// ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۰:۲۸

زبان سوت؛ زبان عجیب در روستایی در ترکیه؛ آیا باور می کنید در بعضی از روستا های کوهستانی ترکیه مردم به طور کامل از گوشی های تلفن همراه و وسایل ارتباطی مدرن بی نیاز هستند و به جای آن از روش قدیمی و عجیبی برای برقراری ارتباط با هم استفاده می کنند. به این روش «زبان سوت» می گویند.
زبان سوت عجیب ترین زبان دنیا

اخبار,اخبارگوناگون,مردمی که به جای تلفن همراه از سوت استفاده می کنند!

زبان سوت یا زبان پرندگان روشی است که ساکنان مناطق کوهستانی ترکیه مُشرف بر دریای سیاه آن را به کار می گیرند. قدمت این زبان به بیش از پانصد سال پیش باز می گردد. در حال حاضر ۱۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه ی کوهستانی از این زبان استفاده می کنند.
اغلب ساکنان استان غیرسون برای صدا زدن یکدیگر از زبان سوت استفاده می کنند. این منطقه به زمین های ناهموار و قله های پوشیده از درخت در شمال ترکیه شهرت دارد.

اخبار,اخبارگوناگون,مردمی که به جای تلفن همراه از سوت استفاده می کنند!

با وجود این که زبان سوت در میان برخی فرهنگ های جهان از جمله بومیان مکزیک, جزایر قناری و یونان وجود دارد اما به اندازه ی این روستای شمال ترکیه تسرّی نداشته است. صدای سوت صدای آشنای مردم این منطقه است که از مسافت های چند کیلومتری به گوش می رسد. این زبان در لغت نامه ی خود بیش از 400حالت دارد تا جایی که سازمان یونسکو در زمینه ی علم و فرهنگ این زبان را در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت کرده است.

اخبار,اخبارگوناگون,مردمی که به جای تلفن همراه از سوت استفاده می کنند!

با این وجود خطر از بین رفتن این زبان و کاهش گستره ی آن با سلطه ی گوشی های تلفن همراه دور از انتظار نیست. این زبان تا چندی پیش در همه ی مناطق دریای سیاه منتشر بود اما امروزه کارکرد آن فقط در میان دامداران و کشاورزان روستای کوهستانی شمال ترکیه است.

بیتوته

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

دیدگاه ها  ۱

  1. ح. شریفی | ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۹:۴۲ | لینک
    یه جاهای سوت زدن توهینه
    ولی حداقل بهتر از امواج رادیویی هستش :)
    • | ۳ ارديبهشت ۹۷، ۱۵:۵۰
      رسم شون به این صورت هست