژنتیکی کودک شما ارائه دهد. به طور کلی ، آمنیوسنتز ژنتیکی زمانی ارائه می شود که نتایج آزمایش تأثیر قابل توجهی در مدیریت بارداری یا تمایل شما به ادامه بارداری داشته باشد.آمنیوسنتز ژنتیکی معمولاً بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود. آمنیوسنتزی که قبل از هفته 15 بارداری انجام شود با عوارض بالاتری همراه است.

شما ممکن است به دلایل زیر انجام آمنیوسنتز ژنتیکی را ترجیح دهید :

 شما از آزمایش غربالگری قبل از تولد نتایج مثبتی گرفته اید. اگر نتایج یک آزمایش غربالگری - مانند غربالگری سه ماهه اول یا غربالگری قبل از تولد  DNA خارج از سلول ((cell-free DNA   - مثبت یا نگران کننده باشد ، ممکن است برای تأیید یا رد تشخیص ، آمنیوسنتز را انتخاب کنید.

در بارداری قبلی فرزند شما دارای  بیماری کروموزومی یا نقص لوله عصبی بوده است. اگر بارداری قبلی تحت تأثیر بیماری هایی مانند سندرم داون یا نقص لوله عصبی قرار داشته باشد - یک بیماری جدی که بر مغز یا نخاع کودک تأثیر می گذارد - ارائه دهندگان خدمات سلامت شما ممکن است آمنیوسنتز را برای تأیید یا رد این اختلالات پیشنهاد کنند.

شما 35 سال یا بالاتر دارید. نوزادان متولد شده از زنان 35 سال و بالاتر در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری های کروموزومی مانند سندرم داون هستند. ارائه دهندگان خدمات سلامت شما ممکن است آمنیوسنتز را برای رد این بیماری ها  پیشنهاد کنند.

شما سابقه خانوادگی از یک بیماری ژنتیکی خاص دارید ، یا شما یا شریک زندگی تان یک حامل شناخته شده از یک بیماری ژنتیکی هستید. علاوه بر شناسایی سندرم داون و نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا ، از آمنیوسنتز می توان برای تشخیص بسیاری از بیماری های ژنتیکی دیگر - مانند فیبروز کیستیک استفاده کرد.

نتایح سونوگرافی غیر طبیعی دارید. ارائه دهندگان خدمات سلامت شما ممکن است آمنیوسنتز را برای تشخیص یا رد بیماری های ژنتیکی مرتبط با یافته های غیر طبیعی سونوگرافی توصیه کنند.

آمنیوسنتز بلوغ ریه جنین

آمنیوسنتز بلوغ ریه جنین می تواند تعیین کند که آیا ریه های کودک برای تولد آماده است یا خیر. این نوع آمنیوسنتز تنها در صورتی انجام می شود که زایمان زودرس- چه طبیعی و چه سزارین- ترجیح داده شود تا از عوارض بارداری برای مادر در یک موقعیت غیر اضطراری جلوگیری کند. معمولاً بین هفته های 32 تا 39 بارداری انجام می شود. زودتر از هفته 32 ، بعید به نظر می رسد که ریه های کودک کاملاً توسعه یافته باشند.

آمنیوسنتز برای همه مناسب نیست. در صورت ابتلا به عفونت مانند ایدز، هپاتیت B یا هپاتیت C ، ارائه دهندگان خدمات سلامت شما ممکن است آمنیوسنتز را نادیده بگیرند. این عفونت ها می توانند در طول آمنیوسنتز به کودک شما منتقل شوند.

خطرات

آمنیوسنتز حامل خطرات متعددی است ، شامل :

نشت مایع آمنیوتیک. ندرتا ، مایع آمنیوتیک پس از آمنیوسنتز از واژن نشت می کند. اما در بیشتر موارد مقدار مایع از دست رفته اندک است و طی یک هفته متوقف می شود و احتمالاً بارداری به طور عادی ادامه خواهد یافت.

سقط جنین. آمنیوسنتز سه ماهه دوم حامل خطر کمی برای سقط جنین میباشد - در حدود 0.1 تا 0.3 درصد. تحقیقات نشان می دهند که خطر از دست دادن بارداری برای آمنیوسنتز انجام شده قبل از هفته 15 بارداری بیشتر است.

آسیب سوزن. در طول آمنیوسنتز ، کودک ممکن است یک بازو یا پای خود را در مسیر سوزن حرکت دهد. با این حال ، صدمات جدی سوزن نادر است.

حساسیت به Rh. به ندرت ممکن است آمنیوسنتز باعث شود سلولهای خونی کودک وارد جریان خون مادر شوند. اگر شما خون Rh منفی داشته باشید و آنتی بادی علیه خون Rh مثبت ایجاد نکرده اید ، پس از آمنیوسنتز به شما یک محصول خونی به نام گلوبولین ایمنی Rh داده می شود. با این کار از تولید آنتی بادی های Rh توسط بدن شما که می توانند از جفت عبور کرده و به گلبول های قرمز کودک شما آسیب برسانند ، جلوگیری میشود. آزمایش خون می تواند تشخیص دهد که آیا تولید آنتی بادی را شروع کرده اید یا خیر.

عفونت. به ندرت ، آمنیوسنتز ممکن است باعث عفونت رحمی شود.

انتقال عفونت. در صورتی که به عفونت هایی مانند هپاتیت C ، توکسوپلاسموز یا ایدز ، مبتلا باشید ، این عفونت ممکن است در طی آمنیوسنتز به نوزاد شما منتقل شود.

