// ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۰

توریسم اسپا؛ چشم اندازی روشن در گردشگری درمانی

احتمالا تا کنون نام اسپا به گوش‌تان خورده است. بسیاری از افراد اسپا را با ماساژهای معمولی اشتباه می‌گیرند در حالی که اسپا خدمات گسترده‌ای را در بر دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم. با چفچفک همراه باشید

سپا مکانی است که در آن از آب معدنی یا آب چشمه و دریا برای استحمام درمانی استفاده می‌شود. هتل‌های اسپا و استراحتگاه‌های اسپا، خدمات درمانی گسترده‌ای ارائه می‌کنند که با عنوان بالنئوتراپی (balneotherapy) یا درمان با آب شناخته می‌شوند.

اعتقاد به خواص درمانی آب‌های معدنی سابقه‌ای طولانی دارد و قدمت آن به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد. این اقدامات درمانی در سراسر دنیا شناخته‌شده هستند و طرفداران زیادی دارند اما بیشتر در اروپا و ژاپن به طور حرفه‌ای به آن پرداخته می‌شود. البته به مرور زمان، طرفداران این شیوه‌ی درمانی در دنیا در حال افزایش است و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا مراکز اسپای مجهز و کامل را به جاذبه‌های گردشگری خود اضافه کنند.

اسپا

گردشگری اسپا چیست؟

اسپاها امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در برخی از کشورهای دنیا تبدیل شده‌اند و طرفداران این شیوه‌ی درمانی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. یکی از کشورهای پیشرو در این بخش از گردشگری، یونان است. بهبود مراکز اسپا با زیرساخت‌های مدرن برای بهره‌برداری حداکثری از خواص درمانی آب‌های معدنی در یونان با جدیت دنبال می‌شود. البته یونان در این زمینه رقیبان سرسختی دارد. امروزه همه‌ی کشورها به دنبال گسترش این بخش از گردشگری هستند. ایجاد تنوع در مراکز اسپا و افزودن امکانات متعدد از جمله امکاناتی برای رده‌های سنی مختلف، امکانات ورزشی، ترکیب کردن فعالیت‌های فرهنگی، افزودن فضای سبز به مراکز اسپا و...  برای باقی ماندن در جریان رقابت، ضروری است.

کلمه‌ی اسپا از عبارتی لاتین گرفته شده و به معنای درمان با آب است. از زمان‌های گذشته مردم برای استفاده از آثار درمانی چشمه‌های آب گرم و سرد و معدنی، به شهرهای دیگر سفر می‌کردند. در دنیای مدرن هم خواص چشمه‌های معدنی و آب در درمان برخی بیماری‌ها ثابت شده است. افراد زیادی برای استفاده از خدمات اسپا، سفر می‌کنند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند اسپا، خدماتی لوکس و گران‌قیمت است، امروزه مراکز اسپا در سراسر دنیا با سطح خدمات و امکانات مختلف برای بودجه‌های مختلف عرضه می‌شود.

طبق تعریف اتحادیه بین‌المللی اسپا، اسپا به مجموعه‌ی وسیعی از خدمات سلامتی گفته می‌شود که شامل سلامت و بازسازی جسم (ماساژ)، خدمات زیبایی صورت و بدن و سلامت و بازسازی ذهن است که هر کدام از آن‌ها خود دارای زیرمجموعه‌‌های متعدد هستند.

ترکیب کردن مزایای استفاده از خدمات اسپاها با جاذبه‌های گردشگری دیگر سبب شده که بسیاری از شهرها و کشورهای توریستی دنیا به دنبال گسترش مراکز اسپا باشند. گرایش روزافزون مردم دنیا به استفاده از این مراکز، باعث شده که انواع مختلفی از اسپا عرضه و ابداع شود. اسپای دوست‌دار محیط زیست، اسپای لوکس، اسپای رمانتیک، اسپای کاهش‌دهنده استرس، دهکده‌ها و هتل‌های اسپا و...

علاوه بر تنوع در انواع اسپا، برای جذب بیشتر گردشگران و راضی کردن سلیقه‌های مختلف، مراکز اسپا، برنامه‌های تندرستی و درمانی مختلفی را شامل گسترش سبک زندگی سالم، درمان‌های جایگزین، برنامه‌های تناسب اندام، درمان‌های کاهش وزن، رژیم‌های دیتاکس، درمان‌های پوستی با آب معدنی و آب گرم، ماساژ و یوگا به گردشگران عرضه می‌کنند.

