// ۰۸ مهر ۹۶ ، ۱۸:۰۰

چشمه‌های آبگرم، آبشار و آب معدنی و گوگردی در شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان وجود دارد که همواره در فصول مختلف پذیرای گردشگران است.

گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که به منظور حف1 بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد در مدت بیش از 24 ساعت و کمتر از یک‌سال صورت می‌گیرد. گردشگری تندرستی شامل سفر به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آبگرم برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون دخالت و نظارت پزشک است.
چشمه‌های آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب انگیزترین جلوه‌های طبیعی جنوب سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌رود که همواره مقصد گردشگری مردم استان و گردشگران دیگر نقاط ایران است.

 چشمه‌های آبگرم,آب معدنی

 چشمه‌های آبگرم و معدنی دهستان «چانف» عارضه طبیعی کمتر شناخته شده در شهرستان گرمسیری نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان است که علاوه بر زیبایی سحرانگیزش، بیماران را شفا می‌دهد. این چشمه‌ها به سبب داشتن املاح معدنی، خواص طبی و شفابخش برخی بیماری‌ها، همواره پذیرای گردشگران بسیاری است.
چشمه‌های آبگرم و آب معدنی چانف در 25 کیلومتری مرکز این دهستان در منطقه «آهوران» از توابع بخش لاشار و در میان کوه‌های آن قرار گرفته است. کوهستانی بودن منطقه و وجود جاذبه‌های طبیعی سبب جذب گردشگران زیادی به این شهرستان به ویژه در فصل زمستان است.
بر اساس تحقیقات، در بین چشمه‌های موجود در نیکشهر، چشمه آب معدنی چانف به دلیل اثرگذاری آن در دفع سنگ کلیه بیشترین آمار جذب گردشگران منطقه را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از 472 چشمه آبگرم و معدنی در کشورمان شناسایی شده است هر یک از آنها ترکیبات، اثرات و استانداردهای خاص خود را دارند
کوهستانی بودن منطقه آهوران سبب شده که چشمه‌های آب معدنی و آبگرم زیادی از دل کوه‌ها به بیرون تراوش و گردشگران را محسور کند همچنین آب و هوای مساعد منطقه آهوران باعث رویش گیاهان دارویی و نادر بسیاری در اطراف چشمه‌ها و کوه‌ها شده است.
مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان نیکشهر، چشمه‌های آبگرم و معدنی و گوگردی می‌باشد و این چشمه‌ها در روستای شیرآباد، دهستان چانف و بخش‌های فنوج و قصرقند و مرکزی این شهرستان واقع شدند. چشمه‌های آبگرم، معدنی و گوگردی نیکشهر برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، درد مفاصل و عضلانی مفید است.

 چشمه‌های آبگرم,آب معدنی

شهرستان نیکشهر
بر اساس تحقیقات، در بین چشمه‌های موجود در نیکشهر، چشمه آب معدنی چانف به دلیل اثرگذاری آن در دفع سنگ کلیه بیشترین آمار جذب گردشگران منطقه را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از 472 چشمه آبگرم و معدنی در کشورمان شناسایی شده است هر یک از آنها ترکیبات، اثرات و استانداردهای خاص خود را دارند.
با توجه به مطالعات انجام شده درباره مقاصد چشمه‌های معدنی، امروزه گردشگران سلامت به دنبال احساس و ظاهر بهتری هستند. فرد با حضور در این اماکن، علاوه بر جستجوی سلامت و تناسب، به تفریح و سرگرمی و گذران اوقات فراغت خود نیز می‌پردازد.

 چشمه‌های آبگرم,آب معدنی

  کجا برویم؟
شهرستان نیکشهر به فاصله 135 کیلومتری بندر چابهار با دارا بودن رودخانه‌های فصلی و دائمی، قطب کشاورزی است به‌طوری که در کنار تولیدات باغی نظیر انواع خرما و مرکبات، محصول برنج نیز دارد. جالب است بدانید که از آنجا که آب وهوای شهرستان گرمسیری بوده، و در این نوع آب و هوا بیشترین نوع محصولات کشاورزی قابل کشت و برداشت است، نام هندوستان کوچک بر این منطقه گذاشته شده.

 چشمه‌های آبگرم,آب معدنی

  دیدنی‌های نیکشهر
به جز چشمه های آب معدنی، شهرستان نیکشهر بناهای تاریخی فراوانی دارد که نشانگر وجود تمدنهای پراکنده از هزاره‌های قبل از میلاد تا عصر حاضر در این منطقه است. برخی آثار برجسته شناسایی شده شهرستان عبارت‌اند از: قلعه‌های تاریخی از جمله قلعه قصرقند، نیک شهر، بنت، فنوج، اسپکه، هیت و چانف، ده محوطه و تپه پیش از تاریخ، پنج درخت کهنسال، سنگ نگاره‌های شمال قصرقند و مسجد عبدالقادر در مجاور قلعه نیک شهر.

برگرفته از: میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، سازمان تبلیغات اسلامی
tebyan.net

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.