// ۲۵ آبان ۹۸ ، ۱۰:۳۲

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی : ثار ناخوشایند طلاق برای فرزندان خانواده و زنان جدا شده از همسرانشان بیشتر از آثار طلاق بر مردان مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. با آن که موضوع طلاق از نظر حقوقی بعد از روز جدایی پایان می‌پذیرد، اما آثار روانی و اجتماعی آن تا مدت‌ها به همراه اعضای خانواده خواهد بود. بیشتر مردم تصور می‌کنند مردان پس از طلاق نسبت به زنان آسیب کمتری می‌بینند و حتی در تجربه احساس غم ناشی از جدایی با آن‌ها همدلی مناسبی نمی شود. از دیگر سو معمولا زنان شروع‌کننده فرایند طلاق هستند و از مدت‌ها قبل سرمایه‌گذاری احساسی خود را کمرنگ کرده‌اند. زنانی که تمایل به جدایی دارند، زندگی زناشویی را به عنوان رنجی طولانی تعبیر می‌کنند، در نتیجه احساس منفی‌تری نسبت به رابطه گذشته خود نشان می‌دهند. پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهند که مردان و زنان هردو تبعات منفی جدایی را باید تحمل کنند.

همچنینین بخوانید:

نحوه مصرف و عوارض قرص بارداری

دلایلی که همسرتان گوشی شما را چک می کند

آثار طلاق بر مردان

اکثر مردان بعد از جدایی از همسر خود سه دسته پیامد زیر را تجربه می‌کنند که در ادامه به طور مفصل در مورد هر یک از آن‌ها توضیح داده‌ایم.
_ پیامدهای اجتماعی و بین‌فردی
_ پیامدهای اقتصادی و مالی
_ پیامدهای روان‌شناختی


 

پیامدهای اجتماعی و بین‌فردی

برخی از پیامدهای اجتماعی و بین فردی برای مردان شامل موارد زیر می‌شود:

1. مقصر دانستن مردان

از طرفی مردان، بعد از اتمام فرایند طلاق با بی‌اعتمادی و قضاوت منفی جامعه روبرو می‌شوند. از نظر عموم معمولا مردها در پایان یافتن یک رابطه مقصر هستند. این تاثیرات و آثار طلاق بر مردان ناشی از نگاه منفی اعضای جامعه می‌تواند به مشکلات در روابط شغلی، روابط با دوستان و آشنایان و حتی ارتباط با دیگر اعضای خانواده نیز منجر شود. افزایش خطر بزهکاری‌های اجتماعی، انحرافات جنسی، مصرف مواد مخدر و الکل در پی این مشکلات بروز می‌کنند.

2. کمبود حمایت عاطفی

دیگر تصور اشتباه جامعه در مورد مردان این است که آن‌ها قوی‌ترند، نیازی به توجه و حمایت دیگران ندارند و از وضعیت بعد از طلاق رنج چندانی نمی برند. این تصورات منجر به حمایت عاطفی کمتر نزدیکان مردان طلاق گرفته نسبت به زنان می‌شود. در پی حمایت عاطفی کمتر، مشکلات اجتماعی و روان‌شناختی بیشتری برای مردان مطلقه به وجود می‌آید.

3. چالش مراقبت از فرزندان

از دیگر سو، بیشتر مردان به دلیل مشغله‌های کاری و بیرون از خانه توانایی اداره خانه و مراقبت از فرزندان را ندارند. در نتیجه این سختی‌ها می‌تواند برای کودکانشان نیز معضلاتی را به وجود بیاورد و حتی موجب کودک‌آزاری ناخواسته در آن‌ها شود. مقاله چالش های فرزندان طلاق را مطالعه نمایید.

4. بدبین شدن مردان نسبت به ازدواج

احساساتی مانند سوءظن و بدبینی به ازدواج و رابطه زناشویی از آثار طلاق بر مردان است. در نهایت ممکن است تمایل برای ازدواج مجدد از دست بدهند و مجرد باقی بمانند. تحقیقات نشان می‌دهند که مردان نسبت به زنان، پس از طلاق تمایل کمتری به ازدواج دوباره دارند. همین موضوع خود می‌تواند منجر به دامن زدن به دیگر مشکلات اجتماعی و روانشناختی شود.
 

آثار اقتصادی و مالی طلاق بر مردان

یکی از مهم‌ترین آثار طلاق بر مردان دشواری‌های مالی و اقتصادی است. مردان علاوه بر فشار مالی تشکیل یک زندگی زناشویی، بعد از جدایی هزینه مهریه، نفقه و فرایندهای قضایی را نیز تجربه خواهند کرد. فشار مالی فراهم کردن مهریه برای مردان می‌تواند منجر به ورشکستگی و حتی زندانی شدن آن‌ها شود.

در پی این مسائل، آثار اجتماعی مانند عدم پذیرش در مشاغل دیگر (به دلیل سابقه قضایی)، بزهکاری و مصرف مواد و آثار روان‌شناختی مانند افسردگی را می‌توان انتظار داشت. افسردگی موضوعی است که در صورت بروز تمام جنبه‌های زندگی مردان را در بر می‌گیرد و خود پیامدهای بیشتری را در پی دارد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.
 