اسپا

انواع مختلف اسپا

بسته به اینکه برای استفاده از اسپا چه هدفی دارید و به دنبال چه خدماتی هستید، باید انواع مختلف اسپا را بشناسید تا بتوانید بهترین مورد را که پاسخگوی نیازهای شما است انتخاب کنید. در ادامه با انواع اسپا و خدماتی که در آنها ارائه می‌شود آشنا می‌شوید.

کلوب اسپا

این مدل از اسپا بیشتر بر خدمات تناسب اندام تمرکز دارد و خدمات حرفه‌ای را به صورت روزانه ارائه می‌کند.

اسپای کشتی کروز

این اسپا در کشتی‌های تفریحی خدمات تناسب اندام و سلامتی ارائه‌ می‌کند و منویی با رژیم غذایی سالم و درمانی عرضه می‌کند.

اسپای روزانه

این اسپاهای روزانه خدمات حرفه‌ای اسپا را طبق برنامه‌های روزانه در زمینه‌های زیبایی، ماساژ حرفه‌ای و... ارائه می‌کنند.

اسپای اقامتی

این مراکز اسپا به منظور راهنمایی افراد برای توسعه‌ی عادت‌های سالم در زندگی فعالیت می‌کنند. در این اقامت‌های معمولا هفت روزه، برنامه‌ای کامل برای تغییر سبک زندگی عرضه می‌شود که شامل خدمات اسپا، فعالیت‌های ورزشی برای تناسب اندام، آموزش‌های مرتبط با سلامتی و آشپزی سالم است.

اسپای درمانی

این مراکز با مجوزهای لازم و تحت نظارت دائم متخصصان سلامتی به ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای در زمینه‌ی درمان و سلامتی اقدام می‌کنند. درمان‌های جایگزین، درمان‌های زیبایی و سایر خدمات حرفه‌ای اسپا در این مجموعه‌ها ارائه می‌شود.

اسپای چشمه‌های معدنی

این اسپاها معمولا در کنار چشمه‌های آب معدنی و آب گرم یا در کنار دریا قرار دارند و از خواص آب‌های معدنی و دریا برای آب‌درمانی استفاده می‌کنند.

هتل یا استراحتگاه اسپا

این اسپاها معمولا توسط هتل‌ها و استراحتگاه‌ها اداره می‌شوند یا در این مکان‌ها قرار دارند و خدمات ویژه و استاندارد اسپا را در کنار رژیم‌های غذایی خاص عرضه می‌کنند. علاوه بر مسافران تفریحی، حتی مسافران کاری هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بسیاری از این مراکز اسپا فقط به مسافران اختصاص ندارند و ساکنان مناطق اطراف هتل هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

اسپای فرودگاه

این مراکز اسپا در فرودگاه‌ها قرار دارند و خدمات کوتاه چند دقیقه‌ای مثل اکسیژن‌درمانی و ماساژ دارند.

اسپا

مزایای استفاده از مراکز اسپا

زندگی در دنیای امروز، پر از استرس و فشارهای عصبی است. تلاش برای رسیدن به اهداف و کنار آمدن با مشکلات کوچک و بزرگ زندگی، نیاز به اسپاها را بیش از پیش آشکار می‌کند. کاهش استرس، بهبود سبک زندگی، درمان مشکلات ناشی از زندگی مدرن، تناسب اندام و... از مزایای استفاده از مراکز اسپا هستند. دلیل گسترش این مراکز در شهرها و کشورهای توریستی این است که بسیاری از افراد از فرصت پیش آمده در سفر و تعطیلاتی که دارند برای این منظور بهره می‌برند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کنند اسپا، خدماتی لوکس و گران‌قیمت است، امروزه مراکز اسپا در سراسر دنیا با سطح خدمات و امکانات مختلف برای بودجه‌های مختلف عرضه می‌شود.

استفاده از این مراکز می‌تواند نقش موثری در بهبود سبک زندگی داشته باشد. این تغییر سبک زندگی به داشتن زندگی سالم‌تر با بیماری‌های کمتر منجر می‌شود. علاوه بر این مزایای فردی، گسترش مراکز اسپای مجهز و تخصصی در کشور می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت گردشگری درمانی کشور داشته باشد به خصوص اینکه کشور ایران از نظر چشمه‌های معدنی و درمانی و دریاها، در جایگاه خوبی قرار دارد و می‌تواند از این فرصت به نحو احسن استفاده کند.

  • تلگرام 
منبع setuhealthcare medicaltourismmag seeiran
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.