به یاد داشته باشید ، آمنیوسنتز ژنتیکی معمولاً زمانی ارائه می شود که نتایج آزمایش تأثیر قابل توجهی در مدیریت بارداری داشته باشد. در نهایت ، تصمیم به داشتن آمنیوسنتز ژنتیکی بر عهده شماست. ارائه دهنده خدمات سلامت یا مشاور ژنتیک شما می تواند به شما کمک کند تا همه عوامل موثر در تصمیم گیری را مورد بررسی قرار دهید.

چگونه آماده شوید

اگر قبل از هفته 20 بارداری آمنیوسنتز دارید ، ممکن است پر نگه داشتن مثانه در طی انجام این فرآیند برای حمایت از رحم مفید باشد. قبل از انجام فرآیند مقدار زیادی مایعات بنوشید. بعد از هفته 20 بارداری ، مثانه شما باید در حین آمنیوسنتز خالی باشد تا احتمال سوراخ شدن به حداقل برسد.

ارائه دهندگان خدمات سلامت شما فرآیند را توضیح می دهند و از شما می خواهند قبل از شروع عمل ، فرم رضایت نامه را امضا کنید. در نظر داشته باشید که از کسی بخواهید که شما را برای حمایت عاطفی همراهی کند و یا بعد از آن شما را به خانه ببرد.

چه انتظاری میتوانید داشته باشید

آمنیوسنتز معمولاً در یک مرکز زنان و زایمان به صورت سرپایی انجام می شود.

حین انجام فرآیند

ابتدا ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما برای تعیین محل دقیق نوزاد شما در رحم از سونوگرافی استفاده می کند. شما روی میز آزمایش به پشت دراز خواهید کشید و شکم خود را در معرض دید قرار می دهید. ارائه دهنده مراقبت سلامت شما ژل را روی شکم شما اعمال می کند و سپس از وسیله کوچکی که به عنوان مبدل سونوگرافی شناخته شده است استفاده میکند تا موقعیت کودک خود شما را روی یک مانیتور نشان دهد.

در مرحله بعد ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ، شکم شما را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می کند. معمولاً از بی حسی استفاده نمی شود. در اکثر خانمها فقط ناراحتی خفیفی در طول انجام فرآیند گزارش می شود.

با کمک سونوگرافی ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما یک سوزن نازک و توخالی را از طریق دیواره شکم و به داخل رحم وارد می کند. مقدار کمی از مایع آمنیوتیک به داخل سرنگ خارج می شود و سوزن برداشته می شود. میزان مایع آمنیوتیک خارج شده بستگی به تعداد هفته های بارداری دارد.

در حالی که سوزن وارد می شود و مایع آمنیوتیک خارج می شود ، شما همچنان باید دراز بکشید. ممکن است هنگام وارد شدن سوزن به پوست خود احساس سوزش داشته باشید و ممکن است هنگام ورود سوزن به رحم احساس گرفتگی ( انقباض ) داشته باشید .

بعد از انجام فرآیند

بعد از آمنیوسنتز ، ارائه دهنده خدمات درمانی شما استفاده از سونوگرافی را به منظور بررسی ضربان قلب کودک شما ادامه خواهد داد. ممکن است بعد از آمنیوسنتز دچار گرفتگی یا ناراحتی ملایم لگن شوید.

بعد از انجام این فرآیند می توانید سطح فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید. با این حال ، شما ممکن است ترجیح دهید که یک یا دو روز از ورزش شدید و فعالیتهای جنسی اجتناب کنید.در ضمن ، نمونه مایع آمنیوتیک در آزمایشگاه بررسی خواهد شد. برخی از نتایج ممکن است در عرض چند روز در دسترس باشند. سایر نتایج ممکن است تا چهار هفته طول بکشند.

در صورت بروز موارد زیر با ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید :

  • خونریزی واژن یا از دست دادن مایع آمنیوتیک از طریق واژن
  • گرفتگی شدید رحم که بیش از چند ساعت طول بکشد
  • تب
  • قرمزی و التهاب در جایی که سوزن وارد شده است
  • فعالیت غیرطبیعی جنین یا عدم حرکت جنین

نتایج

ارائه دهنده خدمات درمانی یا مشاور ژنتیک در درک نتایج آمنیوسنتز به شما کمک خواهند کرد.

برای آمنیوسنتز ژنتیکی ، نتایج آزمایش با اطمینان می توانند بیماری های مختلف ژنتیکی مانند سندرم داون را رد کرده یا تشخیص دهند. با این حال ، آمنیوسنتز نمی تواند تمام بیماری های ژنتیکی و نقایص تولد را شناسایی کند.اگر آمنیوسنتز نشان دهد که کودک شما دارای بیماری کروموزومی یا ژنتیکی است که قابل درمان نمیباشد ، ممکن است با تصمیمات پیچیده ای روبرو شوید - مانند تصمیم در مورد ادامه بارداری. از تیم مراقبت  سلامت و عزیزان خود پشتیبانی بخواهید.

برای آمنیوسنتز بلوغ ریه جنین ، نتایج آزمایش می توانند با اطمینان بلوغ ریه یک کودک را نشان دهند. اگر نیاز به زایمان زودرس داشته باشید ، این اطلاعات می توانند به شما اطمینان خاطر دهند که کودک شما برای تولد آماده است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.