پیامدهای روان‌شناختی و جسمانی

برای مردان بعد از طلاق معمولا دوگانگی عاطفی و مشکلات خلقی زیادی پیش می‌آید. این مردان همواره با این احساس درگیرند که آیا تصمیم درستی گرفته‌اند یا خیر، یا آیا تصمیم بهتری هم می‌توانست اتخاذ کند؟ این دوگانگی عاطفی به همراه دیگر عوامل تنش اجتماعی و اقتصادی که به آن‌ها اشاره کردیم منجر به احساس ناامیدی، پوچی و بی‌معنایی، بی‌لذتی و در نهایت افسردگی مردان شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله پشیمانی بعد از طلاق را مطالعه کنید.

نحوه مواجهه مردان با طلاق می‌تواند خطرناک باشد. احتمال خودکشی مردان بعد از طلاق به مراتب از این احتمال برای زنان بیشتر است. فشار روانی ناشی از مشکلات اضطرابی، خشم، احساس درماندگی و از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس برای مردان را در پی دارد. در این زمینه مقاله واکنش مردان بعد از جدایی می‌تواند مفید باشد.

جالب است بدانید طلاق می‌تواند سلامت جسمانی مردان را هم به خطر بیندازد. اضطراب برای مردان مطلقه علائم جسمی مانند درد بدنی، بی‌اشتهایی، ناراحتی گوارشی، سرگیجه، ضعف کلی، لاغری، نفس‌تنگی و تپش قلب و یا ریزش و سفید شدن مو را در پی دارد.

درمان آثار طلاق بر مردان

با وجود تأثیرات شدید طلاق برای مردان، تحقیقات نشان می‌دهند که مردان نسبت به زنان در طی زمان کوتاه‌تری با شرایط کنار می‌آیند و سازگار می‌شوند. البته این موضوع به شرایط بسیاری مانند حمایت‌های اجتماعی، سبک‌های انطباقی شخصی و توانایی روانی فرد نیز بستگی دارد. اگر اطرافیان فرد را مورد حمایت عاطفی مثبت خود قرار دهند، با او همدلی کنند و خود فرد از روی آوردن به راه‌های ناسالم تنظیم احساساتش مانند مواد روان‌گردان، الکل، دخانیات و یا روابط جنسی گسترده و اعتیاد گونه اجتناب کند، می‌توان به سپری شدن مراحل سوگ ناشی از جدایی به طور معمول بیشتر امید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ کلیک کنید.
 

راهکارهایی برای کاهش آثار طلاق بر مردان

از دیگران کمک بگیرید:

همانطور که گفتیم جامعه حمایت کمتری از مردان بعد از طلاقشان دارد، که این موضوع از باورهای اشتباه فرهنگی درباره قوی بودن مردان و نیاز نداشتن آن‌ها به حمایت عاطفی ریشه می‌گیرد. این باور از طریق دیگران به خود شخص نیز منتقل می‌شود.

مردی که تصور می‌کند نباید از دیگران کمک بگیرد و اگر به سمت آن‌ها برود طبیعی نیست و نشانه ضعف اوست در عمل خود را در معرض آسیب‌های بیشتر روانی و اجتماعی قرار می‌دهد. بهترین راهکار این است که برای رهایی از چنین باورهایی و کنترل آسیب‌های طلاق به مشاوره طلاق و مشاوره روانشناسی مراجعه کنید. فرد متخصص کمک می‌کند تا خود را هر چه سریعتر با شرایط وفق دهید.

برای ازدواج مجدد عجله‌ای نیست:

در هر صورت گذراندن بحران طلاق و آثار طلاق بر مردان به صورت طبیعی نیاز به زمان دارد و شما نیاز دارید تا قوای عاطفی خود را برای برقراری رابطه‌ای جدید تجدید کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ازدواج مجدد بدون فاصله زمانی مناسب پس از طلاق می‌تواند به احتمال بیشتری با شکست روبرو شود و قطعا این شکست دوباره هزینه‌های اجتماعی و روانی بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع توصیه می‌کنیم 
 

سؤالات متداول

افسردگی مردان بعد از طلاق چگونه درمان می‌شود؟

نوشتن احساسات و خاطرات مثبت می‌تواند کمک کننده باشد. ورزش روزانه به همراه تغذیه سالم به میزان زیادی شما را برای رهایی از افسردگی یاری می‌دهد. اما مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید روابط اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنید.

دلتنگی مردان بعد از جدایی نشانه چیست؟

دلتنگی و یا پشیمانی بعد از طلاق یکی از پیامدهای آن است که ممکن است مردان آن را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند ناشی از این باشد که برای طلاق آمادگی کافی نداشته‌اید و یا تمام جنبه‌های جدایی را به طور کامل بررسی نکرده‌اید. برای رسیدگی به این موضوع لازم است از کمک مشاوران متخصص بهره‌مند شوید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر زندگی

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.